Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2305 ggr
Tezzy
0

Hjälp med foderstat

Blir inte riktigt klok när man ska försöka räkna ut foderstat. När jag gör en på hippocampus så visar den att pållen får för mycket energi och protin (endast grovfoder 12-14kg hösilage) vet inte riktigt vad ja ska ge honom då han har lätt att faller ur (Stort Vbl 10år) han har tidigare stått på korn och lucern men blev väldigt tjock i benen av kornet. Finns de nån som har någon ide om vad man kan ge. Har analys på grovfodret

TS: 65.5 MJ:7.5 Smrp:68 CA:3.2 P:1.7 MG:0.9 K:18.5

AnnaLundin
0

Om Hippocampus säjer att han får för mycket energi och protein så finns det två tänkbara svar:

1. Du har angett för låg vikt på Hippocampus.
  2. Du har en häst som inte har behov efter tabellerna.

Analys av grovfodret är toppen och att räkna foderstater är bra. Men det som är viktigast av allt är att utvärdera de uträknade foderstaterna och justera dem om det behövs - har hästen svårt att hålla hullet behöver den mer mat än tabellerna anger. Blir den fet får den för mycket.

I ditt fall borde du, med din uträknade foderstat som grund, börja fodra med ögonen och ge honom så mycket mat som behövs för att han ska få och behålla ett gott hull. Du har ett mycket bra grovfoder att utgår ifrån! Om jag vore du skulle jag nog fortsätta med den mängd grovfoder du ger, sen hade jag lagt till ett sporthästfoder av något slag. Själv gillar jag Kvarnbyfoders "Derby", som är havrefritt, annars finns t.ex Krafft Sport eller något av de andra fabrikatens tävlingshästfoder.
Däremot finns faktiskt ingen anledning egentligen att ge lusern, eftersom du redan har ett bra proteininnehåll i grovfodret.

När du har hittat en foderstat som han funkar bra på - räkna då ut hur mycket energi och protein han får. De siffror du kommer fram till då ska du spara och använda som utgångspunkt nästa gång du ska räkna ut en foderstat, då vet du vilka behov han har.