Dricker dåligt...
Hej!
Vi har en ponny som jag tycker dricker dåligt! Har läst överallt att de behöver mycket vatten!
Vattnet är näst intill orört när vi kommer till stallet på kvällen.
Ute har vi ingen aning om hon dricker alls, eftersom de står flera hästar gemensamt i hage. Vi är inackoderade.
Självklart ska jag prata med stallägaren, risken finns dock att hon inte vet säkert.
Kan jag blötlägga betfor och använda det som dricksvatten utan risk? Silar bort betforen tänkte jag, så jag tar inte jättemycket. Bara så det kanske lockar mera?
Eller dricker hästar det dom behöver?
Tack på förhand!
Har hon alltid varit sådan är det nog ingen fara, men om det är något som ändrat sig nyligen är det värt att kolla. När byts vattnet i hinken - morgon eller kväll? Och hur länge är hon ute i hagen med tillgång till vatten?
I det vilda dricker hästar ofta bara en eller ett par gånger per dygn och slurpar då i sig allt vad de behöver. Det kan alltså mycket väl vara så att hon får i sig det hon behöver ute och bara tar ett par småslurkar inne i stallet. De dricker också mindre när det är kallt, eftersom de svettas mindre.
Kanske kan hon vara ensam i en hage med en vattenbalja ett par dagar, så du ser hur mycket som går åt?

mina dricker mer på vintern för då får dom hö och en häst dricker normalt bara en max två gånger per dygn och då snabt……..vattenhålet är en farlig plats där finns rovdjur.

Min ponny kille dricke liten tycker jag men han dricker de han vill ha, han dricker mestadels ute i hagen i bäcken eller i tunnan nästan aldrig inne.
får din ponny nå salt i maten?? om inte .. ge den lite i maten så kommer den att dricka lite mer

#4 salt är inte speciellt bra vi försöker dra ner på saltet och ska man inte lura i djuren salt i onödan
Vi lade ner ett äpple i vattnet, eftersom det flyter. Han ville åt äpplet förstås, och då var han tvungen att sticka ner näsan i vattnet. Efter en liten stund började han lapa vattnet, och efter ca 10 minuter började han dricka ordentligt!
#5: Hästar kissar ut överskottet av salt, inge farligt att ge för mycket salt till hästar. För oss är det dåligt för njurarna, men inte för hästar. Fungerar visst annorlunda med saltupptaget.
#5 salt är visst bra.. Vid ev överskott så kissar hästen ut det och sen så behöver hästen lite salt speciellt när den tränas! då den tappar en hel del vid svettningen.. Blir det vitt skum fram på hästen/hästarna så har dom förlite salt
Jag ger min 70g salt i sin mat varje dag
salt behöver vi alla men tänk på att vid för mycket salt kan det slita på njurarna..
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Det riktiga är att ge hästen saltsten så den själv kan reglera mängden.
Jag förtår inte heller vitsen (med salt i maten) när hästen inte har konstaerat för lite salt eller att den dricker dåligt, den väljer ju bara att inte dricka inne.
Tror inte du behöver oroa dig #0 så länge hästen verkar kissa normalt ( av vad du kan se i boxen).
Vi har en som nästan aldrig dricker inne trots att hennes hink alltid skuras rent med vattenbyte innan insläpp.
Men det första hon gör när hon kommer ut i hagen är att dricka på morgonen.
Titta på kisset - är det mörkgult och luktar mycket så skulle hon kanske behöva dricka lite mer. Ser det ut som en ljus ölsort behöver du nog inte oroa dig, men är kisset mörkt likt en mörk öl eller koncentrerar äppelsaft så skulle jag nog ge lite extra salt.
Många bönder saltar sitt hö och de flesta hästar får därmed i sig lite extra salt ändå som väldigt få tänker på. Men ha en saltsten ligg i krubban t.ex, och är kisset ändå väldigt mörkt så skulle jag nog ändå prova med lite salt i maten ändå. Prova med bara någon tsk och se om det gör någon skillnad.
Och detta med salt ska man inte vara föööör rädd över. En människa ska ha i sig 4 gram salt/dag (1 gram salt = 1 ml, 1 tsk = 5 ml), och äter man inte färdigprodukter eller mycket smör så är det faktiskt "svårare" än man tror att få i sig det.
Så får en häst osaltat hö/ensilage, och inget kraftfoder/mineral som innehåller salt så är det inte alls omöjligt att de kan behöva salt i maten.
Hakuna matata!
Dra i halsen alltså i skinnet på hästen, om den åker saaakta tillbaka
så har hästen brist på vatten.
Min häst drack bara ute i hagen ett tag. Eller antagligen gjorde han det för vattnet i boxen var orört..
Men jag brukade då fylla hela mathinken ( ca 8 liter ) med vatten och sen ½-1 dl betfor i där. Så drack han iallafall 8 liter om dagen (om han nu inte drack i hagen)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Tack så jättemycket alla för att ni delar med er av era kunskaper!
Helt ovärderligt för oss nybörjare!
Provar att lägga i lite äpplen, måste vara skoj att försöka få tag i dom om inte annat 
Även en liten skopa betfor i vattnet ska vi prova.
Ska kolla skinnet också.
Jag ser hemskt sällan henne kissa de få timmarna vi är i stallet. Skita däremot 
Sedan så mockar stallägaren och de är inte oroliga.
Tack för alla tips!
Nu fick hon en hink med småbitar av äpplen, morötter och en näve betfor. Var intressant typ 10 minuter.
Sedan så brydde hon sig inte 
Dock åt hon om man plockade upp bitarna och la i krubban!
Sköthästen slurpade snällt i sig allt gott + vattnet! Duktig tjej!