Hade du gjort det?
Låt säga att du har en häst 2 mil ifrån där du bor, på samhället stallet där hästen står jobbar du dock (alltså du jobbar inte på stallet men du jobbar på samhället) Utsläpp samt morgon,lunch och middagsfodring ingår vardagar(helger sköter man allt själv). Hade du då varit beredd att varje dag från kl. 7 på morgonen varit på jobbet till t.ex kl. 5 och direkt efter äta en snabb middag och vara i stallet för att ta in, motionera, visitera, mocka, rykta, fodra, väga upp hö till nästa dag etc (+ 1 dag i veckan kvällfodra 10 hästar till)till ungefär kl.9 på kvällen. Då är du hemma vi ungefär halv 10 och kanske dushar, fikar, ser lite på tv etc 1 timme och sen lägger dig. (kanske ca halv 11 för att orka med nästa dag)
Hade du då gjort det (alltså varje dag 365/dagar/året: Jobb-stallet-sova-jobb-stallet-sova osv, och iprincip inte hinna göra något annat) om det var ända möjliga sättet att ha häst då det inte fanns andra närmre stall? 
Luddigt inlägg men..
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Faktiskt inte. Jag älskar häster över allt annat, men det skulle inte vara ett nöje för mig om skulle vara så!
Skulle satsa på att skaffa medryttarhäst istället eller bli halvfodervärd. :)
~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~
Nej, för mig hade det inte varit värt det. Rent fysiskt hade jag inte orkat i längden, med så lite tid att vila upp mig och ha egentid. Så, nej, jag hade inte gjort det.
Vi har en tjej i vårt stall som gör ungefär så.
Hon bor drygt 2 mil från stallet och jobbar c:a 5-6 km ytterligare därifrån. Hon börjar kl 7.00 varje vardag och jobbar till 16.00. Innan jobber har hon hand om utsläpp och morgonfodringen tre dagar i veckan. På eftermiddagen kommer hon tillbaka till stallet och pysslar med sin häst, mockar och rider samt väger upp höpåsar. Hon åker hem till någon gång efter kl 19 ibland senare. Först då äter hon middag. (Hon äter lite mackor i stallet) På helgerna jobbar hon 3 av 4 helger per månad på sitt jobb som grisskötare. Dessutom har hon rullande schema på söndagar men har då bara ett pass (morgon, middag eller kväll) Jag beundrar henne men hon lever för sina hästar. Pojkvännen driver bl.a. ett jordbruk och stall på hemmaplanen så han jobbar också länge om dagarna. Man kan tycka att hon borde ha sin häst på hemmaplan men då hon har travare och hennes pojkvän driver ett ridstall så är hennes träningsmöjligheter mycket bättre i vårt stall.
Ja, är det enda alternativet så är det bara att göra.
Segt som fan, men man fixar det
Jo.. Sitter och funderar. Har inte planer att skaffa häst just nu för tillfället men som jag beskrev innan kommer det då troligt bli, om jag inte lyckas fixa så att den kan stå i byn jag bor i :P
Undrar om det är värt det.. Första veckorna är det säkert kul men jag undrar om man orkar stå så flera år? Okej visst jag behöver inte sitta och grubbla på det nu, saker och ting kommer säkert förändrats innan jag skaffar häst men jag är den personen som planerar och grubblar över saker som kanske sker först om ett par år haha.
Nej, jag hade inte gjort det. Det blir helt enkelt för mycket jobb och till slut kommer iaf inte jag orka. Det kan tyvär då gå över hästen vilket är själviskt tkr jag
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Jag hade gjort det! Mitt enda intresse är hästar och dem får gärna ta upp all min tid.
Ett tips om man har ont om tid tycker jag är lösdrift (även om det är individuellt). Du slipper in och utsläpp samt mockning och har mer tid över till just hästen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
jag gör så… åker till stallet varje dag och jag jobbar oftast 7 - 12.30 . 7 - 15.45 , 7-16.00 eller 16 - 21… dom tiderna har jag då jag är på äldreboendet och när jag är på Joe´s dinner och jobbar så har jag 12 - 19 men de dagarna är jag inte i stallet då är faktiskt min sambo jätte snäll och tar hand om ponnyn för då kan jag inte… (har inget körkort) och bussarna går antingen 9.00 eller 10.20 och dom släpper ut hästarna vid 9..

Jag hade absolut inte tyckt det skulle vara värt att ha häst om den skulle stå 2 mil från där jag bor och sen sköta allt själv.. Avståndet i sig tycker jag inte är farligt, men det blir ju en sjuhelsikes massa körande när man ska sköta hästen själv, hade det varit helinackordering, så fine för mig!
Tänk en lördag, köra på morgonen för att fodra/släppa ut hästen, sedan hem, och sedan köra igen på eftermiddagen för att ta in hästen, sedan hem, och sedan köra igen för att kvällsfodra..
Det blir en sådära 12 mil, och sedan tar det väl ungefär 20 min att köra och då spenderar du 2 timmar utav dagen bara i bilen..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#8 Jo lösdrift hade jag helst velat ha vare sig jag hade all tid i världen eller ej. Dock bor jag 2 mil utanför en liten skithåla som kallas Vilhelmina (västerbotten). Och där finns det ett ridskolestall (m. ett par privathästar) och annars får man fixa eget 
#10 Det är det jag tänker på :P Annars blir det väl att stanna på stallet / vara hos någon släkting/vän den tid man inte behöver göra något i stallet men då får man ju inte något gjort hemma..
Åhh jag blir tokig! Att äga en häst känns så långt borta, men att fixa bra stallplats, fint hö, en häst man trivs med (alltså inköp och att hitta allt detta + mer när man väl kommer till stadiet då man har möjlighet att skaffa en) känns otroligt svårt/jobbigt. Okej somsagt oroar jag mig för det mesta och jag får minst ett par gånger om dagen då jag planerar och funderar inför hästköper ett par stresspsykoser. Kan inte hjälpa det. Jag tror att inget kommer lösa sig och att allt kommer gå åt helsike och jag vet inte vad :( Otroligt jobbig fas jag är i kan jag säga. Och det som irreterar mig mest är att jag inte kan göra något åt det, jaghmenar. Jag har precis börjat högstadier, det ligger en hel rad av år framför mig hästlös (i.o.m att jag endast är 13 år kan jag ju inte jobba = har inga pengar för en häst) så hur mycket som helst kan jag ju inte planera. Vem vet vart jag bor om 5-10 år? Vem vet hur mitt liv ser ut då? Men jag blir tokig av att just inte veta hur mitt liv kommer se ut då eftersom jag inte kan planera, och att veta att jag kommer vara hästlös i 7-10 år drives me crazy!
Att rida på en ridskola 1 gång i veckan räcker liksom inte..

#12 Jag tycker i ärlighetens namn att du ska lägga hästköptankarna på hyllan tills att du gått ut skolan, utbildat dig, skaffat dig ett jobb och "landat" (jag vet att det är många år dit).. Men det är så mycket som händer när man är ung och så mycket man ska hinna med och uppleva, en häst eller ponny kommer sätta många käppar i hjulen under denna tiden..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#13 Jo det är det jag vet.. Jag vet också att hästköpet inte kommer ske förrän minst 7 år.. Men det känns som en miljoner år bort tills jag kommit dit 

Nej det hade jag inte. Hade mycket hellre bli medryttare!
Varför undrar du förresten?
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#15 Nä jag undrar mest :) Vet att det inte är aktuellt att tänka på det men kommer ev. bli så när jag skaffar häst om det fortfarande är så som det är i nuläget och då undrar jag hur ni som äger hästar och vet precis hur det är att äga häst om ni tror att ni hade pallat det.

#16 Jaha men finns det ingen möjlighet för dig att ha hästen på annat stall? För 2 mil är vääldigt långt gemfört med mig som har typ 80m :) haha :P
/Johanna, http://fnanora.blogg.se
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Det behöver inte ta så lång tid, bara man får rutin på det.
I skolan tar det exempelvis max en timme att ta in och kvällsfodra (hö + kraft) ~25 hästar samt sopa om det är 3 skötare i stallet. Då är fyllning + vägning av hönät till ca 10 av hästarna inräknat, samt förberedelser inför morgonfodringen.
Om jag ska kvällsfodra i privatstallet där min sköthäst står tar det runt 2½ h att ta in hästarna (iofs bara 2 st ^^), byta täcken, rykta & rida min sköthäst, fodra och sopa. Lägger man till mockning blir det runt 3 timmar.
Bara som en liten parentes.
Jag har det iofs ganska lätt, får välja själv vilka dagar jag vill vara i stallet och hinner på så vis även med mina egna djur samt skolan.. vet inte riktigt. Om det vore mitt enda val och jag skulle skaffa häst, nej då skulle jag nog vänta. Men om jag redan hade en häst och var tvungen att välja, då skulle jag nog försöka orka.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#18 Problemet är bara att även om man bir klar tidigare måste man ändå vara där till åtminstånde efter kl. 20.00 eftersom man tidigast får kvällsfodra 20.00 :)
Men men, det löser sig säkert :)
Eller så har du som jag. En islänning som står ca 2mil bort. Jag åker buss för det mesta till stallet och det tar 1 timme ungefär. Jag åker dit ca 4 gånger i veckan. Han går ute dygnet runt och äter det som finns i hagen (vinter-hö, sommar-gräs) och får havre efter ridning. Då måste du inte åka ut varje dag och hålla på med mat även om du inte tänkte rida. Väldigt skönt, och han behöver inte täcke.
Men då har du väl den på lösdrift?
I detta stall finns endast kallhyra med rasthage och box alt. spilta :) Och sen är det 4 fodringar/omgångar per dag. I.o.m att hagarna är rätt så små vet jag inte om fritillgång skulle funka heller?
Men när det blir aktuellt finns det säkert nåt annat stall/kanske dem fixat lösdrift? vem vet :)
Fast jag fattar inte varför inte nästan alla har lösdrift? Det blir ju så mycket enklare.. Iochförsig är ju detta en ridskola så förstår om det kanske blir lite svårt att ha hästarna på lösdrift då men..
På sätt och vis är det lösdrift, fast när jag har läst om hur andra lösdrifter är så tycker jag inte riktigt att det är så. För vi har ju två riktiga stall också, eftersom det är en ridskola också. Men hästarna är som sagt ute dygnet runt för det mesta.
#22 Nog är det lösdrift alltid även om det finns tillhörande stall. Lösdrift innebär just att hästen går ute dygnet runt men har möjlighet att gå undan till en torr, vindskyddad plats där den har möjlighet att vila om den så skulle vilja göra det. Vindskydd är en sådan lösning, ibland kan man öppna en sida på en ladugård/stall och där de har möjlighet att vara. Stallplatser måsta alla lösdrifter ha tillgång till även om man inte behöver använda dem och man behöbver inte heller ha så många.