ni hovslagare
De som kallar sig att vara "barfotaverkare" är de utbildade? finns en sådan hovslagar utbilninge? Eller ska man hålla sig till sin hovis?
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Det finns ingen skyddad titel som heter barfotaverkare, utan vem som helst kan kalla sig det.
Det finns kurser för dem också, men de är långt ifrån så omfattande som en hovslagarutbuldning är.
Jag, som är utbildad hovslagare och då alltså förvisso partisk, tycker att du ska hålla dig till din utbildade hovslagare. Då vet du att det finns en viss basal grundkunskap om både hästar generellt och hur hovarna fungerar. Hovslagare kan också verka hästar för barfotagång, det är inget som är specifikt för barfotaverkare.
De hovslagare som dessutom är "av jordbruksverket godkända hovslagare" har genomgått ett antal extra kurser för att uppdatera sina kunskaper med godkänt resultat. (läs mer här)
Då var det som jag misstänkte då med andra ord… tror jag behåller min lilla hovis :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Det finns dock de som "utbildat" sig i USA. En som arbetar som "barfota"-verkare, som jag känner till, har en svensk hovslagarutbildning i botten och har sedan vidareutbildat sig i USA på barfotaverkning. Skulle tro att det finns fler som har den kombinationen. Så de borde veta vad de sysslar med.
Tyvärr är det alltid så med populära saker. Många tar på sig en titel utan att vara särskillt seriösa. Så var det med hästtandläkare också i början.
Djurskyddsmyndigheten har studerat de alternativa hovvårdsmetoderna och resultatet av det finns att läsa här:
http://www.svf.se/Documents/F%C3%B6rbundet/Styrelsen/rapport_om_barfotah%C3%A4star_fr%C3%A5n_dsm.pdf
Har hört mycket negativt om just Strassermetoden.