Ang. att bygga ridhus
Här hemma är våran "dröm" att bygga ett inackorderingsstall samt ett ridhus då vi bor väldigt centalt i våran "by" (vi bor "vägg i vägg" med radhusvillorna).
Marknad för boxar osv finns då det är fullt över allt - hela tiden, och när vi då bor mindre än 10 min promenad från hälften av invånarna så är ju detta kanon. Men det är som sagt en "framtidsdröm".
Men det jag undrar är vart vänder man sig för att hitta en stomme till ridhus? Har ingen aning ens i vilken enda man ska börja. Det vanligaste är ju limträbalkar men de ska ju vara ganska så dyra, borde inte vanlig metall vara billigare?
Vad ligger ett ungefärligt pris på/st och hur många behövs ungefär per meter?
Det är just detta jag behöver hjälp med då vi kan ordna nästan allt annat själva (med grävning, panel, tak osv).
Men vart hittar man "återförsäljare"? Maskinhall försäljare?
Har även hört att maskinhallar ska vara förbjudna att användas som ridhus, hur kommer det sig (om det nu stämmer)?
Hakuna matata!
Kolla om detta kan vara nåt
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

just det här med maskinhallar har jag med läst. det handlar om byggloven har jag för mig. det var tydligen många som bygger maskinhallar och sedan använde dem som ridhus istället.
maskin hall kan du bygga och själv använda som ridhus om du vill men får inte lov att hyra ut det som ett ridhus eller låta andra använda det som ridhus, har med bygglov försäkringar och hållbarhet att göra. ska ju vara vissa mått och avstånd i ett ridhus sarg osv för säkerhet och det har du inte i en maskinhall. Maskin hall har du inget bygglov på om du bygger utanför stadsplanerat/tättbebyggt område det har du på ridhus…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus