Ute eller inne ?
Har du plockat in dina hästar än ? Eller dom går fortfarande ute dygnet runt ?
Mina är fortfarande ute och det går verkligen ingen nöd på dom, och päls har dom som grisslybjörnar. Men jag vet att folk har väldans mycket synpunkter på detta. Men förra året när jag stallade in dom fick båda fuktexem trots kallstall med bra ventilation.
Ville bara höra era tankar och åsikter om detta !

Lösdrift, idag regnade så alla var i väderskyddet när jag kom hem, jag skulle inte ha dom ute utan skydd häs och nu

Min är inne men önskade att det fanns lösdrift häromkring, närmaste lösdriften är ca 30 min enkel resa.
ute men nu tillgång till skydd i form av lösdrift.. har rätt så öppna marker o det blåser rätt bra här(ena hagen vid havet)

mina är inne på nätterna nu, har varit det ca två veckor. tar in dem vid 20 och de åker ut 3.45 på morgonen.
#4 Inte för att jag tycker att du gör fel på något vis, men om man ska lyda Jordbruksverkets regler får de väl inte vara ute så länge utan vindskydd? Fast du kanske har det också?
OBS! Personligen tycker jag att det är jättebra att göra som du.
min har fått gå in nu och vart i ca 2 veckor. men går ute längre, men från och med 1 okt är det väll lag på att hästen ska ha vindskydd eller stå inne.
Min går ute året runt, men vi har precis bytt till vinterhagen och de har fått sina första höbalar utkörda. Det är en Islandshäst med björnpäls :)

#5 de har höjt gränsen till 16 timmar… ;) är det riktigt äckligt väder så tar jag in de tidigare. =) men nej, inget vindskydd tyvärr.

Hästar mår väl överlag bäst av att gå ute dygnet runt, men har dem inget vindskydd, alt annat dem kan ta skydd under när det är busväder ute, så tycker väl inte jag det är särskilt schysst jäntemot hästarna denna årstiden, då ser jag dem hellre stå i box, faktiskt.
Mina 2 står installade året runt, men vistas större delen utav dagen i hagen, c:a 4-23 sommartid och 6-17 vintertid.
Dock undantag för Brimad nu som står uppstallad där jag jobbar (ridskola), där står han i grushage ynka 4-6 timmar om dagen 
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag har dem inne på nätterna ca 21,00-7,00.
Skulle inte ha ute dygnet runt nu utan vindskydd.
Min häst står inne på nätterna och har gjord det i kanske 2 månader snart ;)
Han kommer in vid klockan 21 och kommer ut vid 7
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
min kommer in runt 6 tiden.. olika från dag till dag även när dom går ut men oftast runt 9
Våra är ute dygnet runt, de har en stor kuperad hage med skog där de kan söka skydd. Går ingen nöd på dem, hade varit taskigt att stalla in James med hans megapäls.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Våra går ut mellan 6.00-9.00 och går in mellan 16.30-18.00
Om jag hade fått bestäma så skulle jag ha tiden mellan 18.00-20.00
tycker 5 är för tidigt för att dom ska gå in xp
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Mina går på lösdrift med ligghall, 2 står inne nattetid (hingsten o travaren)

Min är uppstallad under natten sedan slutet av september.
Hon är klippt.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Jag har ingen lösdrift men natuligt vidskydd.
Mina hästar mår ju sämre inne innan vädret blir kallt, dom kommer att få exem och behöva klippas igen. I natt va det 9 grader, finns ju vissa sommarnäter där tempraturen kryper ner runt 10, så kallt är det inte för dom.
Tack för era åsikter !!

Blacky har varit uppstallad sedan i augusti, inte pga vädret men det var smidigast så. nu går han ute från ca 8 - 15.30
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#17 Förlåt en dum fråga; men är det skillnad på lösdrift och vindskydd. Trodde att lösdrift var namnet på hästhållningen och vindskyddet den plats där hästarna kunde komma undan vind och väta. Så har jag alltid uttryckt mig i vilket fall.
#17 Förlåt en dum fråga; men är det skillnad på lösdrift och vindskydd. Trodde att lösdrift var namnet på hästhållningen och vindskyddet den plats där hästarna kunde komma undan vind och väta. Så har jag alltid uttryckt mig i vilket fall.
Alltså hästarna går på lösdrift och har ett vindskydd.

för mig är ett vindskydd enbart skydd för vind, väta. en lösdrift är där de även får mat.
#21 Så om jag fodrar mina hästar ute så har jag bara ett vindskydd alltså? Fast de går väl ändå på lösdrift?
Våra är inne året om på nätterna. (på sommaren pga MYCKET knott)
Just nu åker de ut kl 6.30 och kommer in igen vid 21. Har inga vindskydd. Är det riktigt busväder ute kan de ibland komma in redan kl 18.

men lösdrift, då är hästarna ute hela dygnet kanske? nej jag vet inte hur det är. men för mig så är det ovannämda. säger någon att de har hästarna på lösdrift då är de inte uppstallade för mig.

#19 ett lösdrift ska bestå av ett vindskydd och mer än 16 timmar ute.
Jag håller med dig utan vindskydd så är det ingen lösdrift utan bara en hage om än olaglit många timmar ute så här års.
Ett vindskydd utan hage det blir en ute box 
min häst står inne om nätterna i box.. de brukar stallas in för nätterna i slutet av september/början av oktober.. då är dom ute mellan 7:00 och 20:00 ungefär..
min har dock stått inne om nätterna sen i slutet av juli pga hälta å boxvila:-/ jag hade gärna haft min häst på lösdrift faktiskt då han brukar få ganska riktigt med päls om jag inte rakar honom och så..