Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3248 ggr
Busangardens
0

Skillnad mellan?

Nu frågar jag er något jag länge undrat över.

Vad är skillnaden mellan:

Ridcenter
Ridskola
Ridcentrum
Ryttarförening ?

(Stuteri vet jag har med avel att göra).

Salish
0

Ingen alls.

Busangardens
0

Så det är alltså olika namn för samma sak, så att säga.Skäms

lisette
0

en ryttarförening behöver inte vara en ridskola. jag är med i en ryttarförening utan att rida på dess ridskola. är medlem i ryttarföreningen för att få utnyttja anläggningen.

Busangardens
0

#3 Ok. Där jag är med är också en ryttarförening men de bedriver även ridskola men har man egen häst så får man använda deras ridvägar, ridhus, paddock osv. Man får även delta i klubbens arrangerade tävlingar med sin häst.

fridak
0

för mig är en ryttarförening ett ideellt sällskap/en klubb som tex ordnar med olika aktiviteter. Fixar och ordnar på egen hand för föreningens medlemmar.

en ridskola är vad det låter som.

ett ridcenter/ridcentrum kan vara lite allt möjligt med hästanknytning. De kan ha en ridskola men skulle även kunna hålla stuteri, anläggning, inackordering, ordna med clinics m.m.

lisette
0

är det inte så att man måste bli medlem i ryttarföreningen på en ridskola för att deras försäkringar ska gälla?

fridak
0

#6 finns ridskolor utan ryttarföreningar knutna till dem. de ska ha försäkringar ändå, däremot så krävs det oftast medlemsskap i ryttarförening om det finns en sån knuten till ridskolan.