Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3112 ggr
Ricko
0

5 dåliga saker med hästar.

Ja som rubriken lyder, rabbla upp 5 saker som du kanske tycker är mindre bra/roligt med hästar.

Själv så kan jag väl börja:

• Det är stora djur ( = Behöver mycket mat, stora hagar vilket kräver mark m.m ja stort och mycket av det mesta)
  • De är flockdjur( = vilket kanske inte alltid är bra om man har hästen på gården och pengarna samt tiden räcker precis till 1 häst)
  • Vattnet på vintern (vi som har 7-8 månader vinter om året är det inte det roligaste om man inte har uppvärmd vattenho/hink att spräcka isen/ta in och tina 3-4 grr/dag)
  • De äter små mängder med många gånger/dag ( vilket kanske inte alltid är så bra om man ej kan ha fritillgång och jobbar från tidigt till sent på dagen och inte har någon annan som kan fodra)

Ja jag kom bara på 4 saker som ibland kan vara mindre bra/roligt men om vi säger MAX 5 saker då och MINST 3 saker.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Juniette]
0

Finns det något dåligtOskyldig

Ja kanske…

x Alla pengar går till hästarna

x Mkt jobb runt omkring
hämta hö, spån, laga stängsel mm

x Bundet, Svårt att åka bort.

x Många av människorna i hästsammanhang.

x Inga sovmorgnar.

Lorita
0

Mindre bra, ja det blir

1. jobbigt och riskfyllt om som rymmer
  2. kostar pengar, mina fyra kostar mig mindre än om jag skulle röka och då föredrar jag kostnaden för häst Skrattande
  3. Man blir så ledsen om det händer dom något
  4. Det är tomt utan dom
  5. utgifterna kommer i klump

Det är ungefär samma som att få barn, att älska gör ont och är värt allt Oskyldig i alla väder kommer mina barn gå först, om jag blir tvungen att välja Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

Dåliga saker??? Nej kan inte komma på några. Dock finns det saker som är mindre bra.

#1 Det måste alltid finnas någon som ser till dem minst en gång om dagen.
#2 Även med små hästar, som äter lite, blir det dyrt i längden.
#3 Man kan oroas över dem både befogat och obefogat.
#4 En dag dör de eller skall avlivas. Det är jobbigt men ett beslut som ibland måste tas.
#5 Kan inte komma på något mer.Obestämd

Zabbio
0

Kommer bara på en sak.. man trillar av ibland och slår sig :P ¨

(det gör iaf jag någon gång om året.. oftast för att jag själv missbedömt något, men ändå)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

viktoria91
0

1. Dyrt

2. Tar mycket tid

3. Farligt

4 BerondeframkallandeFlört

Lorita
0

#5 din punkt 4 lägger jag till i min lista Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

viktoria91
0

#5 Haha, gör du så=) Det är ett bra beronde ialla fallSkrattande

Caroline.H
0

Oj, går det att komma på något? :)

1: Självklart att det är farligt. En sak som man aldrig får glömma.

2: Att dom är flyktdjur. Tycker inte jag är så värst kul.

3: Nej, nu kan jag inte komma på nåt mer… Glad

Dock så är det ju inte dåliga saker, utan bara mindre bra grejer.

//Caroline

Zaphix
0

Kostar lite väl mycket pengar emellanåt.

Var det enda jag kom på. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zadeira
0

Jag kommer inte på något som är dåligt som så utan bara saker som är mindre bra och mer jobbiga med hästägande.

* Pengar. Det blir dyrt även om med lägsta möjliga månadskostnad, och klumpsummor och oväntade kostnader tillkommer då och då.

* Tid. Även ett kort stallbesök blir lätt långt och tar tid. Särskilt om du inte har hästen på egen gård eller liknande och även måste räkna restid och sånt.

* Underhåll. Stall som ska fixas, paddock som ska harvas, staket som ska lagas, gödselstack som ska tömmas. Foder och strö som ska hämtas eller hållas i ordning. Både tid, energi och pengar går åt.

*Bundenhet. Det är svårt att resa bort, ta en helg ledigt eller vara sjuk. Du måste alltid se till att någon kan se till dina hästar, ge dem mat och kontrollera hur de mår.

* Ansvar. Det är du som har ansvaret för hur din häst mår och har det, att den inte far illa. Att den får alla behov tillgodosedda. Helt enkelt är det ditt ansvar att din häst ska ha det så bra den bara kan, även om du måste sätta dig själv åt sidan ibland. Och att du ibland måste fatta tråkiga och svåra beslut för hästens bästa.

Miniland
0

Håller med #10 helt och hållet.

~I am quiet because if I would speak I would tell the truth and hurt people ~

Ricko
0

Oj ja kom på en del saker till nu när jag läst alla andras.

• Alla pengar
  • All tid
  • Bundenheten
  • Inga som helst sovmorgnar / lediga dagar

Inga saker som är dåliga, men mindre bra. Men så är det väl med allt, allt har både för & nack-delar. Har man hästen på lösdrift eller på gården blir det ju både mindre pengar och lättare samt mindre jobb, men har man den 2 mil ifrån sig är det nog inte lika roligt :P

Åhh jag blir tokig! jag vet inte vad jag ska göra.. Jag vill så gärna ha en häst (kommer ändå inte kunna ha en just nu men) men det känns omöjligt! Rynkar på näsan

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Kristall
0

- Dyrt
- Farligt
- Oerhört beroendeframkallande ;)

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

NettanLindholm
0
  • Dyrt. Går åt mycket mer pengar på hästen än vad jag kan lägga på mig själv.
  • Bunden. Jag kan inte få för mig att åka någonstans eller hälsa på någon i flera dagar exempelvis.
  • Tid. Mycket av tiden spenderas i stallet och runt hästen. Inga helt lediga dagar och inte långa sovmorgnar.
  • Mycket jobb runt om.