Broddar nu eller i december?
Hejsan, det är så att min häst ska skos ca vecka 44 .. måste välja om han ska ha broddar då eller inte. Om jag inte väljer det så får jag vänta till vecka 48/49 typ!
Så nu till frågan ska jag ta broddar första veckan i november eller i början/mitten av december?
Det är ju inte speciellt halt nu men det kanske hinner bli! Och jag vill inte vara utan broddar när det är isigt.
Och har inte råd att sko efter 3-4 veckor heller. Utan brukar vänta 6-7 veckor och då kanske det redan är isigt?
Så vad tycker ni broddar i november eller inte??
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Det är bara att ha gängade skor och brodda själv när det behövs.
Det brukar aldrig funka. Hålen brukar inte bli helt runda och red brukar inte gå att sätta på broddarna .. har provat själv ;)
Jag skulle nog haft is i magen och väntat, men du skulle ju kunna slänga på ett par snösulor åtminstone så har man det problemet ur världen.
Men annars så har jag sett blindbrodd som inte sticker ut ur skon och som man skruvar dit med en insektsnyckel. Sådana hade jag satsat på - då kan du ju sätta i brodden när de behövs!
Hakuna matata!
Om du broddar på skor med 4 broddhål, så är det bara broddarna som kommer att slitas, vilket innebär att du kan använda samma skor vid nästa skoning. Bara att byta ut broddarna. Så gör vi.
Glöm inte att alltid använda 4 (eller gärna sex) broddar! Annars kommer hästen gå väldigt ojämt på hårt underlag så ha alltid minst 4 för hästen skull! =)
Hakuna matata!
#5 HAr jag sagt att jag ska ha färre är 4? :P
Jag har alltid 4 per hov
#6 Jo men jag tänkte bara ifall någon annan läste och bara brukar ha 2 i varje sko =)
Hakuna matata!
t ex jag som inte har haft skodda hästar på det senaste 10 åren och på den tiden hade vi bara två i varje sko. Nu har jag lärt mig något nytt! (om jag nu behöver skor i framtiden).
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Det finns blindbrodd i plast och i metall. det finns så man kan skruva i med insexnyckel och med vanlig skiftnyckel. Använd gängtapp så blir det busenkelt att skruva i brodd. Även om skorna slitits i flera veckor utan blindbroddar i. Gängtapp är billigt att köpa i hästsportbutiken. Rätt använd så kan man inte misslyckas med det.
Jag hade aldrig velat använda samma hästskor om igen. Kolla på "insidan" på hästskorna så ser ni hur mycket som slitits och nötts. Hovarna gör djupa fåror i järnet, och efter en längre tids användning så blir hoven låst i dessa fåror och cirkulationen kan hämmas. Vilket kan påverka hovens kvalitét på sikt.
#9 Är nog beroende av vilken häst det gäller. Tyngre hästar kanske gör fåror men dessa borde inte vara särskillt svåra att slipa till och dessutom är ju även hoven mjuk och formbar.
Vi har ju russ och de har aldrig gjort märken på insidan av skorna.
hade jag vart du så hade jag satt på brodden nu… för det kommer då jag att göra så fort min hovis behagar att komma över norska gränsen :)

#2 Det är ju bara att "gänga" om skorna med gängtapp innan man får i broddarna eller ha blindplugg i. =)
#1 + 12. Precis. Fungerar utmärkt. Iaf hos mig och uppenbarligen hos er också!
Det som däremot kan vara lite trixigare är ev. snösulor om man inte skor själv. Förmodligen blir det så att jag låter sätta dit snösulor vid nästa skoning (vecka 47) oavsett väglag.

#13 Jag har alltid bara haft brodd dme dgaar det behövs då det sliter onödigt mycket på hästen att gå med brodd.
#3 + 13 Sätta på snösulor redan nu? SNösulor gör ju hovarna mjuka och svampiga. Det är ju som att gå med gummistövlar och aldrig ta av sig dom. Det har man ju på så lite som möjligt. Jag sötte rpå dom först när jag börjar bli irriterad på att tjära inte längre fungerar mot styltor och det börjar bli jobbigt att hoppa av.
Eller nu kanske bor väldigt långt norr ut och redan har snö som kommer ligga hela vintern lång? Jag bor ju i mellansverige och räknar inte med snö förren i december tidigast.
TS: Var i landet bor du? Norr över så sätt på brodd redan nu, söder över så hade jag väntat, men tagit skor med gänga så det iaf finns en möjlighet att pilla i själv (eller få hjälpt) om det skulle behövas tidigare.
Sätta på brodd: En söm eller en vanlig nål att gräva ur hålet med, en gängtapp som man skruvar i först så gängerna blir rena och fina och inte trasiga, sedan skruva i brodden och dra åt. Enkelt =)
Medarbetare på westernridning.ifokus

#15 Min ponny har aldrib fårr mjuka och svampiga hovar av heltäckande snösulor som hon haft några månader.
#16 Okej. Det är ju annars väldigt vanligt. Hovslagare brukar ju inte rekkomendera att man sätter på sulor för tidigt, och absolut inte heltäckande..
#15 Inga mjuka och svampiga hovar på grund av snösulorna har upptäckts hos mig. Jag använder inte heltäckande sulor utan den typen som ser ut som en hästsko. Fungerar utmärkt år efter år.
Bor på landet utanför i Stockholm, kan inte sko själv och vill inte behöva be hovslagaren komma och lägga om skorna bara för att det helt plötsligt blev snö. Bättre att vara ute i god tid.
Vi gör alla på olika sätt, har olika uppfattningar, erfarenheter och möjligheter men har ändå kärleken till hästen gemensamt.

#17 Men det är väl som med det mesta, individuellt. =) Min ponny klarar dte utmärkt medens det inte funkar på andra.
#19 Ja uppenbarligen finns det ju hästar som tål det. Har själv aldrig varit i kontakt med en sådan häst (alltså som man inte märker skillnad på alls, därremot repar sig ju dom fleta hovar snabbt, men onödigt att utsätta dom när dom blir mjuka) och alla hovslagare jag pratat med har rekomenderat att inte sätta på för tidigt pga att det blir svampigt (speciellt om dom går med det när det är geggigt och fuktigt ute, skillnad när det är snö och kallt).

#20 Jag bor i Skåne så här är mer geggigt och blött än kallt och torrt men dte funkar utmärkt för ponny ändå.