Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5137 ggr
Odinn
0

Broddar

När brukar ni sätta på broddar på era hästar?

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

Tusen
0
Odinn
0

Sätter ni i själva eller gör hovis det? Glad

"when i get sad, i stop being sad and be awesome instead!"

thilda-
0

ponnyn får på sig vinterskorna så fort det börjar bli isigt ute eller när första snön kommer typ :)-

och jag brukar låta hovslagaren få skruva dit dom i samma veva som han byter skor på ponnyn.. men jag brukar byta ut brodden i mellan åt för hon är expert på slita ut dom så dom går av annars ;)

Tusen
0

Det är jättelätt att skruva i dem (som att skruva i en vanlig skruv) så om de inte är dags för skobyte så gör vi det själva. Om vi ändå ska byta skor så fixar "hovis" det åt oss och skruvar i dem innan han skor. De sitter bäättre då.

Hermelina
0

Men låter ni broddarna sitta på jämt, eller tar ni te.x  av på bak när de inte rids ?

Tusen
0

Broddarna är på jämt på vintern. Varför skulle man ta av dem? Det är ju lika halt överalt, på vägar, i hagen osv. De är minst lika stor risk att de skadar sig i hagen eller till och från hagen om de inte har brodd på. Broddarna är ju egentligen till för att hästen inte ska halka. De är ju inte till för din säkerhet i första hand även om det i förlängningen också gör att din egne säkerhet blir större.
Personlign tycker jag att det är ett otyg när folk plockar av brodd i tid och otid. Vad gör det om hästen har på sig brodd i boxen på natten? De står ju inte direkt och kliar sig med brodden. Någon självbevarelsedrift har väl hästarna.

Det enda tillfälle som jag ser det som kan vara befogat är då hästen åker transport. Då finns det en  risk att hästen trampar sig då den försöker parera i svängarna.

niare
0

har guldskor så är fasta broddar, bästa jag haft

Hermelina
0

#6 HAr aldirg tidigare hört att man tar av broddarna förren min kompis gjorde det förut, så det var därför jag undrade :)

Hermelina
0

#6 HAr aldirg tidigare hört att man tar av broddarna förren min kompis gjorde det förut, så det var därför jag undrade :)

viktoria91
0

Dem dagar dte är halt har hon brodd men är barfota i år, kommer dock ha broddade barfota skor på henne sen som hon frå ha vid behov.

WhoCares-01
0

jag sätter i broddarna själv och de åker på så fort det blir halt ute

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Zaphix
0

Köpte brodd idag, ska på så fort jag fått på herrn tappskon.

Är halt ute nu och han halkar lite överallt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

SannaHolmgren
0

Vår ponny kommer få broddar fram som sitter i hela tiden. De på bakskorna sitter på endast under ridning eftersom hästarna leker hårdhänt, och sparkar mot varandra. Det händer att de träffar klockrent på käke/bog och jag vill inte veta hur skadorna hade kunnat se ut om hästarna träffar hårt med broddade skor. Jag har sett trampskador från broddar och det är ingenting vackert. Den andra hästen går barfota.

Peppe
0

jag rider sällan ut på vintern, har ridhus och så går han bara i en liten rasthage, ensam några timmar / dag så jag broddar väldigt sällan. börjar hästarna springa åker de in direkt. (tyvärr) men jag känner inte att jag behöver brodda.

broddar bara inför uteritter, kanske inte ens då beroende på vart vi rider.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

carrrrrooooo
0

#14 oj varför är dom inte ute längre och får springa av sig?.. Hur stor är "rasthagen" då? Förlåt för massa frågor men är bara nyfiken!:)

Peppe
0

#15 stallägaren vill inte ha dem ute under de mörka timmarna så de går bara ute när det är ljust på vintern. de minsta rasthagarna är typ 12 x 18 kanske. de "normala" är typ 15 x 20 m, finns några som är lite större för de som är 2 i samma hage.

carrrrrooooo
0

"16 okey:) intressant det här.. Tycker du att din häst känns "bra" efter att ha varit ute i "hagen" alltså är han lugn och samsad eller känns han/hon stressad och pigg?

Detta skulle aldrig funka för min häst då hon hatar att bli instängd i box och i små utrymmed.. hon är en typiskt lösdrifthäst!:D

Peppe
0

#17 han är lugn av sig, går med på det mesta. har inga problem med att inte ridas heller trots så lite utevistelse. är likadan även om han stått en vecka. han är en sån typ av häst som skulle kunna stå inne dygnet runt utan att försöka bryta sig ut ur boxen. hos oss blir ingen häst stirrig av att stå inne, däremot har vi ett gäng som blir hysteriska om dom fortfarande är ute och klockan börjar närma sig 16.00…. Obestämd dom hästarna får gå på framsidan så de syns tydligt så man har koll. dom plockas in när dom börjar springa. resterande, lugna, hästar får gå ute ett tag till om det är fint väder.

enda skillnaden jag märkt från när han stod i förra stallet är att han numera blir orolig av att lämnas kvar sist ute. förut blev han lämnad varje dag pga noll samarbete i stallet och att jag kom hem sist från skolan. då rörde han inte en min trots att han stod ensam ute i mörkret. men nu har han vant sig vid att alla går in samtidigt, tidigt på dagen. inte så bra tycker jag.