Någon som...
…brukar rida lätt i galopp?
Jag började nog göra det ganska så tidigt (10-12 år kanske?) och har alltid varit helt naturligt för mig tills jag började gå på hoppträning och insåg att ingen annan gjorde detta. Pratade med mamma och min dressyrtränare (hemma och privat) och de tyckte jag var lite smågalen som red lätt i galopp xD
Jag rider i.af ofta lätt i galopp när jag motionsrider i skogen. Att sitta ner är ju lite jobbigare för hästen, och att stå i fällsits blir jobbigt för länge. Så jag kompromissar helt enkelt och rider lätt i galoppen istället.
Så jag undrar mest om någon annan brukar göra detta efter som jag aldrig sett någon göra det hittills? ^^
Hakuna matata!
Nej, jag har heller inte sett någon göra så. Det är helt nytt för mig.

Jag rider lätt i galopp ibland, särskilt när jag hoppar, rider ut och rider omusklade hästar. Rider jag dressyr brukar jag sitta ner.

nej det gör jag inte men när jag har lust ställer jag mig upp i lätt sits när det är full galopp i skogen :D
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
#2 Då gör vi lika då =) Jag föredrar att sitta ner och arbeta hästen ordentligt.
Men när jag rider in unghästarna så är detta oumbärligt! Att sitta ner blir ju jobbigt för dem, men står man i fällsits åker man av väldigt lätt.
Hakuna matata!

Inte för att klaga det är endast en fråga men rör man inte ihop det för hästen om ma rider lätt i galoppen? Jag menar för när man travar brukar vissa rida lätt och då kanske hästen missförstår?…
…eller?
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

Inte för att klaga det är endast en fråga men rör man inte ihop det för hästen om ma rider lätt i galoppen? Jag menar för när man travar brukar vissa rida lätt och då kanske hästen missförstår?…
…eller?
/Johanna, http://finanora.blogg.se
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#6 Man sitter ju ner i traven och galoppen, skulle det betyda skritta för hästen då? :) Kan för övrigt stå i fällsits ibland om vi kör riktigt snabb trav - annars hinner jag inte ens med att rida lätt!
Vilken gångart hästen ska gå i styrs ju inte hur jag rör mig. Det ska vara galoppfattning eller avsaktning som bestämmer om det ska vara gallopp eller inte ^^ Jag har i.af aldrig haft problem med detta, men visst skulle man försöka rida in en travare som har svårt med galoppen kanske men inte vill blanda ihop dem :)
Hakuna matata!
jag gör lite både och :)
Brukar mest vara tävlingsryttare som rider lätt i galoppen vad jag sett. Han aldrig förstått mig på det riktigt om jag ska vara ärlig :p
Jag tycker mest det bara ser fult ut att rida lätt i galopp ;)
Att rida lätt i galoppen? Hur gör man då? Förstår verkligen inte.
Och om man vill spara ryggen på unghästar är väl fältsits en utmärkt sits.
#10 Jo precis, men när inte min kropp vill det så får det bli kompromiss :)
När jag rider lätt i galoppen går det betydligt saktare, varje galoppsprång är ett upp eller ett ner. Så det blir galopp, galopp, galopp - upp-ner-upp. Så jag sitter ner helt när hästen sätter sista frambenet i marken och står upp nästan gång det åker i marken.
Kanske kan försöka filma en snutt när jag rider lätt i galopp någon dag ^^
Hakuna matata!
Nope, rider aldrig lätt i galopp.. kan ställa mig upp i vissa situationer, men för dset mesta sitter jag. :) Brukar dock följa med i sprången så att jag inte 'dunsar' mer än nödvändigt, och inverkar genom att ''följa med'' lite långsammare eller snabbare tex. Brukar korta upp vs. länga ut hans språng.
Endå gången jag rider lätt är i trav, rider jag lätt i galopp eller skritt betyder det travfattning. Har fått göra så för att göra det enkelt för ss att skilja på trav, tölt och galopp.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Hur kan man ens rida lätt i galopp :P? Den är ju 3 taktig, till skillnad från traven.

jag ridet också lätt i galoppen ibland, när vi är ute och långgalopperar t ex, det blir som en markering till hästen att hålla kvar tempot och inte öka.
#13 man sitter ner i varannat galoppsprång och står i vartannat. du ser det väldigt ofta på hopptävlingar! man sitter inte så upprätt som i trav utan framåtlutad, så nedsittningen blir mer trepunkts-sits
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Händer ibland, oftast vid uppvärming inför hoppträning eller vid uteritt. Inte så långa stunder dock.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

När jag red dressyr för tränare brukade jag rida lätt i galoppen då och då, det var många år sen så minns inte riktigt varför men någon nytta måste det haft, förmodligen för takten skulle jag tro. Men det är inget jag gör till vardags, hade faktiskt helt glömt bort det tills jag läste ditt inlägg! Måste provas igen!! 
Jag gjorde det när jag galopperade Rappe i början. Dels för jag är för klen och mina fotleder inte klarar av det (har stukat båda två rejält och ansträngt dom för tidigt..
), sen för att inte anstränga honom för mycket i början då jag har en tendens till att samla ihop honom alldeles för mycket så han går i taket istället.
Gjorde det på ridskolan ngra gånger för att träna balans. :P
Vad kul att se det finns några andra som gör det ^^ Ni som inte blev tillsagda att göra si eller så av en tränare - hur kom ni på det?
Hakuna matata!
Har jag aldrig gjort.. Jag står oftast i fältsits, som känns helt naturligt för mig. Men jag även sitter ner ibland..
För mig är inte fältsits dugg jobbigt;) det blir ju att man tränar upp dom musklerna när man rider mycket så!:)