Rida i visningsgrimma
Har en fråga, Skulle man möjligtvis kunna rida i ett visningsträns? Eller skulle den inte hålla för det? Tacksam för svar :)
När jag menar visningsträns menar jag hööks rundsydda visningsträns :) Tacksam för svar!
Varför skulle den inte hålla för det? Dumt vore väl om de sydde träns som inte höll för ridning då en häst vid hand verkligen behöver ett starkt träns.
#1 Det har du nog rätt i, Men jag har aldrig sett folk som ridit i visningsträns.
Ja det kan du :)
Vi gör det! 
Tack för alla svaren :D Vet ni om man får tävla dressyr med det också?
#5 Tyvärr får man inte tävla dressyr med en nosgrimma som sitter direkt i sidostyckena.
Jag har haft samma tanke som du (rider med den typ av träns jämt annars) och ville kunna tävla i dem, men ajja bajja!
Men självklart kan du rida i det annars!
Hakuna matata!
Sidostyckena ska ju bara hålla bettet på plats, så vad är det som inte skulle hålla? Man drar ju inte ner bettet så att det belastar tränset.. :3
Eller vad är visningsträns? Det är väl som ett vanligt träns men nättare.. eller tänker jag fel?
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#6 varför får man inte tävla i dressyr med nosgrimman fäst i sidostyckerna?
#6 Ingen aning, men man fick inte det när jag mailade om detta förut. Antar att det inte ska kunna påverka nosryggen något (hur mycket de nu gör det…)
Hakuna matata!
Gäller samma korkade regel i körning, faktiskt. Har låtit sy upp två körträns till våra russ och fick då informationen att man inte fick ha nosremmen fäst i sidostyckena. Att ha sådana regler tycker jag tyder på okunninghet hos de som skriver reglerna.
#10: Får man inte? Men alla körhuvudlag ser ju ut så?
Tur att du skrev det, jag som hade tänkt skaffa ett sånt huvudlag att tävla i, just för att jag trodde det var en sån nosgrimma man ska ha. Står i TR att man ska ha nosgrimma, och tog för givet att det var en sån.
#10 men hur kan det ha nåt med saken att göra? hur nosgrimman sitter fast liksom :S
#10 Jag kommer inte riktigt ihåg men den förklaring jag fick då var helt uppåt väggarna. Försöker komma på vad det var sagt om detta men just nu står det helt still i huvudet.
#11 Jag vet inte om det är en ny regel eller om den regelt alltid gällt men de körträns jag sett i butikerna har saknat nosgrimma helt och hållet.
Vår nosgrimma är ju specialsydd och därför väldigt tunn så tränset inte blir för tjockt med alla remmar (Skygglappar o dyl.)
Jag har precis köpt en sele från begagnad men ursprungligen från www.driveout.se . I det huvudlaget går nosgrimman genom sidostyckena, men den är inte fastsydd i sidostyckena.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
Kanske är olika på olika huvudlag för på bilden med shettisen på deras sida ser nosgrimman ut att vara separat.
På det huvudlag jag fick med selen jag köpte satt nosgrimman fast i sidostyckena, man kunde ta lös den och då var det bara som en rem. Som #14 beskriver antar jag.
Nu var det huvudlaget på tok för litet, men hade tänkt köpa ett av samma typ. Men ska nog kolla upp reglerna lite extra innan då.
Det är Bröstsele Economic som jag har, men det är svårt att se på bilden…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km