Hästmannen Stig-Anders
Hur tänker ni kring att hästmannen fått djurförbud?
Han har ju massor av folk kring honom som sympatiserar för honom. Personligen tror jag inte att de mår ett dugg sämre än "fina" hästar som står inne i flotta stall.
Dock kan jag fundera över om en "vanlig" hästtjej skulle få samma sympatier om hon hade sina hästar i en såpass skabbig stallmiljö.

problemet vad jag förtsått är just att hästarna står inne i spilta för länge och att kvalitén på fodret inte är det bästa.
Djur-skyddslagen får nog gälla lika för alla
jag tycker självklart att han ska ha höga krav på foder och stallvistelsen men att ta ifrån honom hästarna gör förmodligen livet till ett h*lvete för honom. han har vuxit upp och levt på ett väldigt specielt sätt och hans hästar tror jag inte år dåligt alls av hans skötsel. de vet ju inte om något annat. Tänk vilken omställning det blir för hästarna att komma till något ställe där inget är sig likt…
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
#1 Tycker också lagen bör gälla lika för alla.
Sen slår nog lagen lite hårdare mot en sån person som lever för det på det sättet.
Undrar dock bara hur många hästar runt om i landet som får ännu sämre hö än dom, för ett par år sedan va jag tvungen att svara på en annons om hö då jag behövde komplettera lite på slutsäsongen,
åkte dit till en stor flott anläggning och får till min förvåning se det värsta mögliga hö, sånt som jag själv skulle eldat upp.
#2 Precis håller med.
Kände själv en gång några hästar som bodde lite enklare hos en gubbe. De blev sålda till en ridskola, efter det va dom nästan aldrig mer friska. Dom hade absolut inte varit sjuka tidigare. Det blev för tätt stall, för lite utevistelse mm
Läste igår i senaste Lucky Rider att hästarna redan blivit omhändertagna.
ja jag läste det idag också =( jättetråkigt verkligen
// Alexandra
De hästarna hade det absolut inte bra, tyvärr..
Min kompis pappa var med och hjälpte till att plocka ordning på gården för att de skulle filma där, och det tog dem 13 timmar och då var de ändå ganska många..
som sagt höga krav ska det ju vara… men att ta ifrån honom hästarna är varken brå för gubben eller hästarna
// Alexandra
#5 Du kanske har rätt, jag känner ju inte till dem i verkligheten.
Men jag tror ju inte det bekommer hästarna om det är stökigt runt omkring,
det är ju vi människor som vill ha välstädat och snyggt målat mm.
Det finns fler som har varit på gården och de jag vet som har varit där säjer att omhändertagandet var helt rätt. Och detta är en oerhört hästkunnig person som talat.
Hade man kunnat få gubben att hysa i dem i ett bättre stall någonstans och ha en annan typ av hästhållning så hade det kanske funkat ur djurskyddssynpunkt, men dit hade man förmodligen aldrig nått.
#7 - det bekommer kanske inte hästarna att det är stökigt, men stöket utgör en skaderisk som hästar och andra djur inte ska utsättas för.
# 5
Om det var pga av att det var stökigt som det tog hans hästar då är det bra mååååånga i detta avlånga land som isåfall inte ska ha häst.
Inte länge sen jag var på en ridanläggning med fullt av allt skit som tänkas kunde stod ute utspritt framme för att det saknades byggnader att ställa in allt i. I allt det gick folk hästar in om vartannat för att ta sig runt allt bröte.
Det har varit viktigare att klämma in så många boxar istället för få in pengar på att hyra ut boxar, Byggnader som tidigare var förvaringsplats var nu fullt av hästar i.
Tilläggas kan att deras höensilge som stod i hagarna lukta rent förjävligt.
Tilläggas kan att det var tre hagar också med taggtråd där hästar gick innanför. och det fanns hästar som inte såg heller allt värst vidare ut. De saknade en del i stödfoder att önska.
#9 Det var absolut inte p.g.a. att det var stökigt som de tog ifrån honom hästarna, men det säger ju iallafall hur lite har orkar med att ta hand om sitt liv. Om det krävs 13 timmar av städning för att ens kunna filma på stället och få det dugligt!
Hästarna stod i skit både inne och ute kan tilläggas..
Visst, det är riktigt synd att han blir av med sina hästar som han lever för men hästarna mådde inte så bra..
#10: Varför skulle eventuell stökighet tyda på att man inte kan ta hand om sitt liv? Det låter som ett otroligt fördomsfullt påstående …
kan ju säga att hästarna har det bra. känner både stig-anders och han som har tagit hand om hästarna så han kommer få träffa dom och de, även om han är jätteledsen
#11 naae, känns som så bara. kan man inte hålla ordning på sin gård så det går att vara där, och inte se till att hästarna har det rent där de går, så kanske man inte ska ha häst.
Har inte varit där själv, men min kompis pappa, som sagt. Och han sa att hästarna inte hade det bra..
Det är ju märkligt - många gnäller på att djurskyddet gör för lite, men när de väl tar tag i något så får de skit för det också….
#13: Jag utgick från vad du skrev: "Det var absolut inte p.g.a. att det var stökigt som de tog ifrån honom hästarna, men det säger ju iallafall hur lite har orkar med att ta hand om sitt liv."
Enligt vad du själv skriver var inte stökigheten skäl till att hästarna omhändertogs, och vad har stökighetsgraden då med något att göra?
Om jag bor på en soptipp bevisar det inte ett smack om ifall jag kan "ta hand om mitt liv" eller inte.
#15 uttryckte mig kanske lite fel där, men hoppas du förstår vad jag menade..
Hästarna var väl ändå friska och har vad vi förstår aldrig kommit till skada, så problemet var väl inte så stort förutsatt att det hästarnas väl och ve som det gäller.
Om sen hans stall såg skabbit ut för att det sakna färg vad f*n har det med hästarnas väl och ve att göra med ????

#17 saknades hen hel del annat också för att kallas god hästhålning.
#17 han gav dem dåligt foder, periodvis hade dem dåliga, fula och långa hovar, han gav den inte alltid det dem behövde i form av tillskott. Det är vad jag lyckades läsa mig till i olika artiklar.
Han gav dem bl.a dåligt hö i filmen.

om man sen lägger till att dom inte kom ut under vintern och det var dåligt mockat.

#19 fast vad som visas på tv är kanske inte hela verkligheten heller. dåligt hö gav han aldrig dem vad jag läste, det var tv-teamet som tyckte att det var bra tv om han gick ut o hämtade in det mitt i snöovädret.

#21 det är vilket hö och statusen för hästarna när kontrollen var inte vad som visades i filmen som ligger som underlag för beslutet så klart.
Min son har spelat in filmer där dom skjuter varandra på låssas och inte är han dömd för mord för det
han fick MVG i bild 

#22 ja det är väl självklart att det förhållandena som inspektörerna ser som de tar beslut på. jag bara påpekade till rafflan… ;)
#19 Det är inte hö han hämtar i snön. Det är nekar/kärvar som har stått på gärdet sedan skörden. Eftersom han skulle in på sjukhus var han väl tvungen att ta in dem för att ha något foder till hästarna.
Om han själv lever med råttbajs på köksbordet, och fjolårets granbarr gör mig ingenting. Men djuren förtjänar bättre.
Man ser på filmen när han ska ta ut en ko ur lagårn hur sent det är på året, och alla djur är fortfarande inne. Gräset är högt utanför lagårn och hundkäxen har blommat ut.
Sedan får djuren gå ute till snön kommer eller längre, hela året har blivit förskjutet.
För några år sedan gick ett par program på tv om Erik och Sigvard och deras går i Småland. De levde verkligen på gammalt vis!!
Inte som "hästmannen", han lever inte gammeldags, bara i slum.
Han behöver inte ha sina hästar för att förverkliga sin gård. Så många här och på FB stöder honom, så det är väl bara för dom att åka ner en helg och hugga upp ved för ett år. Marken kan läggas i träda, det gjorde man förr också.
#14 BRA kommentar!