Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5989 ggr
Tusen
0

Barfota hästar

Vi har flera gånger försökt få våra ponnytravare att gå oskodda året runt. I dagsläget går de barfota i perioder, då de tränar mindre eller har vila. Men så fort de börjar träna sliter de ner hovarna jättemycket. Har även köpt in easy-boots som fungerar utmärkt  så länge de joggar. Men så fort de går i högre tempo flyger de av.
Där vi bor är det väldigt mycket asfalt och jag funderar på om det är därför hovarna slits så hårt. Vad tror du?
Drömmen vore att ha alla oskodda men då inte ens vår egen uppfödning fixade att gå barfota då hon började tränas, så känns det lite hopplöst. Hästarna körs och rids 4-6 ggr i veckan och går 8 km - 2,3 mil per gång men oftast lite drygt en mil. De skrittar inte särskilt mycket och håller ett ganska högt travtempo hela rundan (8 km på c:a 25-30 min).

Den ponny som klarat sig längst utan skor var en shettis som gick oskodd i c:a 1 ½ år med denna träning. Hon tävlade dock barfota.

Elshira
0

Det kan nog mycket väl vara asfalten. Kommer ihåg när jag var mindre och min ponny halkade till lite på asfalten - såg ut som att någon tagit ett jätte drag med raspen!

Generelt sett så tycker jag i.af hovarna slits mer ju hårdare underlag det är (vi har en hårt packas grusväg som hovarna slits ganska så mycket på).

Hakuna matata!

[Juniette]
0

Det är säkert asfalten som sliter.
Angående easy bootsen
Är wiren ordentligt spänd? Kan behövas spännas mer efter ett tag.
Vet inte vilken modell du har men epic sitter kvar mkt bättre.

Lorita
0

Mina går på grus och då är milen inga problem, vad som jag har märkt sliter är rid-husspån det är inte så lätt att förena med barfota häst.

Sen är hovslagaren viktig många hovslagare verkar barfota hästar som vanliga hästar men skippar skona. Om man verkar för barfota gång och med överulling då sliter hästarna mycket bättre och håller längre

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

#2 Jodå wirwn är ordentligt spänd men det är sån kraft i stegen.

# Går de lika ofta som våra?  En liten rundad kant behövs ju alltid då hästarna är oskodda och jag har själv gått en utbildning i barfotaverkning så jag vet hur de ska se ut. Dock inget jag gör själv i alla fall. Jag vet att det finns både ponnytravare och stortravare som kan gå barfota, så jag tror kanske att asfalten är boven i dramat i detta fall.

Zabbio
0

#3 Olika grusvägar sliter olika mycket. Gäller nog asfalt med (finns ju relativt slät asfalt och grövre asfalt).

#0 Beror säkert på asfalten, fast min sliter mkyt mer på grusvägar. Det kan ha att göra med vad för underlag de går på i hagen också, går de på gräs större delen av tiden har hovarna svårare att anpassa sig till arbete på grövre underlag. Men vem vill att hästarna ska gå på ewn adsfalterad basketplan, å andra sidan? ;) Är inte marken naturligt lite stenig/sandig är det svårt att göra så mycket åt det. Vi har ju lerjord här..

Visst kn man bygga och dränera så att de tvingas gå på hårdare underlag på vissa platser (tex mellan vatten och gräs eller ha gångar mellan olika delar av hagen som är grusade och de måste gå på), fast jag undrar hur mycket det hjälper när inte regelbundet arbete på slitande mark hjälper. De lär ju ändå tillbringa största tiden på den gräsiga, mjuka delen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Lorita
0

Just nu går dom inte så mycket men jag har fat dom i träning upp till 1½-2 timmar om dagen och fortfarande barfota.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[Juniette]
0

Har jag missuppfattet?
Går dom i högt travtempo på asfalt?

Tusen
0

Ja! Förhållandevis högt grundtempo i trav i jämförelse med ridhästar. De håller ett tempo på c:a 2.30 - 2.40 per km.

[Juniette]
0

Oj jag har ingen erfarenhet av det.

Blir det inte halt för hästarna att ha järnskor i högt tempo på asfalt?
Om easy boots epic hade funkat för dig hade jag nog kört det,
blir ju bättre stötdämpning också. Fast vet inte om svikten drar ner tempot.

Tusen
0

Asfalten är rätt grov så de halkar inte.

NovaRoll
0

Gör som Rusen !!

NovaRoll
0

Tusen skulle det stå…