Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 352 ggr
lisette
0

längre utevistelse

nu har mina gossar börjat få komma in kl 21 istället. igår när jag var ute så hittade jag inte brago, han låg och nannade en bit bort. =)

när börjar ni låta hästarna gå ute längre?

när släpper ni på bete?

lisette
0

de ska få börja beta in sig om ngr veckor tänkte jag. sedan så vill jag släppa dem om typ en månad. tror det kan bli ganska lagom - beror ju helt på vädret.

Lyrik
0

Gräs, vad är det? Är bara gyttja i pållens hage!Ledsen

Nu går de in vid 17-tiden. Men jag tar in min gubbe tidigare, tar evigheter att få ren honom från all gyttja. Han har inte rullat sig ännu, tycker nog att det är för geggigt att rulla sig. Så han får stanna inne, efter storrengörning av ben och hovar. Han vill inte gå ut i geggan igen.

reddie
0

Gräs? Gyttja? Här är det snö i hagarna. Våra pållar är ute till ca 19 som de varit hela vintern. Så snart det börjar ljusna så blir det väl lite längre. I början av maj börjar vänjningen med gräs och sedan släpps de på bete i slutet av maj, början av juni

Lyrik
0

#3 Var snö till i söndags, sen försvann. Nu är det bara gyttja i hagen.Ledsen

Eftersom pållarna får bara mat 7, 17 och 20-21, allt inne, tycker jag att det blir för länge utan mat. Inget vatten i hagen heller.Ledsen

sandi
0

Dom går ute till 18:00 ungefär än så länge, men det bli väl längre ju varmare och ljusare det blir. Brukar släppa på bete i början av juni men det beror ju lite på vädret också, kan bli lite tidigare eller senare. Tog av täcket igår iallafall och det va populärt, han galopperade runt som en tok i hagen =) När jag kommer till stallet idag är han förmodligen täckt i lera, det är en riktig lortgris jag har.. ser inte fram emot det..

Kratern
0

Mina är ute mellan 5.30 - c:a 21.00 (ibland 22.00) varje dag under vintern. Fri tillgång på hö/hösilage.

Betessläppet här "uppe" blir i mitten av juni.

#4 Varför ställer du inte ut hinkar med vatten (om du inte har möjlighet till annan vattenförsörjning)?

Gentle
0

#5 vad skönt för din häst att slippa ha täcket på sig,kan se framför mig hur glad han blev =)

Lyrik
0

#6 Får ej. Dessutom skulle nog Sagge välta omkull dem direkt.

sandi
0

#7 Ja han tyckte det va jätte skönt =) Dessvärre skulle det väl kanske bli kallt igen nästa vecka så då åker det väl på igen men så länge det är plusgrader så behövs det inte.

Kratern
0

# OK, men det kanske går att vattna hästarna vid utfodringstillfällena (7, 17 och 20-21)?

gejsa
0

Här har vi också bara lera. Muggen är tillbaka på Gobbans ena vita ben nu också.

Men i förrgår tog vi av täcket på honom. Han rullade sig direkt. *ler*

Bete lär det nog inte bli förrens till 1 juni. Först ska det torka upp där så dom inte trampar sönder betet. Sedan ska vi gödsla med traktorn /konstgödsel. Efter det ska det få växa ca 2-3 v. Sedan bete för hästarna.

Lyrik
0

#10 De har vattenkoppar inne. Min har dessutom vattenhink, eftersom han dricker dålig ur koppen.