vilka benskydd?
jag vill ha lite allround benskydd som passar till allt.
mest som förebyggande, vill inte att hästen skadar sig.
däremot hoppar jag sällan.
ska man ha senskydd fram och bak
eller senskydd fram, kotskydd bak
eller damasker både fram och bak?
och kan man ha boots i förebyggande syfte eller är det bara när man vet att hästen trampar sig? 
putt ;)

hööks terrängskydd är bra och passar till allt=) boots skulle jag inte använda om hästen inte ehöver det.
På ridskolan jag rider på ha de senkydd (på hästar som behöver de) ovs vad hästen gör. Finns hästar som bara går dressyr lektion och de har senskydd fram och back(om de självklart behöfs)
Så senskydd fram och back är gätte bra.
Om man inte vill ha linder till dressyr och senskydd till hoppning. Och terreng skydd til tärreng mm.
Så passar senskydd till allt enligt mig.
Annars kan man bara ta stryck kappor eller damasker
Skulle inte använda något om hästen går korekt med sina ben.

Det beror ju helt på hästen, alla hästar har ju olika behov av skydd och det som funkar på en behöver inte funka på en annan.
Behöver hästen inte något skydd så skulle jag inte använda det pga risken för skav. Finns alltid en risk att det kommer in något litet grus eller att det hamnar snett eller vad som helst.
Skulle använda mig av damasker isf.
I denna: Damask
denna: Damask
eller denna: Damask
modell då dessa finns i många olika märken och priser, sitter bra, och täcker runt om benet istället för enbart senan som senskydd gör och sitter dessutom väldigt bra även om man rider igenom 10 cm lera i skogen. :)
Men har hästen en bra benställning och inte slår ihop benen behövs det inga skydd. :)

Om hästen ska få skav av benskydd måste man antingen ha en väldigt känslig häst eller klippta ben eller också vara vårdslös och inte tvätta benskydden, alternativt inte borsta hästens ben tillräckligt noga.
Min personliga åsikt är att benskydd är en billig försäkring, som tidigare sagts, och att det inte är dumt att använda det. Ska det vara till allround hade jag föreslagit senskydd fram och strykkappor bak (: De bakskydd Gronstedt har baktill på hästen har jag med, men det har förts en del diskussioner om dessa benskydd verkligen är bra (jag har ingen aning). Använder sådana själv men anser att det är svårt att hitta sådana benskydd som verkligen har en bra passform, och när man väl hittar de kostar de även därefter…
Rent generellt sätt brukar damasker användas till dressyr och skyddar inte slag på frambenen bakifrån. Skulle man då hoppa någon gång är risken för slag där bak större. Damasker samlar ofta på sig mer grus dessutom och kan ta sig för vana att vrida sig åt alla möjliga håll om de inte sitter klaff (:
#5,#6:Jag tycker att man ska använda benskydd även om hästen "inte behöver". Jag tror det är större risk att hästen skulle råka skada sig pga att den inte hade benskydd, än att det kommer in lite grus mellan benskydden.
hur är det med sånna skydd som i #2? Funkar inte dom som damasker, fast som både damask och senskydd?
eller vad är skillnaden på damask och senskydd?:)
#9. Fast man ska inte hålla på att dalta med hästen för de blir ju känsligare och känsligare ju mer skydd man har. Till slut kanske man måste ha benskydd i hagen.
Ska man ha skydd är de vid behöv.
Ska man hoppa så är senskydd självklart för mig men annars nej

Smaken är som baken… hur mycket vi vill skydda våra hästar får väl vara upp till var och en så länge det inte leder till lidande för hästen del. Själv har jag en häst just nu som varit skadad i ett år för att han inte hade transportskydd bak när han åkte släp. Jag gör helst inte om det :/
#11: min häst blir iaf inte känsligare bara för att jag har benskydd, men det är upp till var och en :)
Jag personligen vill ha skydd som ska skydda ordentligt och därmed går alla skydd som är "öppna" i fram bort (de vanliga senskydden som man brukar ha). Jag använder dessutom alltid höga skydd även i bak - varför skulle de inte kunna göra sig illa där likson :)
Jag använder dock inte skydd vid vanlig dressyr på paddock, men vid hoppning samt all uteritt.
Jag använder dessa skydd vid uteritt då jag vill skydda kotan och lite undersidan så mycket jag kan i händerse av att hästen skulle halka till på en sten eller råka trampa på något annat som sticker upp från marken.
Och vid hoppning eller anan ridning på bana så använder jag dessa sorts skydd (brukar dock förera de utan hårt på insidan utan med mjuk gelé eller liknande då de brukar sitta bättre på ponnyerna). Jag använder då även framskydd i bak så jag får skydd där ordentligt med.
Hakuna matata!
åh, tack för alla svaren :)
om hästen går helt felfritt så blir ju benskydd obehövligt.
men om hästen har lite sånna tendenser så är det ju bra att ta det säkra före det osäkra
#18 Skydden är ju inte till för att hästen slår i bommen, utan för om den snubblar till eller hoppar så den landar i hindret eller liknande. Alltså för att skydda senorna vid olycka.
Själv föredrar jag dock att alltid ha skydd runt om benet så att det inte gör så ont för dem att slå i bommen om de skulle komma i otakt.
Hakuna matata!

Hööks terrängskydd är super. Höga både fram och bak, skuddar runtom och har en hård skena som skyddar extra
ville bara säga att jag har hört att höga skydd bak inte är så bra för benen eller nåt?
Och varför skydda framtill på hästens ben? Dom har ju ett hårt tjockt ben där fram som tål ganska mycket. Om hästen skulle råka ut för en så stor olycka att benet där fram får risk att gå sönder så är nog inte benskydden till så stor hjälp.
Isf skulle man kunna täcka hela hästen med skydd. Håller med kaka123456 där, man behöver inte täcka hästen med massa onödiga skydd. Men senskydd tycker jag inte är onödigt även om hästen inte slår i. En liten olycka kan göra stor skada på de senorna för vilken häst som helst, eftersom senorna som sitter där är så känsliga. Då räcker det med senskydd - en billig försäkring.
**Men somsagt, man får tänka efter lite ibland! :)
**
#23 Men det gör ju ont. Tänk dig att du får slag på smalbenet, det gör ju skitont.
Hööks terrängskydd är bra.

#23 Det sitter en viktig sena på bakseidan av hästens skenben som ma ofta vill skydda från slag frå bakbenen, teeknikskydd på bakbenen är inte bra men har aldig hört om andra skydd.
Förresten, hur ofta slår hästen i hindret med baksidan av benet?

#26 Om hästen river med bakbenen kan bommen slungas på frambenen så att dem får sig en rejäl smäll.
#27 Borde det bästa inte att vara att skydda bde fram- och baksidan av benen, så att den inte skadas av en flygande bom bakifrån eller en bom framifrån?

#28 Terrängskydd gör det.