Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettstallet
Läst 6120 ggr
[Juniette]
0

Lösdrift?

Frågor till er som har lösdrift…

Hur många timmar/dygn uppskattar ni att era hästar är inne i ligghallen?

Har ni stora hagar ihop med ligghallen vintertid?

Slits hagarna mkt mer jämfört med när man har dem uppstallade nattetid?

Berätta gärna för och nackdelar,
har funderingar att kanske bygga om till lösdrift så småningom.

WinterPrince
0

Jag har haft min häst inackorderad på två olika lösdrifter.

Då jag bara varit inackorderad är det lite svårt för mig att säga hur många timmar dom är inne där, men det stod nästan alltid några i hallen. T ex stod 3-4 och åt, så stog dom andra inne i hallen och halvsov. Dom låg även och sov ett par samtidigt, gärna när det var nybäddat.

På vintern spenderade dom nästan all tid uppe vid maten och hallen. Men allteftersom vårgräset började sticka upp spenderade dom mer och mer tid i hagen.

Hur stor hagen var har jag svårt att säga men 1-1½ha kanske.

Där han står nu har dom inte börjat använda lösdriften särskilt mycket än. Det finns för mycket gröngräs fortfarande att höet inte är särskilt intressant. Hagen där är 6-7ha stor med blandat snårskog och öppna ängar.

[chouwa]
0

När vi hade hästarna på lösdrift var de i princip aldrig i ligghallen. Vi hade en ligghall som senare gjordes om med hög kostad och nogrannhet och den var inte något intressantare. På vintern använde dom den under nätterna, inte alltid men vid hårt väder.
De föredrog "skogsgläntan".

Lorita
0

under den kalla årstiden så är dom inne i lösdriften efter väder igår stog dom inne lännge då det blåste och piskade rengn. det var helt underbart att vara på jobbet och inte få panik för att hästarna var ute, dom kan gå in.

Nu sover dom i lösdriften så det bör vara 4 timmar dom är där var.

Jag har grusat utanför lösdriften och upplever inte att som sliter så mycket på hagen.

Just nu har dom inte så stort ca 30*30, jag ska laga staketet i paddocken och då öppnar jag dit också och då blir det ytterligare 35*34 meter

Nackdelen är nog mest att stallet blir som ett litet förråd då jag normalt står med hästarna ute när jag fixar med som också. Sen så tycker inte Kahlúa om att stå inne i stallet hon är född och uppvuxen i lösdrift och timmarna på stall är lätt räknade. det är i väntan på veterinär och om dom måste torka men inte mer som är inne.

Sen om man ser det som en nackdel så blir hästarna lite smutsigare och långhårigare än stall hästar. Jag har mina otäckade också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Aribigga
0

Jag har också min ponny inackorderad men har fått den uppfattningen att är det fint väder (typ snö och ingen nederbörd, eller sol) så ställer de sig hellre ute och äter och går bort till sin läplats (längst bort i hagen -.-) och står där och solar hellre än att vara inomhus.

Är det dåligt väder så står de nog hellre inne och äter men brukar traska ut sen i alla fall för att ställa sig på sin läplats för regn.

Vi brukar fodra dem både ute och inne med hö så de kan välja.

lurvponnyn.vimeddjur.se

AusaBausa
0

har mina på lösdrift på 2 olika ställen och vad jag ser så är de mkt sällan inne i boxen iallafall dagtid, känns som de bara går in där o gör sina behov;-) Var en gång i vintras som minstingen stod där inne när det var riktigt blöt snå som kom samt att det blåste samtidigt o flingorna var som tennisbollar..drog på honom ett täcke för jag tyckte det såg ut som han frös..dirket for han ut o var ute o lekte i snön…

Hur hagen ser ut beror mkt på vädret är det en blöt vinter m mkt regn o plusgrader märks det mer men om det är frysgrader o snö så håller den bättre..

Vet ej exakt hur stor hage jag har men den är så pass så de kan galoppera fritt där ute…sommartid har jag de på annat bete.

Fördelar för mig:

behöver ej stressa hem för att måsta skulla släppa in de om man är iväg.

Fördelar för de:

de kan välja själva om de vill vara inne/ute, rör sig obehindrat hela tiden, blir ej stela i lederna(äldstan är nu snart 19 år). Märks att de trivs ute pga att de ej vill vara inne. står ute i regn o rusk(oftast då)

Tusen
0

Vi har fyra russ och en stor shettis i lösdriften. Den lösdriften har vi haft i 14 år och jag har faktiskt ALDRIG sett shettisen stå i den. De andra är där inne max någon timme om dagen. Vet det då vi har lösdriften c:a 20 m utanför köksfönstret. Glad
De äter och sover ute och bajsar mest i lösdriften. Det händer att de någon gång tar en kort tupplur där men det är tydligen inte vädret som styr. Blåser det 'är det inte en kotte där inne. Det har hänt vid något tillfälle att alla fem legat i lösdriften men inte då heller var vädret särskillt dåligt.

Hagen är ganska stor och används enbart på vintern. Vi har också möjlighet att byta till en större skogshage då vädret är bra. Mest som omväxling. På natten går de då åter i lösdriftshagen.

Marken utsätts naturligtvis för mer då den används dygnet runt men är hagen tillräckligt stor så ska den hålla.

Linnea
0

När jag hade mina hästar hemma så hade jag dom i dubbelbox som jag sen byggde om till lösdrift, de gick genom bakdörren ut i en liten hage. När det hade varit riktigt skitväder på natten, mycket regn och blåst så var där både kiss och bajs i boxen, övriga dagar var där max en bajshög. Jag tror att de gick in där och sov men annars var dom inte där.

Skynda långsamt så går det fortare.

Caspianowner
0

Våra använder lösdriften till att göra sina behov i.  Har aldrig sett de stå inne för att det är dåligt väder. De är inne mera för att äta av den nya halmen man lagt in och sen går de ut när det är mättat.

CelsiusT
0

Min unghäst går utan täcke, och hon ligger gärna i ligghallen om det är blött ute. Dom andra två tror jag inte ligger lika mkt, och gör dom det så är det nog i övre delen av hagen ute. Vi har berg precis utanför ligghallen och ca 10-15 meter bort har vi höet (på samma berg) och precis nedanför berget, en bit ifrån både ligghall och hö så har vi vattnet. Så att dom inte blir stående, utan faktiskt måste röra sig lite iaf. Jag märker att är det dåligt väder så använder dom ligghallen lite mer. Men jag tror det handlar om någon timme per dygn.

Eftersom vi har berg där dom rör sig mest så slits inte hagen så mkt mer, men vår vinterhage är inte så stor så den blir ganska tungt belastad endå. Det är så dom gott och väl kan röra sig i alla gångarter men mkt mer är det inte egentligen.

Det största fördelen tycker jag är att jag aldrig behöver oroa mig för att hästen står och fryser eller vill ha skydd för den kan välja att gå in när den själv vill, oavsett tid på dygnet. Lika som jag känner det bra att min gamling inte får dom svullna benen som han får när han står på box, det känns ju som att det inte kan vara nyttigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Molla
0

Mina använer ligghallen mycket lite. Fölen kan jag hitta ligga och sova där inne ibland, medans mammorna står i balen som är straxt utanför. Så det känns bra, att de i lugn och ro kan ligga torrt och sova.

Annars använder jag ligghallen varje dag när jag ger kraftfoder, binder upp en tant i varje hörn, går superbra.

Hagen jag har är 2ha, vet inte hur mycket den kommer att slitas (mitt första år). Men antar att det kommer bli lite upptrampat runt balen och vattnet.

Nackdel kan vara att jag kan ligga på kvällen och höra att det blåser/regnar och jag skulle vilja haft dem installade (men hästarna skiter troligtvis i vädret, vill de kan de ju gå in i hallen…) Min ridhäst blir långhårig.

Fördelar; Starka och friska hästar. Jag vet att de kan välja tak och lä om de skulle vilja.

lisette
0

#10 hur har det blivit med flytt och stall? *nyfiken*

[Juniette]
0

Tack för alla svar.

Det som jag ser som fördelar…

x Slippa att själv vara bunden vissa tider till fodringar och ut och insläpp, tänk att kunna ha sovmorgon ibland.

x Bättre för hästarna att själv kunna välja när de vill vara ute eller inne.

Det jag är lite orolig för är om hagen räcker till för den belastningen.
Den är ca 3500 kvm och det är ett hbl en shettis och en stor d-ponny. Plus att den hagen är till shettisen även på sommaren
då de stora går i beteshagen brevid.

Tänkte isåfall ha fri tillgång på hö i ligghallen och ev eluppvärmd vattenkopp där inne.

Skulle nog verkligen passa mig då jag börjar bli lite sliten
och har inte samma ork längre.

Lorita
0

#12 jag tycker du ska ge hästarna mat ute, när mina fick mat i vindskyddet då var dom sina 16 ät-timmar + 4 sov-timmar inne i vindskyddet, det blev bara 4-7 timmar ute beroende på väder och det är mindre än vad dom haft på stall.

Nu får dom all mat ute i höhäckar och då är det fler timmer ute för dom

[Juniette]
0

#13 Det är nog bättre men hur ska en höhäck vara utformad för att inte göra höet blött och förstört? Vill ju använda hö på rundbal så då lägger man ju in en rulle ca var 10 dag.

Lorita
0

har du någon som kör ut rundbalen för dig?

[Juniette]
0

Ja min man, vi har traktor.

Lorita
0

Då bygger du ett lite tak 3X3 meter grusar en yta där där + en liten ram 1,5 X 1,5 med en lastpall i botten och ställer balen där, enkelt och bra Skrattande

[Juniette]
0

Ok då får jag nog hitta en plats med lite lä.
Det regnar ofta på tvären här.

Lorita
0

#18 jag funderar på att plantera en granhäck i sommer som kan läa från norr