Bygga stall
Vi ska flytta till gård!!! Ser fram emot det som tusan! Ladugården är i nuläget inrett med foderbord i mitten och kogrindar(?) emot den på båda sidor. Tanken är att riva ut grindarna, jämna golvet och sen göra boxar.
Jag vill ha murade boxar. Har sett bild på det, ursnyggt! Lekablock mellan hästarna och tegelsten i framkant. Någon som har erfarenhet av murat stall? Eller gjort det själv?

Jag trodde ni redan bodde på gård med alla era 511 quaterhästar? ;) Har ni dem uppstallade?
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Vi har byggt om ett stall, dock med träboxar. Men du kan se bilder på http://frantorptillgard.webs.com kolla under photo gallery och sen stallet. Där var det plast för 7 kossor och 5 grisar innan vi byggde om.
#1 =D Mamma bor på gård med alla våra 511 hästar! Men nu ska jag och min sambo flytta till granngården mitt över skogen. Det ska bli så kul att starta upp lite smått på en egen gård och kunna sammarbeta mer mellan gårdarna!!!
#2 Vilket jobb ni gjort!!! Var med och byggde mammas stall med träinredning, så det har jag lite erfarenhet av. Men jag vill ha murat!

http://www.hasselbo.se/stallbygge.htm
här har dom gjort så, det är så sjukt SNYGGT! med lösdriften och allt =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Tänkte på de med tegelstanrna i framkanten, River sig inte hästarna lätt på det då?
Har gått mureri så tänkte lite bara :P Eller sätter dom nåt där på insidan?
Eller dom pustar kanske på insidan såg jag :P
#4 Skitsnyggt! Tyckte allt var så litet först men det var ju inte konstigt när det var till shettisar :)

#4 - Det där var riktigt snyggt!
#4 Jeklar vad jag är avunsjuk, stallet var ju super,supersnyggt. En undran bara, vad har allt kostat att göra???
På ridskolan jag rider har de floder bort /de va okcså en gamma ladgård.de byggde de till ett stall och hästarna hade foderbordet som krubba.Men de är inte så bra då hästarna både kan förlåra mat och öka maten de är inte så bra.Ridskollan bygger nytt stall och vill absolut inte ha foder bord.De är inte de bästa.

foderbord är kanske inte helt fel.
är den bred så är det ju najs att kunna rulla ut en ensilagebal där. =) beror ju iofs på antalet boxar med.
bilder så vi kan tänka oss hur det ser ut?
uppmurade boxar med tegel - ja tack!

här har de riktigt snygga boxar
Åh, vad sugen jag blir på att bygga!!! Bilder kan jag fixa i slutet på januari, när vi får tillgång till det.
Det verkar vara lite klurigt att göra sådana rundningar på väggen, kanske man använder en mall att skär efter?!
Jag vill ha!!! =D

rundingar?
#14 =) Ja, de där avsågade hörnen i snygg "skidbackeform". (tur att jag inte ska jobba med snickeri, ingen skulle fatta… =P)
#2: vart har ni ventilationen?

#15 ja det har säkert ett snyggt namn. :D jag tror faktiskt man har en mall. det borde man ju ha.
Gu vad spännande med stallbygge :)
vilken gård har ni köpt?
jag bygget ny stall och med lösdrift i sommars det var stessi når det sto på med folk over alt men det ble jätte fint når dd ble ferdig.
och nu går jag bare och venter på sommeren hvor jag kan plante blommar rundt stallen och sette opp vatten fontenen min
#18 Vi har inte köpt, utan ska hyra. Det ligger i skogen mellan bie och gropptorp. Ska bli så skönt med nåt eget! =)
#20 gu vad roligt!! Lycka till!!
vad heter stället då?
(lite nyfiken jag)
hej hej.
jag har haft praktik i ett stall med tegel väggar i boxarna. o det var sjukt svårt att göra rent.
så det måste nog behandlas med nån olja eller nåt liknande. för att det inte ska suga upp en massa skit o bli fläckigt.
men jag håller med, det är grymt snyggt… =)
#22 Gården heter Åsen. =)
#23 Ja, jag kan tänka mig att det blir fläckar. Hade tänkt att ha tegel i framkant av boxarna, så fläckarna på utsidan syns ju inte från gången. Blir det för mycket fläckar kan man väl måla det såsmåningom.
Längtar bara tills vi får nyckeln och får se det utan möbler!
Jag sa förresten inte att vi köpt två fjällkor som redan bor på gården. Båda är födda i år, en hon och en han. =D Bönner blev vi… =P
Det finns en särskild lack man kan ha på tegeln som skydder mot all skit och smuts vad jag hört, men den är nog dyr. Sen är det ju kanske utvändig man vill ha det snyggt så man kan ju mura innsidan med vanlig murpuss man kan högtryckstvätta :) Vitmålad mur är ju faktisk snyggt det med! :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

jag har köpt båtlack att ha på min tegelvägg här inne. det borde funka i ett stall med. =)
ja…jag har tusen ideer! Synd att man inte är miljonär! Och sen hyr vi ju bara, så vi kan/vill ju inte kosta på för mycket!
Nu har jag varit o mätt. Det värsta är att jag nog inte får bort pelarna utmed foderbordet som håller taket. Eller de behöver ju inte försvinna utan bräddas en meter så att stallgången blir 2.5m. Måste ta ut en snickare som kan hjälpa med hur många som kan tas bort och om resten kan flyttas ut lite. (behöver ju inte ha så många som är nu, då skullen inte kommer fyllas med hö).
Jag vill ha några boxar som är 3x4, någon 6x4, och sen sadelkammare och foderkammare. Är inne på att bara göra boxar på ena långsidan så behöver jag inte fundera på stallgång.
Hjälp mig spåna!

kan du inte använda mjölkrummet som sadelkammare?

snyggt molla!
funderade på dina bärande stolpar. du bör kunna sätta "strävor" under. så här…
#33 Ja, jag får be någon titta på det! =)

kommer ni att köpa gården sen eller? för det är ju stora förändrignar du ska göra i ett ställe ni bara hyr.
fotade du inte när du var o mätte?

Jag har hittat mitt drömstall :P Inlägg #4 ;P

#36 visst är det SNYGGT! =D
Jag undrar också vad stallet i #4 kostade i runda svängar *så man kan börja spara till ett sådant* haha
Hakuna matata!

#38 Undrar jag också :P

Ni får väl fråga dem! =D vad jag har hört så är det inga svåra människor, har inte träffat dom själv dock =)
Har mailat utan framgång
Hakuna matata!

jag puttar tråden!