Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: exteriör
Läst 9409 ggr
Surviver
0

ni som kan färger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är det med min lille häst? Jag skrev någon tråd om hans färg för länge sedan men jag hittar inte den nu och nu har han ändrat sig ännu mera.

Han är ju fux enligt passet och han är väl det fortfarande men han ändrar ju färg något så vansinnigt, bilderna som kommer först är det ganska exakt två år emellan och det ser ju inte ens ut som samma häst. För två år sedan hade han inga synliga vita hår i sin fuxpäls, nu KRYLLAR det av dom, dessutom har hela haserna börjat bli vita??? Jag fattar ingenting? Är det vanligt att dom ändrar så här mycket på två år? Varför blir det så?
Vad tror ni kommer han att mörkna ännu mer och få ännu fler vita hår?

Det spelar såklart ingen som helst roll vilken färg han får han får bli rutig om han vill men jag tycker att det är lite intressant att spekulera bara, men själv är jag inte så bra på det.

Första bilden 26 september 2008

Surviver
0

Andra bilden 16 oktober 2010

Surviver
0

Bakben

Surviver
0

Sidan

Surviver
0

Halsen

Surviver
0

sista på hela halsen. säg till om det är någon annan del som ni vill ha bilder på.

Ricko
0

Oj, låter frågan över till någon annan då jag är ganska grön på färger.

Men oj! Det ser ju knappt ut som samma häst Förvånad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Surviver
0

#6 nej, det gör det verkligen inte…

Elshira
0

Vissa kan ha väldig skillnad på vinter och sommarpäls, men ja måste säga att jag aldrig sett en sådan stor skillnad förr på en fux! Men är ändå ganska så säker på att det bara år ärstidsskiftningar, ser ut som att den ljusa är från sommaren och den mörka från höst? =)

Är de stickelhåriga så brukar det komma mer och mer med åren, så det är inget konstigt ed det i.af =) Har en gammelman här hemma på 27 som är mer vit än fux idag!

Hakuna matata!

Surviver
0

#8 ja men jag som ser honom året runt kan intyga att han inte ändrar speciellt mycket från vinter till sommmarpäls utan att han blir mörkare och mörkare "året om" eller vad man ska säga… Konstig liten buse det här…

WinterPrince
0

Jag har träffat en fux som har skiftat väldigt.

Som föl var han normal fux med normalfärgad man och svans.

Som ett-åring mötte jag samma häst med en ljus ljus man och svans. Kroppen var ungefär den samma.

Han är nu 4 år och har mörknat betydligt på kroppen. Han var länge mörkfux med ljus man och svans, men nu börjar även manen mörkna något.

Hans mamma är mörkt mörkt fux, med typ gråbrun man och svans, antagligen kommer han sluta i liknande färg.

Angående stickelhårigheten är det inget konstigt att det ökar succesivt.

Peppe
0

stickelhårig fux, som de andra säger. händer relativt ofta att färger mörknar ordentligt under åren. ett tydligt exempel är welshhingsten Henfynyw Tywysog som är isabell. har mörknat kraftigt sen han var unghäst. samma fenomen syns på hans son Brave Heart, också isabell. båda var "normala" isabeller som unga, nu är de i stort sett grå. Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cezanne
0

Jag har också en häst som blir mer och mer stickelhårig för varje år och som dessutom har olika tecken på sommaren och vintern. Hennes avkommor har också tecken som ändrar sig så det är genetiskt.

Tusen
0

Våra russ är visserligen ljusbruna men de mörknar också för varje år. Båda våra ston är ljusbruna men då de var yngre var de nästan ljusgula i pälsen. Varje vinter mörknar pälsen och blir lite ljusare varje sommar men totalt mörkna de något för varje år.

kaka1234567
0

på första bilden ser ju han fux ut på andra svetfux

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Tusen
0

#14 Finns tnget som heter svettfux längre. Fux är vad som gäller numera. Ev. kan man ha ljusfux men då är manen ljusare än kroppen.

H'sten på bilden är fux, stickelhårig. Inget annat.

Linnea
0

Travaren jag hade förut var också stickelhårig. När jag köpte honom som fyråring hade han en stickelhårig fläck i ansiktet. När jag sålde honom i år som nioåring var han stickelhårig på båda flankerna och hade flera stickelhåriga fläckar på kroppen. Det kommer med åren. Jag har inte upplevt honom som mörkare men han var ju ganska mörkt brun från början.

#15 Mörkfux finns ju också.

Skynda långsamt så går det fortare.

Tusen
0

#16 Nej, inte vad jag vet, i alla fall. Däremot vet jag att de funderar på att ta bort även begreppet ljusfux.

Linnea
0

#17 Verkar konstigt, det är ganska stor skillnad på en ljus fux pch en mörk fux precis som det är skillnad på en ljusbrun och en mörkbrun. Skulle inte korrekt färgbestämning vara bra för identifiering kanske? Var väl därför man började..

Tusen
0

#18 Det chippas ju numera så den annledningen har nog spelat ut sin roll. Glad

Linnea
0

Men säg att en häst blir stulen eller så. Då är det ganska bra att ha en korrekt färgbeskrivning. Inte många som springer runt med en sån där chipkollare..

Tycker överhuvudtaget att det är viktigt med rätt färg, att man inte bara skriver brun eller fux om hästen är jätteljus eller jättemörk. Vet inte arför men jag tycker ma nska göra det ordentligt.

Tusen
0

Jag har funderat lite på det du skrev tidigare och jag tror att man gärna beskriver alla färger i ljus till mörkt. Dvs. Ljusbrun-brun-mörkbrun,Ljusfux-fux-mörkfux, bleksvart -svart osv.
Jag tycker också att det beskriver bättre. Men då vi för några år sedan var på utställning sa just den domaren att då det gäller fuxar (i ringen gick det fuxar och ljusfuxar) så ska det bara heta fux. Ljusfuxar skulle man inte kalla dem för utan för fux med ljus man. Några mörka fuxar gick inte i den ringen men han menade på att just då det gäller fuxar så är det fux som gäller i övigt sa han inget.

Linnea
0

Vad jag vet så säger man även mörkfux. Har alla ljusfuxar manen ljusare än kroppen? Vet mörkfuxar som har mörkare man än kroppen också dock har ju inte alla det. Sen finns det ju såklart "vanliga" fuxar med ljusare man som kan misstas för isabell.

Lorita
0

#18 en av anledingarna är att färgen kan förändras genom åren på en häst.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Tusen
0

#22 Jag har diskuterat med min dotter om detta och vad jag vet förekommer inte mörkfux hos russ (de är dessa jag kan bäst) men samtidigt tror jag att man inom andra raser kanske har fler varianter på färger än vad russen har. Islandshästar har betydligt fler färgvarianter än de flesta andra raser (tror även det gäller shettisarna) så där förekommer kanske de orden.
Annars var det just så den domaren sa:" Fux är fux och inget annat."  Däremot vet jag att  russfolk säger ljusfuxarna om fuxar med mycket ljusare man än övrigt. Det var detta domaren påpekade att han ansåg vara felaktigt.

Hingsten på bilden kallas för ljusfux, men skulle enligt denna domare betecknas som enbart fux.

Elshira
0

Jag tycker det är bra med olika benämningar och själv kommer jag alltid att säga "svettfux", "mörkbrun" osv :)

Hakuna matata!

Tusen
0

# 25 Man får väl säga vad man vill men i passet finns det rgler för vilka färger som gäller för rasen.Flört

Lorita
0

Jag säger bork men i ett pass ska det står gulbrun och färger ska vara skrivna så att man inte behöver gör om passet och tveksamheter ska man undvika.

Elshira
0

#26 Jo det är klart, men vid vanlig beskrivning. Men nog tycker jag man borde kunna skriva ex. ljusfux om #24 där det är en självklarhet. Det är ju som sagt en fördel vid en exaktare beskrivning =)

Men givetvis kan det ju då bli krångligt som i TS fall vilken färg hästen räknas som.

Men "ljus eller mörk man och svans tycker jag ändå man kunde "kosta på" att skriva ut.

Hakuna matata!

Peppe
0

benämningarna som skrivs i passen på fux är; ljusfux, fux, mörkfux, samt fux med ljus man och svans (i folkmun kallade "flaxfuxar")

Tusen
0

#29 Stämmer kanske på vissa raser men inte på russ.Glad Vad skulle du kalla russet i inl'ägg #24?

Lorita
0

#30 snygg Flört i passet skulle jag vilja att det står fux

Tusen
0

#31 Fast i hans pass står det ljusfux.Tyst

kaka1234567
0

synd att de tagit bort de men varför fins inte svetfux längre ??

_Mvh kaka
_

Cezanne
0

I år ska man registrera föl, åtminstone halvblod, senast 30 september, vilket gör det svårt att få rätt färg i passet.

Mitt årsföl fött 2 maj var tydligt stickelhårig i somras och så står det också i hennes pass, men nu när hon fällt fölpälsen är inte stickelhåren kvar. Jag hoppas att hon får tillbaka dem i sommarpälsen så att passet stämmer åtminstone halva året!

Lorita
0

#33 det finns massa uttryck som inte har med genetiken att göra, man sätter färg och beskriver där med generna som styr hästens färg.

om man tar svettfux så har den ibland används för mörka fuxar och ibland för fuxar som ser ut som #24 det är avgörande för var man bor och har inget med den genetiska färgen att göra.

Det är faktisk så att om du säger svettfux så tänker jag #24 och du #1 vi har båda lika rätt men är uppvuxna i olika delar av landet. Generna säger fux om båda vad det gäller #24 vet man att det finns en gen till som styr att hästen får ljus man och svans och därför är det genetiskt riktigt att skriva med det (det sker olika i olika rasföreningar) men något annat en gener är man inte intresserad av när man beskriver hästens färg.

Som du också märker kan en hästen ena dagen vara ljusfux för att sen växla och se nästan svart ut riktigt mörk fux, det är fortfarande samma häst och det blir fel att bestämma vilken fux hästen är eftersom den kan växla färg.

Man skriver skimmel på en skimmel inte grå även om hästen ser grå ut när man skriver passet så är den fortfarande skimmel.

Linnea
0

Förr beskrev man ju alla sorters skimlar med olika namn vilket är helt onödigt eftersom skimmelfärgen ändras med åren. Tex den första hingsten i russens stambok, Khediven, beskrivs som forellskimmel (vilket inte stämmer iof, han var tigrerad).

Fanns massa olika namn på de olika stadierna av skimmel, helt onödigt. Därför går man numera enbart efter generna, eller de av generna som syns, ibland märker man inte vissa gener förrän hästen får föl.

Ett annat namn som inte heller används är läderfux, den är ju inte ens en fuxfärg utan silverbrun. Färger ska beskrivas så som de är inte vad de ser ut att vara. =)

Peppe
0

#30 står helt korrekt i passet. hästen är ett bra exempel på ljusfux =)

vackra Don Schufro är mörkfux till exempel, det är en ganska difus färg, svårt att dra en gräns.  det är lättare med de bruna-mörkbruna även om det finns gränsfall. det finns fuxar som är så mörka att de ser svarta/mörkbruna ut. här är en "flaxfux", syns skillnad mot ljusfuxen. en flaxfux är "vanlig" fux på kroppen med ljus man och svans, medan ljusfuxen är som bilden #24. sen kan ju även ljusfuxar (alla fuxar) bära på flaxgenen, vilket #24 skulle kunna göra. Glad

som lorita säger så är det samma gener som styr både fux och mörkfux, samma med brun och mörkbrun så om man får det rätt eller inte spelar egentligen inte så stor roll =)

kaka1234567
0

#35. tack för svaret =)

_Mvh kaka
_