Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3318 ggr
[AlphLauren]
0

jag blir så ledsen

Jag måste skriva av mig lite…

Vi ska med min skola ut på en tredagars-tur på islandshästar. Det är skolans lektionshästar vi ska rida på + 6 stycken inlånade turridnings-islänningar.

1.

En av de inlånade islänningarna red jag igår. Det har varit lite problem med honom och han kastade av en tjej här om dagen som skulle provrida.

När jag red så så fort jag tog minsta lilla i tyglarna så vända han huvudet nästan 90 grader åt höger. Jag försökte ta ledande tygeltag med vänster och hålla kvar lite i höger för att få honom rakställd och bara prova att få honom att vrida huvudet och titta åt vänster.

Stört omöjligt. Han bet tag i bettet och kastade huvudet åt höger igen och ångade framåt istället som en bulldozer i trav. (han vill absolut inte tölta).

Jag provade igen men var tydligare med mitt högerben och ville att han skulle forma sig bara ytterst lite men då började han kicka mot skänkeln istället fast jag tryckte verkligen med hela benet.

Jag har en egen häst som är väldigt känslig och själv har jag tränat western innan jag gick över till klassisk dressyr och jag tänker hela tiden på att inte ta hästen i munnen för mycket, det sitter i min ryggmärg. Men jag hade kunnat ha sytrådar istället för tyglar och han skulle göra samma sak, det lovar jag…

Med den erfarenheten och hästkänslan jag har och även min magkänsla, så säger kan inte den här hästen visa på ett tydligare sätt att någonting är fel, att den har ont.

Jag vill påstå att jag märker under en ridtur om hästen är "dum" pga smärta eller bara dumheter. Detta är inte dumheter enligt mig. Han går dessutom och gapar hela tiden.

Självklart pratade jag med min lärare och även den i klassen som känner till dessa hästar sedan tidigare. Dom säger "vi sätter på en aachennosgrimma så han inte kan gapa".

Jag protesterade och sa att vi måste ju kolla hästen i munnen först innan vi snör ihop den?! En självklarhet för mig (min egen häst gapar också utan nosgrimma, men det är även på långa tyglar och han kollas i munnen 1 gång om året på rutin).

Skolhästen kommer dock inte kollas i munnen men i morgon ska min klasskompis rida provrida hästen på hack.

Hästens ägare säger att hästen är mest van att gå med nybörjare på långa tyglar och detta är bara olater för att slippa jobba, att han är sådan. Men fortfarande, pållen är inte kollad i munnen och kommer inte göras det innan våran tredagarstur.

Min klasskompis kommer rida hästen på hack imorrn och säga att det fungerar bra oavsett gissar jag. Jag ska inte döma någon så egentligen men efter ett år tillsammans i skolan så misstänker jag detta. Har även hört henne stå och viska med våran lärare att "jag ser inte problemet med det här och det är ändå jag som ska rida honom på turen".

2.

En av skolhästarna hade igår efter en ridtur ett stort sår, säkert 6cm i diameter precis i sadelgjordsläget, när dom kom fram till lunchplatsen och jag såg det när dom hade sadlat av.

Såret blödde. Jag var inte med till häst på denna turen så jag vet inte hur det såg ut på morgonen när dom sadlade men i alla fall, det såg hemskt ut efter 1,5h ridning.

Jag sa till läraren att hästen hade ett stort skavsår varpå hon säger "nej det är ett bitsår".

Okej, säger jag men det blöder och ligger i sadelgjordsläget men jag får noll respons.

Denna häst reds sedan 1,5 h hem igen.

Vi skulle inte ha med den här hästen på våran tur men eftersom en annan häst är tjock i ett ben så fick vi byta idag till "sår-hästen".

Och när jag kom till skolan så frågade dom mig om det var okej att jag kunde tänka mig byta häst och rida denna en dag på turen.

Självklart, sa jag, så länge hans sår är läkt tills dess.

Då tog det hus i helvete och jag blev kallad negativ och att det fanns inget vi kunde göra åt saken och det här är den enda hästen vi har!!

Jag sa att jag sätter mig inte på en häst med ett sådant sår, det är emot alla mina principer som hästägare och djurvän, att spänna en sadelgjord på ett öppet sår. Skälvklart kan jag rida honom men då ska såret vara läkt. Men om någon annan tycker det är okej att sadla en sån häst och rida så kan väl den göra det.

Jag fick så snea blickar, vissa i klassen suckade och som sagt, dom kallade mig det ena och det andra och jag förstörde stämningen osv…

Jag blir bara så ledsen att folk tycker att den här -ursäkta uttrycket- jävla turridningen är så viktig så man tummar på hästarnas hälsa!?!

Och till och med lärarna……….

[AlphLauren]
0

Kom på en till sak.

3.

Skolans hästar, 7 st som vi ska använda, är inte heller tränade för turridning. Dom rids 1-2 h/dag i ridhus mest och är de flesta i tävlingskondition.

Våran lärare sa det till mig när jag påpekade att dom inte var vana att gå så många timmar på en dag, att hästarna var i tävlingskondition.

Jag sa att det är som att jämföra en långdistanslöpare med en sprinter 100meter. Det går inte. Då blev hon tyst och gick därifrån….

Vi har ridtid på 5-6h första dagen på turen….

Birke
0

Blir glad när man "möter" människor som dig! Fortsätt hålla kvar vid dina principer, men om ingen av dom där människorna lyssnar (även om det är uppenbart att du har rätt) så kan du inte göra mkt eftersom att du inte äger hästarna och att du går på den skolan, vad jag har fattat.

Men ifall hästarna nu har tävlingskondis, så tror jag att dom klarar turen om tempot anpassas efter hur dom klarar det finfint.

ebengtssson
0

Men vad är det för lärare egentligen :O Så gör man ju inte, är glad att mina ridlärare bryr sig om hästarna och de får inte ens gå om de har ett litet sår på kroppen speciellt inte om de finns/befinner sig nära sadelläget eller gjorden.

Håll fast vid dina principer :D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Birke
0

Får man fråga vilken skola du går på?

Alex
0

Fy vad trist! Att folk ens kan se det så. Rynkar på näsan Jättebra att du står på dig, fortsätt så!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[AlphLauren]
0

#4 jag vet inte om jag vågar berätta det… egentligen borde man ju det men jag funderar på till och med att skriva till ridsport. Vi examineras nästa fredag så hade tänkt göra det efter det i så fall.

Är vi tvingade att följa med på den här turen? Nej det är vi väl inte men den ingår i kursplanen. Nu tror jag ändå jag skulle få godkänt om jag förklarade varför jag inte skulle vilja följa med men det skulle bli en sjukt dålig stämning mellan mej och resten av klassen känner jag… vi har ju avslutningsmiddag efter turen tillsammans med lärarkåren också så ni kanske förstår mitt dilemma?

Jag hade ju kunnat avstå och sedan åkt på en egen tredagarstur tillsammans med en riktig arrangör men det är inget som skolan skulle bekosta i så fall….

[AlphLauren]
0

Jag har sett skolhästar blöda från olika delar på kroppen efter uppvärmning till träningstävling i skolans regi.

"oj vi glömde sätta på skydd, vi gör det nu" (över öppna sår) och sedan har dom gått in på tävlingsbanan….

lärare fanns på plats stallet när detta skedde

Pelleplutt1
0

Låter väldigt lika en ridskola i Uppsala som har samarbete med Realgymnasiet som mina döttrar har gått på (de tar studenten på fredag). Ska bli skönt att slippa både skolan och ridskolan! Tycker dock oerhört synd om de stackars hästarna som inte kommer att ta studenten…Hästar med påtagligt ryggont går med på lektionerna, och hästar med sår som du beskriver får också vara med. Enligt lärarna på ridskolan så är hästarna bara sjåpiga och har inte alls ont när de nästan sjunker ihop när sadeln ska på. 7 hästar på 3 år är avlivade pga div skador (inga trauman utan typ förslitningsskador). Så ni som ska välja skola efter 9-an, välj inte Realgymnasiet i Uppsala iaf!!

FijaahM
0

Du har helt rätt!
Fattar inte vad dom andra tänker med?
Hästens hälsa går väl ändå först? Om den är skadad ska den väl inte ridas lixom osv.

Usch, tråkigt..

Mvh Fijah! 
Fridamanheij.blogg.se

may-britt
0

usch fy du  får stå  på  ditt man rider inte en häst som har ont eller har åpne sår

Rafflan
0

Låter helt sjukt att lärare och häst intresserade folk skulle rida häst med öppet sår :S du kan inte rida utan sadel?

Ang stänga till munen, så gör många tyvärr…

Det låter som du överdriver eller du bara har idioter till lärare och idioter i din klass.

BeatriceHolmberg
0

Går det inte att anmäla på något sätt ?

Gudris
0

Fy vad tråkigt med en skola som har så stora brister! När man kommer i kontakt med så många människor som en skola kan göra har man ju ett ansvar att handla bra och ta väl hand om både hästar och elever!

Brullebro
0

Man blir så ledsen att det verkligen finns såna människor..

halloonsodaa
0

Man kan anmäla till både skolverket och djurskyddet.

Jag går på realgymnasiet i Uppsala och den skolan och ridskolan har såååååå många briser så det går knappt att räkna på både händer och fötter.. Efter studenten ska vi anmäla till skolverket och vet inte hur vi ska göra med ridskolan ännu..

Men jag tycker du ska stå på dig! Och anmäl! Du kan göra det efter alltihopa men tycker absolut att du ska göra det. Det handlar mycket om hästarnas hälsa och om man kan påverka det genom en anmälning är det definitivt värt det:)

sus-sharon
0

dina lärare har chefer också. gå till rektorn och berätta om dina erfarenheter och farhågor. det är tyvärr inte alltid så att ledningen (oavsett på skolor eller företag) har kännedom om denna typ av behandling.

detta skulle jag definitivt klassa som att djurens hälsa åsidosätts systematiskt - något som verkligen inte är okej om man ser till djurskyddslag och -föreskrifter.

medarbetare på djurskydd.ifokus

my-real-life
0

Hallonsoda-

Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig ang. uppsala ridgymnasie.

Har många frågor :)

skulle  vara bäst om jag kunde få din msn :)

Elshira
0

Böeja med att gå till rektorn, se om du får respons.

Men om även de skiter i det skulle jag skriva en artikel till ridsport istället och berätta om hållningen och stämningen.

Hakuna matata!