Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 955 ggr
Lyrik
0

Fölis på klinik

Igår åkte stallägaren in till Ultuna med sitt föl, Spirit (hblsto) för att kolla upp hennes svullna has.

De rgtade och hittade lösa benbitar i BÅDA haserna, så hon blev kvar över natten för operation idag på fm. Artroskopi i båda haserna samtidigt, vetten skulle "rensa" upp och ta bort de lösa benbitarna. Hon blir antagligen kvar över helgen, kommer hem först då på mån em.

Vetten visste inte om hon skulle hålla för ridning mm. Ledsen

gejsa
0

Stackaren då!

Milli
0

Fy, va tråkigt! hoppas att det blir bra sen iaf…

Lyrik
0

Operationen hade gått bra. Får troligen komma hem på måndag em.

Vetten visste inte om hon skulle hålla för ridning, iaf ingen Grandprix-häst. Fundersam

Stallägaren fick hem idag benbitarna i en påse…

Spirit är inte ens 1 år gammal, född i juni.

MiaMaria
0

Huva stackars liten! Tur operationen gick bra då iaf. Hoppas att den håller nu då!

gejsa
0

Vad då! Fick hon benbitarna med sig hem. Lustigt! Vem vill ha dom eg? Inte jag iaf.

Nej, men vanlig ridning går säkert bra. Vet en häst som avlivades för lösa benbitar i stället för att pröva en operation.

Hur får man lösa benbitar eg? Föds man med dom eller är det för dålig foderstat med tex mineraler som gör att det blir så? Någon som vet?

Lyrik
0

#5 Japp. Erika fick benbitarna i en påse att ta hem.

Ingen aning. Vetten trodde inte på att Spirit hade ärvt dem från mor eller far (pappa Silvano, dressyrhingst, tror att han bor i Tyskland nu).

När min gamla stallgubbe BJ (Surmulen) häst op. på Ultuna för kolik för något år sedan, frågade de om han ville ta hem tarmen( fick ta bort 6 m tunntarm) i en burk med sprit…Förvånad

Tyfon
0

#5 vissa hästar föds med det andra kan få det av skador!

gejsa
0

Oh fy vad äckligt! TA hem tarmen. Nu får dom väl ge sig.

Ja, då hade nog den hästen födits med det då. För någon skada hade inte den hästen som jag pratar om fått iaf. Den var 5 år och hade stått här nästan hela tiden.

Lyrik
0

Lyrik har/hade en misstänkt lös benbit i kotan vb. MK "hittade" den när vi var inne och utredde en hälta vb 2002. De hittade en kotledsrtros där, så det var artrosen som orsakade hältan, ej benbiten. Den skulle troligen aldrig ställa till något besvär för honom sa vetten då.

Har ej varit halt vb sedan dess, bara hf (strålbenshältan) och hb (griffelbensfraktur, kotledsartros). Men nu har han en skum hälta/rörelsestörning hb.Gråter

gejsa
0

Jag har också en lös benbit i mitt knä som spökar ibland. Oftast när jag går i skogen och får lyfta benen högre än normalt så får jag ont. Då låser sig knäet. Men det blev lite bättre när jag började rida. Fick väl muskler runt det eller något. Operation på mig med om knäet låser sig så jag inte får igång det igen. *ler*

Mangis
0

På 80-talet, när det var "broileruppfödning" (=göd unghästen men håll den på box) som var gängse regel ökade andelen lösa benbitar. Sedan dess har man, såvitt jag förstår, försökt reda i orsakerna. Sparkar kan såklart bidra, men inte på båda benen. Ärftlighet är en faktor, foder en möjlig. Det finns säkert fler.

gejsa
0

Har aldrig hört det du talar om. Att dom höll unghästen på box och gödde den. Men å ena sidan var jag inte intresserad av hästar på 80-talet så……

PimTheGreat
0

men stackars lilla fölis…..men skönt att han klarar sig iaf…. låter ju väldigt märkligt det där att få hem bitarna i en påse och ÄNNU värre tarmen…fy farao så äckligt……

Lyrik
0

#13 Hon fick en bitarna (ganska många) i liten påse, autoklaveringspåse.

Gubben har pållens tarm i en burk med sprit på bokhyllan hemma. Har sett den en gång…

Vet att det är flera som har fått hem benbitar när deras häst är op. för något.

Inte skulle jag velat fått hem Lyriks griffelben om MK hade op. honom för 3½ år sedan för griffelbensfrakturen han fick på sommarbetet. Förvånad Nu blev det låång vila i sjukhage med medicin, stödbandage och dubbla zincabandbandage i stället. Om de hade op. frakturen då, hade de skruvat ihop den, satt så illa till.

gejsa
0

Var ska den kraken stå när den kommer hem då? Kanske därför som Lyrik måste flytta hage i morgon?

Lyrik
0

Tror inne först, sedan ute.Fundersam Antagligen därför Lyrik ej får gå där, de tänker enbart på sina hästar, ej hyresgäster.

gejsa
0

Ja, det är ju verkligen trist.

reddie
0

Tråkigt att en sån liten parvel redan är så pass skadad. Skönt att operationen gick bra, nu är det bara att hålla tummarna för att det ska läka fint så det blir en hållbar häst

Lyrik
0

#17 Dax att leta stall IGEN!

#18 De fick skrapa bort en benbit som satt fast på leden.

Lyrik
0

#17 Fölet gick i Lillhagen någon dag för "avvänjning" med gulingarna. Men det gick inte, gulingarna var elaka mot henne, så hon hoppade ut. Hon provade även med Sagge och Lyrik, samma sak där. Därför fick hon stå inne på box i en vecka Ledsenför att bli avvänjd, men hon fortsatte och dia lika mkt sedan när hon släpptes ut till mamma, Willmer och gulingarna…

Så jag tror inte att hon kan gå i Lillhagen nu när hon kommer hem idag. Då hoppar hon väl ut.

Den blir ju lika upptrampad om hon går där, som om Lyrik skulle gå där.

gejsa
0

Men gör det något om fölet diar än då? Hur gammal är den? Stoet brukar ju säga ifrån annars.

Lyrik
0

Född runt midsommar -06.

gejsa
0

Jag hade nog låtit dom få gå tillsammans iaf. Hästen är ju dålig också. Nyopererad och allt.

Lyrik
0

Hon kommer nog att släppa ut henne tillsammans med mamma & Co igen efter några dagar inne. Kanske inte så smart med den gyttja som är i hagarna nu.Ledsen

Få se om Lyriks skor sitter kvar nu, har boots runt om nu i hagen och boxen, eftersom de inte sätter på dem om morgonen.Ledsen

gejsa
0

Nej, ärligt talat så hade inte jag heller velat stå och sätta på boots på mina inackorderingshästar. Då hade jag sagt att dom fick ha skor eller vara utan. OM det inte var för att hästen var sjuk och måste ha det en viss period.

Det är mycket jobb med inackorderingshästar. Lite hjälp får man också. Har ju börjat att kratta och ta bort bajs i början där man släpper in hästarna. Det är inte så mycket dom andra hjälper till om jag ska vara ärlig. Ibland känns det väldigt motigt.

Lyrik
0

Bootsen gör inte så mkt, jag är ju där varje dag och tar av och tvättar dem mm.

Jag har hjälpt mkt i förra veckan när Åke var sjuk, mockat och fixat.

gejsa
0

Har du mockat andras boxar eller menar du din egna?

Lyrik
0

Både min och deras boxar, 3 st i tor, 2 i fre. Har ju fullskötsel så mockning, "matlagning", fodringar, täckesbyten ska ingå. Men konstigt nog gör inte Erika iordning maten till Lyrik, eller lägger in hö.

gejsa
0

Hade det varit jag som var stallägare så hade jag nog varit väldigt rädd om dig som hyresgäst. Tackar dom inte ens?

Lyrik
0

Lite bara. De blev lite sura för jag hade mockat så noga, de är ju själv slarviga med mockningen och tar inte ut allt skit och pinkigt halm varje dag.

Den andra hyresgästen (Sagge) hjälper dem aldrig.

Hon kom igår em när jag skulle gå upp till bussen. Första gången jag hade sett henne på över 2 månader…

gejsa
0

*ler* Hur tackar man lite? Och hur kan man skälla att man har mockat för bra? Det lät lite konstigt Lyrik.

Lyrik
0

#31 Tanten tackade i fredags, men det var väl bara för att Åke fick åka in till akuten med ambulans på morgonen… Ej Åke och Erika.

Jo, Åke skällde på mig att jag hade mockat för nogrannt. Jag är för petig tycker han.

gejsa
0

Mycket lustig gubbe måste jag säga. *fniss*

Lyrik
0

Fölet kom hem i mån med bandage på båda bakbenen, från hov till has. Ska stå på boxvila i 8 veckor…