Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 410 ggr
Thinka
0

jag kunde inte svara

maken ställde mig en fråga och jag kunde inte svara på den. Kanske nån av er kan? Om ett litet sto får ett föl efter en större pappa. Så växer ju fölet snabbt om mamman och får då gå ner på knä för att dia. Blir det problem med framknäna på fölungen när den växer?

MinnaA
0

ojdå, jag tror inte det är möjligt att fölet växer om sin mamma så fort så fölet måste stå på knä för att dia. kanske om man betäckte en shettis med en shire men det gör man ju inte :) mitt arab sto på 145 cm har 2 föl med min frieser på 168 cm och hennes föl har vuxit om henne runt ca 8 månaders ålder.

någon annan som vet om detta förekommer?

Rita-S
0

jag har väl aldrig sett det, men sen har jag inte direkt studerat ston med föl så mycket heller. Alla dom ston jag har sett har fått föl med hingstar av samma ras/storlek sådär ungefär.
Jag har heller inte hört om att det har hänt heller då, men.. ja.. jag vet inte faktisk!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Thinka
0

mamma häst knappt över metern och pappahäst d eller maxad d i detta fall. Pefekt om inte fölis växer om mamman allför fort! jag har inte heller lyckats hitta nåt svar på makens fråga fast jag surfat runt lite här och var. det kanske inte alls förekommer.

Alex
0

Var ju nån som skrev i en annan tråd om nåt föl med shettismamma som hade stått på knäna och diat har jag för mig.. "Roliga korsningar" tror jag tråden hette.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Thinka
0

var det här? Måste kolla!! Tack!

Alex
0

Japp.. Under "Raser" hittar du den. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

fridak
0

det avr jag som skrev om korsning halvblod/shettis där fölet fick stå på knä för att dia. han växte ju om stoet redan andra veckan. jag tror att han är 7-8 år nu men det har inte märkts ngt på knäna vad jag vet iaf. men hur är det hästar lägger sig, fått hjärnsläpp precis nu och kommer inte på om det är hästar el kor, el båda som lägger sig ner på knäna. om hästar tex ska rulla sig hur lägger de sig? för då borde de tju itne vara ngn fara med knäna om de faller ner på dem vid sådana tillfällen också.