Viken sida av vägen?
Finns säkert redan ett inlägg om det här men jag skriver ett eget ändå.. Jag undrar vilken sida av vägen man ska gå/rida på om man tex leder in hästen från hagen eller om man rider. Har för mig att hästar räknas som ''transportsmedel'' (skäll inte på mig om det är fel) eller vad man ska säga, och att man då ska rida på samma sida som man cycklar på?
Tacksam för svar! 
Visste inte vilken grupp jag skulle lägga inlägget i, flytta gärna om det behövs.

Om du går med hästen skulle jag säga vänster sida iom att du då möter trafiken. När du rider är du fordon alltså höger sida. Rätta mig om jag minns fel
Du har rätt .. iaf vad jag lärt mej
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#1 Tack! 
Jag går även på höger sida, då jag känner att jag lättare kan få ner hästen i diket om det kommer fartdårar tex. Vill gärna ha mig mellan hästen och bilen.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
# 4 Så du offrar hellre ditt eget liv då, om ni skulle bli påkörda?
Jag ringde o frågade om det efter att jag gick med mina hästar på trafikerad väg. Vi gick på högersida just för att inte hästen skulle vara närmast bilarna.
Du ska leda, rida, köra på höger sida.
#5 Nu missförstod du nog mig. Skulle mitt liv vara i fara hade jag säkerligen släppt hästen (i panik) och räddat mig bäst jag kunnat.
Mvh Emelie & Jack
Klart hästarna ska vara närmast vägen. Det ska vara de som skyddar dig. Inte tvärtom.

#8 Tänk på att hästar är flyktdjur. Om en fet lastbil gasar förbi och hästen blir rädd är det du som far illa. Du ska vara så närmast trafiken, och hästen närmast diket.

Jag går alltid själv närmast bilarna, inte för att min är rädd utan snarare för att hon inte ska undersöka dem närmare. Ju större fordon desto roligare! 
hästar klassas som fordon, alltså så ska man hålla högertrafik.
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Vem har sagt att hästen springer från bilen och över dig? Min erfarenhet är att hästar som blir rädda kastatr sig ut I trafiken. Och då skulle i alla fall inte jag vilja gå emellan.
Eftersom det är högertrafik som gäller, och oftast så leder man på vänster. Så är det väll ganska självklart att man går på vänster sida då också ? eller..?
Jag går iallfall mellan hästen och bilen. Skyggar min häst så hoppar han inte mot det som skrämt honom utan ut i diket och försöka komma ifrån det som skrämt honom, inte fasen hoppar han på det som han tror är hotfullt 
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

#12 Om hästen blir rädd vill den bort från faran, diket är alltså flyktvägen. Om du står i vägen skiter den i det, och rusar över dig. Ingen häst flyr mot faran.
Både ridning och ledning av häst skall ske på höger sida.
jag både rider/kör/leder på högersida
Ridning sker på höger sida, vad som man egentligen ska göra när man leder hästen vet jag inte men jag gör det alltid på höger sida.
Dels för att de flestar brukar känna sig bekvämare på höger sida (efter som de flesta bara lärt sig att gå med folk på en sida).
Sedan gör jag det för att om jag ser en lastbil (modell större) komma eller liknande går jag ner mot diket/i diket och då är det ju smidigast om hästen redan är på den sidan så jag inte drar hästen över mig så att säga. Dessutom brukar jag vända dem om lite med huvudet så de ser lastbilen komma vilket blir knepigt om de går ytterst in mot vägen.
Sedan är i.af jag starkast i höger arm vilket också gör det bättre med höger sida.
Jag har dock för mig att man egetligen ska leda på vänster sida (har i.af fått lära mig så) men då går jag fortfarande ytterst mot vägen. Har aldrig varit med om någon häst som vänder sig emot faran som kommer, utan de vänder sig bara om och tittar (och då åker ju rumpan lätt ut i vägen), av den anledningen förvarnar jag dem om vad som kommer och vänder dem åt det håller som är lämpligt istället.
Ska väll tillägga att detta är sättet jag gör det på när jag är "hönsmamma", men hästarna jag vet inte bryr sig om ens de största lastbilarna dom går jag bara med "rakt upp och ner" utan att låta dem titta osv.
Hakuna matata!
Om man leder hästen eller rider, gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar.
Om man kör med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon.
Du ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Använd vägren, om det finns en sådan. Gäller både när man leder, rider eller kör hästen.

Kan bara hålla med alla som sagt höger sida av vägen i alla lägen med hästen! När jag leder går jag alltid på hästens vänstra sida, aldrig i livet att jag skulle gå med hästen närmast trafiken!
Rider på höger och leder på höger sida.
Leder på höger sida då jag har mer kontroll. Och blir hästen rädd hoppar den ner i diket/upp i skogen är jag emellan då hoppar dem troligen över/på mig. Dock är jag oftast ute med trafiksäkra hästar så hittintills har dem aldrig reagerat starkt på nåt :P

Rider med trafiken alltså höger om jag nu skulle få för mig att häva mig ut på 172an…
Leder…jag då vette sjutton! Leder sällan 1 häst åt gången utan brukar ha en på var sida, så dom är lika vana att gå på både höger och vänster sida om mig! Men skulle nog sätta hästan närmast trafiken tror jag…iaf med 2 av dom den 3e skulle nog få gå närmast diket.
Både rider och leder på höger sida. Håller helt med #17
Jag både rider och leder på höger sida för det mesta. För att jag vill ha hästen ut mot diket, för att lättare hindra att den exempelvis skulle vända baken ut mot trafiken eller liknande.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
alltid höger sida
rider och leder på höger sida, dels för att om han blir rädd vet jag att iaf den hästen jag har kommer att kasta sig ner i diket och även för att han är van att bilarna kommer på hans vänstra sida.
Snälla hästar alla har som snällt hoppar ner i diket då de blir rädda. De gånger jag råkat ut för hästar som blivit rädda för bilar, har de flytt mot den mest öppna ytan vilket i samtliga fall varit framåt och ut på vägen. Ingen har hoppat ner i diket. (Har mest råkat ut för detta då jag suttit på ryggen. Leder sällan mina hästar på större vägar)

Min erfarenhet är att om man går på höger sida av vägen och på hästens vänstra sida har man mer kontroll och har större möjlighet att få ner hästen i diket istället för ut framför bilarna om den skulle bli skrämd. Jag fick på ett tidigt stadium lära mig att man vänder hästen ifrån sig, inte över/emot sig när man leder. Av säkerhetsskäl.
Min förra häst var extremt rädd för trafik och det gick inte att rida honom på vägen utan att orsaka en direkt trafikfara, där vi bodde då var det 1km på vältrafikerad 50-väg till närmsta skogsområde. Hans "trygghet" var när den som ledde gick mellan honom och trafiken.
Dessutom kan man då till viss del påverka hur nära bilarna kör genom att "bre ut sig" mera, vid vissa tillfällen har jag haft ett spö som jag håller ut så bilarna fattar att de inte ska köra hur nära som helst…
#27 det där med spöt var en smart idee :D
#26 Mina är fostrade så att de inte springer över mig.
Mina skulle nog inte hoppa ner i diket, men om de springer ut mot vägen innebär det inte att de behöver springa över ledaren.
Jag tycker också det är bra att kunna putta ut baken mot diket.
Om jag kom körandes i bilen skulle jag tycka det va otrevligt att köra förbi någon som går med hästen närmast mitten,
skulle inte kännas som att de har koll.
Dessutom tycker jag det är svårt att se hela vägen om man går längst in mot diket, hästen skymmer delvis sikten.
Mvh Emelie & Jack