Färgade träns + jakt?
Jag funderar på hur man skyddar hästen under jakten. Rumpan=ländtäcke,
Bröstkorg="unge" + färgglatt schabrak
men huvudet blev svårare. men funderade på ett färglatt träns ;)
Vad tror ni? Eller är det helt onödigt för blir hästen skjuten ändå så är det någon som skjuter så fort dem såg nåt röra sig utan att se vad det är?

Det finns reflexer du kan sätta på tränset annars och sjung och låt lite i skogen! Spela låtar på mobilen ex.
Varför inte köpa tränsreflek ist? :P
vad menar du med Bröstkorg="unge" ?
#1 för reflexerna är silver och syns ju inte lika bra som tex helt ljublått träns :P
#2 för reflexerna är silver och syns ju inte lika bra som tex helt ljublått träns :P
Jo om jägaren siktar på bröstkorgen sitter ju en sadel där med en ryttare på ;)
Är ju gula eller orange med reflex.
haha jaaaha du menar så :)

Reflexer är ju som #4 säger gula och orange precis som jägare har på sig och sina hundar så dem ska synas. Det syns mkt bättre än ljusblått.

http://eldhasten.se finns mkt reflexer i alla möjliga färger.
Varför inte låte bli att rida i skogen och hålla sig till vägarna i första hand dom närmate veckorna? Då blir jägarna glada dessutom =)
Men lite extra reflexer på är aldrig fel såhär års, oavsett tid på dygnet. Reflexer på träns (man kan även hänga i bettet), på tyglar, brösta, hängande i sadeln (från d-ringar och spännan som finns), stigbyglarna, runt benen, ländtäcke osv osv.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Har bara reflextäcke, väst på mig och benreflex runt om. Rider inte så ofta i skymningen när det är jakttider, och försöker lämna jägarna ifred (för är helt säker på att ett par av dem skjuter först och tittar sen..)
Ibland hänger jag reflexer i bröstan, och nån gång gjorde jag lite hemmagjorda tränsreflexer genom att klistra reflex på fuskläder i lite riddar-inspirerad stil. Tygelreflexer vägrar sitta kvar på mina yglar eller sidostycken, gissar att lädret är för tjockt eller brett jämfört med normala träns.. eller nåt..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#7 För att alla kanske inte har den möjligheten?
#4 & #5 här kommer 2 reflexer jag anser inte syns bra + att jag vill inte ha såna reflexer på sidostyckerna då om man tex möter en bil känns det som om det kan bli störande för hästen när reflexerna på sidostyckerna "lyser"
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=940305&deptid=0&sortType=sortNews&sortOrder=ASC
denna skulle jag dock kunna tänka mig ha :)
#7 jo första tiden rider jag bland husen typ, men jag kan inte låta han sträcka ut sig varken i trav eller galopp pga trafiken (och ungdomar som ofta kör för fort)
Så dem första 2 veckorna av jakten blir det lugn trav och skritt och mycket lös longering istället. Men kan ju inte ha det så hela vintern ;)
För mig räcker det med ländtäcke, brösta, ben reflexer och väst på mig, så har vi fått såna fina kommentarer om att vi syns så bra :)

#10 Det är inte störande med reflexer för dme som kör-dem blir snarare glada över att man använder reflexer.
#11 jag syftade inte på alla reflexer, utom dem som sitter på sidostyckerna, Då dem hamnar i hästens synfält när dem "lyser"

#12 Jag förstår vilka du menar men tror inte hästen märker dem, iså fall är dte bara att prova med såna reflexer och se vad hästen tycker om det.
#13 men hästar kan ju inte direkt säga "jag stör mig på när det lyser", utan vi måste ju tänka själva lite.
För det kanske inte gör ont, eller är läskigt, men kan ju störa ändå ;)

#14 Hade dem stört sig hade dem antagligen visat det, kollar man på hur hästens synfält ser ut så kan dem inte se vad som sitter på sitt eget huvud.
#12 Reflexer reflekterar bara åt det håll som ljuset kommer ifrån. Så hästens öga måste komma från samma håll som bilens ljus för att ens kunna störa sig. Kommer då bilens ljus frammifrån (mot reflexen från samma sida som ögat är) så kommer nog hästen ha mer ont av bilens lampor än av reflexen. Prova att reflektera något som du håller nära ditt eget öga och testa om du blir störd av det.
Älg och rådjur får man inte jaga efter skymningens ankomst å på kvällen borde det inte vara farligt att rida i skogen, men jägarna gillar ju inte att man är där eftersom det stöter undan djuren…

#16 Är det verkligen så? Att man stöter undan djuren? Jag har sett både hjort, vildsvin och rådjur när jag suttit till häst men har nog aldrig sett dessa när jag promenerat.
Skynda långsamt så går det fortare.
dubbelt
#17 Ingen aning, men i jägarnas ögon är det så och det är vad jag går efter när det gäller att hålla sig väl med grannarna/jägarna =)
#16 det stämmer nog inte att man stöter bort dom.
Älgar, vildsvin rodjur m.m känner ju doften av hästen och känner sig inte hotade för dom luktar väll i princip lika dana som dom andra viltdjuren.
När jag har ridit så hr jag träffat ett x-antal älgar som inte rört en fena när jag ridit på ca 40 meters håll. Och även rådjur reagerar ju inte ett skit när man rider förbi dom..
Så man behöver inte vara rädd att skrämma djuren när man rider för jägarna. ;)
sen så ska man inte behöva skydda sig med reflexer när man rider. Jägaren ska kuna urskilja vilken KÖN det är på djuret dom skjuter. Så tror knappast dom avfyrar ett skott mot vilket djur som helst. `
Och allt det är med att jägare har skjutit Häst händer inte ofta!
och det har alltid hänt när hästarna stått i hagen, och dom människorna som skjutit då är inte helt klara i huvudet.
Så det räcker gott och väl med bara ett reflexländtäcke. ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
#20 om du ser så skrev jag i #19 att jag tror inte heller att man stör djuren. Men jägare anser över lag att man förstör deras jakt genom att bröta runt i skogen.
Det händer kanske inte ofta, men det händer för ofta och jag vil linte vara offer den gång det hädner. Det är lätt att ta på sig lite extra reflexer under jaktsesongen, speciellt i början + att nu kommer mörkret snabbt så lika bra att vara beredd.
#21 min dator laddade upp skitsegt min kommentar så han inte se ;)
Hehe ja det gör dom säkert, jag undviker att rida i skogen på Söndagar då jag ser ibland på morgonen att det åker ett tiotals bilar till den skogen.
Och så ser man när det är jakt för det går en skogsvg in till skogen och där sitter en bom, och om bommen är öppen så är det jakt :P
jag undviker rida där då eftersom jag vill inte träffa på någon i skogen då min häst blir isf livrädd om det kommer en människa från ingenstans. Tur nog är dom jägarna som jag möt varit trevliga ( :
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Jag brukar bara ha benreflex på hästen och själv en reflexväst.
Men vårat jaktlag har lämmnat ett schema så man vet när/vart och vad de ska skjuta.
kissmekate.blogg.se

Det beror på hur man kommer och om man bara rider tyst och inte ger så mycket ljud ifrån sig stöter man nog inte djuren men om man däremot sitter och sjunger för full hals och djuren känner DIN lukt så kan du stöta dom och det är vi inte så glada över…
Sen så är de som föregående skriver efter skymning jagar man inte och rider du med mycket reflexer så är det inga problem sen skadar det absolut inte om man har kontakt med laget som jagar runt dig :)
#24 hur får man kontackt med dem då?

#25 sätt upp en lapp vid ett jakttorn kanske?
#26 ja men vet ju inte vilka jakttorn dem använder :/
Alla jakttorn jag sett nu innan jakten har bara vart trä, inge camouflage :/

de kan ju likaväl sitta i ett trätorn, ett torn behöver inte vara kamouflerat för att användas. =)
utfodringsställena då?
#28 har inte sett några såna i vårt område ;)

Vi har trätorn, inget camoflage. Sätt upp en lapp som Lisette såger om du har någon bekant som jagar runt i skogarna hos dig.

sedan kan du ju försöka prata med de som äger gårdarna där du rider. i de flesta fallen är det gårdsägarna som äger skogen, men inte alltid. annars så vet de säkert vem som äger skogen!
Annars borde man väll även resolut kunna ringa jägarförbundet och höra vilket jägarlag som är på makrerna där du bor - och på så vis få nummer till dem :)
Själv är jag inte så orolig för att bli skjuten, jag ser dessutom ut som en vandrande julgran med reflexer åt alla hårr och kanter i neongult.
Men det är klart att man som jägare blir arg när någon kommer och rider "mitt framför näsan" när man suttit där halva dagen i väntan på något kall om händerna och frusen om tårna.
Nog för att djuren inte brukar bry sig så mycket om hästarna, men jag har då aldrig sett ett rådjur (eller annat djur) stå kvar hel orört när en häst kommer. På en 100 meters avstång kanske de håller uppsikt tills man är borta, men på närmre håll springer de nästan garanterat.
Så hästar lär ju inte vara någon viltlockare.
Tänk er själva in i jägarens sits, dom sitter där morgon och kväll och bara väntar. Har kanske tom betalat för at få sitta där och så kommer det en häst…
Så jag kan säga att den närmsta månaden rider jag inte i skogen alls utom på våra egna marker och på travbanorna i närheten. Folk visar oss hästägare respekt så visa även dem respekt (även om de inte är samma personer).
Hakuna matata!

#32 Då ser du ut som mig, man kan se mig på mils avstånd verkar dert som. =P Har varit med om 2 unga älgtjurar som jag red fram emot som stod och glodde bara när jag var ca 6-7 meter ifrån de, såg jag att det var älgar och vände. Jag hade inte glasögon på mig liksom.
#31 tror kommunen äger skogen, dock är det ganska mycket/väldigt stor skog, så kan ju vara olika ägare ;)
Stallägaren hade koll när jakten började, men det var allt :/
#32 ut på skogs stigarna ger jag mig inte förens mitten på december-januari. Men har vägar som kantas av skog som jag vill rida på ;)
Jag har vart 4 meter från 2 älgar, f*n vad skraj jag vart då. Och ca 10 meter från rådjur och hjort. Så här är dem ganska orädda ;)
Och ger jag mig ut nära skog är det länd reflex täcke som gäller minst :)

#34 kolla med kommunen då!
#34 men har jägare verkligen ett schema?
#32 Håller med, att visa respekt ger respekt. Iaf med tiden.
Tycker inte om jägare riktigt.. på ena hållet är jag för att äta ett vilt djur som levt ett helt naturligt liv och dött (förhoppningsvis) snabbt. Å andra sidan är en hel del av jägarna här skjutglada och skjuter allt som rör sig, kan skjuta ner en hel flock bara för att de når. Eller skadeskjuter för att de inte kunde vänta på ett bättre tillfälle. Sen sköt en av de bättre jägarna en fullt frisk räv för ett litet tag sedan.. tyckte jag var väldigt synd. Hade han tagit skinnet eller nåt hade jag kanske förstått det.. men han skulle bara ha ihjäl den. Visst, de ses kanske som skadedjur men de stör inte oss och jag tycker om att se dem. Inte har här varit väldigt många i år heller.. så jag gillar inte att de skjuter dem på ''vår'' mark. (Äger inte marken, men det är ju vi som 'drabbas'' av djurbeståndet, och vi som får glädje av att se dem. Just den här rävhonan har jag sett ett antal gånger nu under åren. Tror iaf det var samma, började liksom känna igen henne. Menmen.. sånt är livet..
#37 här har rävarna haft det tufft tror vi, dem har börjat vandra in bland husen/på gårdarna hos folk som bor på landet, tar höns och jagar sorkar i hagarna. Tror dem har haft matbrist i skogen.
Här har vi iaf ett gäng bra jägare, dem skjöt en tjur och en kalv, men dem lyckades aldrig få något bra sikte på mamman och till slut blev det för mörkt så dem fick ge upp :)
ren grund i att inte få sin häst skjuten är att hålla sig borta från skogen när det är jakt =)
bor man mitt i skogen så är det ju klart svårare. tror det är börjes som säljer nylonträns med reflexer?? annars så vet jag att det har funnits på Ge-kås =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3

#37 Har en bekant som jagar, han skjuter många rävar "bara för att". Han är är nog en sån som skjuter allt som rör sig tyvärr. Gillar inte att man skjuter djur om man inte tar vara på dom på något sätt, det är såklart skillnad om det är en skabbräv då ska man skjuta.
Skynda långsamt så går det fortare.
#37 I år har det varit extremt mkt rävar i hela sverige. Verkligen ovanligt mkt, så mkt att dom har börjat bli problem på många ställen. Kan ju varit därför dom skjöt eran räv, dom kanske inte visste att just den inte störde någon (eller så kanske någon annan i området störts av den på nngt sätt).
Ja rävar finns det gott om. Och jag ser hellre att dem är färre och skjuts än att de blir för många och svälter ihjäl istället (som de gör då maten inte räcker till alla).
Hakuna matata!
"41 Konstigt att jag inte sett så många, brukar se dem mycket oftare.
Och jovisst, bättre att dö av ett skott än av svält eller skabb.. smtigt känns det lite som att vi försöker medla väl mycket med naturen när vi skjuter hit och dit för att hålla koll på populationer.. men det är ju en annan diskution.
#43 Fast vi ingår väl egentligen ockå i naturen från början? Förr var vi ju ett av rovdjuren som på ett naturligt sätt höll nere populationen. Nu avlar vi fram får egen mat inom lås och bom och naturen påverkas inte av oss, mer än dom få jägare som aktivt håller koll på populationerna i naturen.
#43 Jag har sett ofantliga mängder räv iår, så jag förstår vad dom pratar om. Har rest mkt, både till skåne, stockholm och värmland i år (utgår från göteborg) och ett massa rävar, både påkörda och levande, mot vad jag brukar se när jag åker omkring. Och även sett mkt på hemmaplan.
#38: De brukar snarare komma fram när det är bra år så att det finns gott om ungrävar som dels inte är så bra på att jaga (tamfä är lätt mat) och dels inte lärt sig att sky människan på samma sätt som äldre gör, som har sett ett par jaktsäsonger. För ett par år sedan var det så mycket räv här att både jag och en granne hade dem inne i huset, rotande i papperskorgar, och i år har jag lagt ned min hönsodling för att rävarna var och plockade dem som snittblommor mitt på ljusan dag.
Många av dessa ungrävar stryker med när tiderna blir hårdare.
#45 Sa inte att du ljög eller att det var fel, tyckte bara det var konstigt att inte jag sett några när jag annars brukr det.
#47 kanske inte finns så mycket mat hos dig så dem har dragit sig till åkrarna med sorkar eller grannens höns?
#47 Jag skrev inte så för att jag tog ditt inlägg som det. Ville vara berätta att jag sett ofantligt mkt räv iår =)
#49 ok :)