Ska det rosta?
Är detta bett ett sånt som ska rosta?
_Påminner om detta bett från börjes
_http://www.borjes-tingsryd.se/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_pic.htm&$22301=4411
"D-bett Handsmitt i svartmetall. Sweet iron. Mundel med kopparinläggning. Diametertjocklek mätes precis innanför ringarna"
"Svartmetall" och "Sweet iron" är trendiga namn för "vanligt" bonnjärn", och järn utan lämpliga legeringsämnen rostar antingen det ska eller inte.
#1 jag vet inte om det är ett sånt bett som dem har på börjes, men påminer om det i utseendet.
#2: Åhå, jag trodde texten gällde bettet på bilden. Men om bettet inte är av rosttrögt stål (silverblankt) eller koppar (kopparfärgat eller grönt) så är det antagligen av olegerat eller låglegerat järn, och då rostar det, som sagt. Sedan SKA det väl inte rosta, i synnerhet inte ringarna, eftersom det skadar lädret. Man får torka noga efter tvätt.
#3 texten gällde bettet i länken från börjes ;)
Jag har totalt 0 aning om vad det är för bett jag har, det är svart, men verkar ha kommit fram silver och rost :/
Jo "sweet iron" bet ska rosta. Tanken bakom det hela är att rosten smakar sött och vissa hästar gillar det lite mer - där av namnet.
Men sedan får man givetvis hålla efter så att det inte blir för skrovligt. Hör med närmaste järnaffär eller typ någon byggkedja som bauhaus, eller någon målarfirma. Fråga efter vad man kan putsa järnet med (någon form av sandpapper, eller kanske en stålborste). Då kan man ha det och putsa av rosten med ibland.
Har aldrig haft ett sådant bett själv men vad jag vet så dröjer det nog ganska så lång tid innan utan blir skrovlig (rosta ska det dock börja göra omgående) och är faktiskt inte en säker på att det blir ojämnt förutsatt att det används (dvs inte ligger i sadelkammaren och rostar, då försvinner ju inte beläggningen).
Hakuna matata!
#5 just nu känns det lent, lätt min polle smaka på det å han blev helt galen i det typ :P
Det är ju även kopparinlägg. Å det har jag hört både bra och dåligt om.
Men frågan är ju om mitt bett är ett sånt bett?
#6 Antagligen.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#6 det är järn och det är bra och har dom brist vill dom ha mycket och ditt bett ska rosta