Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5040 ggr
Ricko
0

Hur funkar hästlivet för dig?

Ja skulle vara roligt med lite information hur en vanlig hästdag ser ut för dig. Hur långt du har till stallet, hur många hästar du har, hur gammal du var när du skaffade din första häst. Har du hästen på hel inackordering eller tar du hand om din häst helt själv inkl. fodringar in/utsläpp osv? Vad ligger kostnaden/månad för din/dina häst/hästar, varför?

Ja lite allt möjligt om ditt hästliv! Skulle även vara kul att veta hur du gick till väga för ditt första häst köp, och allt däremellan Glad

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ricko
0

En sak till som vore roligt att veta är hur många av er som använder ridväst? Glad

gotlandsruss
0

har en egen ägd men har fler som jag hjälper till att ta hand om. Får hjälp med ut/insläpp, fodring, mockning när ja inte är där själv foder och strö ingår. Jag har ju en travare men kör inte med väst hemma längre utan bara i loppen

Ricko
0

#2 hur ligger tidshemat för dig? Tänkte med jobb och allt. Funkar det bra eller blir dagarna lite stressiga? Hur långt har du till stallet? :)

gotlandsruss
0

jag går i 9:an brukar vara i stallet varje dag om det onte är tonvis med läxor^^ har ca 1 mil om ja inte bor på gården då är det 100 m;) varje onsdag(kan bli fler dagar) har ja hela stallet själv med 8 hästar då mockar ja o fixar o tar in detta blir efter skolan. Än så länge funkar det bra när det börjar mörkna tidigare så blir det ju olite knapertmed tid om man ska hinna köra några hästar men i vinras hade vi lampa på hjälmarna o lampan bakom stallettänt + att det finns gatlykta i hörnet på trädgården

Em--ma
0

Oj, oj, jag kan ju skriva en hel bok, om inte en hel serie om mitt hästliv.  Tungan ute

En snabbis om Häslivet

Jag kommer ihåg varför jag ville börja rida väldigt starkt.
När jag gick på dagiset så red min bästa kompis, Och jag var grymt avundsjuk på henne så jag började också rida då. Problemet var att jag var LIVRÄDD för hästar kan man säga.
Innan varje ridlektion gömde jag mig i mammas garderob. För jag ville inte rida.
Sen så tvingade min syster mig att vara med på min första hopptävling, och jag kommer ihåg
jag grät när jag stod och borstade hästen för att jag verkligen inte ville hoppa.
sjävklart märkte ridläraren det och jag behövde inte vara med utan bara kolla på.

Jag kommer inte ihåg varför allt vände och jag började tycka det va roligt att rida.
Jag tror det var när jag flyttade upp i en riktig grupp (J1) där man inte behövde Ridlärare som sprang med en. Första gången i den gruppen och första gången jag fick galoppera utan någon höll i mig, så fick jag stallets svårfattade häst, och vägrade galoppera.
Min ridlärare då Ita var verkligen guld värd. Hon var så otroligt peppande och man lärde sig så himla mycket av henne! Tyvärr blev hon allergiskt mot hästar och vi fick en ny ridlärare.
Som var så himla försiktigt!
Vi fick inte galoppera på volter eller över hela ridhuset. utan vi fick galoppera en och en på en raksträcka. Ridningen blev så himla tråkig då, men sen blev en tack gode gud bättre för hon började slappna av.
Men under tiden vi hade den nya ridläraren fick vi inte hoppa banor eller studs eller nått roligt ,som man lär sig av.
Med Ita hade vi tillochmed en dressyrtävling på ridlektionen. Sjuukt kul!

Sen fick jag bli medryttare på Korint, en angloarab/russ. SOm jag red 2 gånger/vecka.
andra gången jag red ut på henne gick vi omkull i snön, men båda klarade sig med några skrubbsår (snön var stenhård, man kunde nästan gå på den utan att gå igenom)
Sen sommaren 07 slutade jag på Korint och fick min första ponny
pedro han var en B-ponny och en av dom aggresivaste hästarna jag någonsin mött.
Antagligen trivdes han inte i vårt stall för han var ursnäll där vi provred honom, och även när vi lämnade tillbaka honom.
Jag ville verkligen inte ha kvar honom när han var så agro. Jag kunde inte ens kratsa bakhovarna eller ta ut honom från boxen för han sparkade och attackakerade.
En dag så attackerade han mig och bet mig i magen (har forfarande kvar ärret)
och då vågade jag inte visa det för mina föräldrar men tillslut gjorde jag det och jag övertalade min syster att vi skulle lämna tillbaka honom.

Efter det letade jag och min andra syster efter en ny häst att köpa vilket blev Amadeus.
Skriver om han och jag under 2 år i ett annat inlägg någon annan dag, så håll utik! (:

Har även ridit min syster häst Dandelion till och från han är ett Halvblod på ca 170 cm i mankhöjd.
Jag tävlade honom ibland men endast på våra egna hopptävlingar. Nu är han ute på foder.
Red honom varje dag under ett halvår samtidigt som jag red Amadeus.Slutade med att jag kom hem runt 12 från stallet när jag hade gjort klart allt. Detta var bara p.g.a att johanna (min syster) inte kunde rida och han behövdes ridas! ;)

texten tagen från min blogg . där finns det bilder hihi ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Ricko
0

#5 Hur många år red du/var medryttare innan du skaffade egen häst? Känns som jag inte vet när jag kommer vara redo för en egen häst :P Är ju en hel del som man ska kunna innan osv.

Tycker alla har så nära till sitt stall! Om jag inte kommer kunna ha min häst(ar) i byn kommer det bli 2 mil till stallet:O Känns dock lite jobbigt.. + dyrt för bensinpengar kommer det ju bli också :P

#4 Oj då haha ;D tänkte inte på att det finns yngre hästägare också..

I.o.m att du sköter om 8 andra hästar på onsdagar, är det någon som släpper ut och fodrar din häst då istället på t.ex vardagar då? :) Går det bra i skolan också, inte så att betygen kanske inte är dem bästa pga lite tid för pluggning osv? Hur många timmar spenderas i stallet varje dag? :)

Ricko
0

Många frågor haha x)

fridak
0

Jag har haft häst i snart 4 år, drygt 3 år av dem har varit som fodervärd. Jag skaffade häst under sista året på gymnasiet efter att ha gått på ridskola i 9 år och skött 3 medishästar.

I första stallet så kostade hästen ca 3500kr/mån, skötte mockning och uppvägning av kvällshö själv. Stalljour en helgdag/mån. vid storhelger fick man något pass vardera.

I nuvarande stall så ingår allt, behöver bara komma och rida hästen. har ett insläpp/vecka och stalljour en helgdag/mån. vet inte riktigt vad totaltsumman blir varje månad men mer än i förra stallet iaf. både stallhyra och träningskostnader är nämligen dyrare än i tidigare stallet. dessutom behövde jag inte betala transport till och från stallet förut men det gör jag nu, så minst en tusenlapp mer än förra stallet men troligtvis uppåt 2000 extra/månad.

tidigare gick jag i skolan, hade mer tid för hästen då eftersom det var helt andra tider mot jobbet jag har nu.

Em--ma
0

Jag började på ridskola när jag var 5 år, sen blev jag medryttare på en ponny när jag var 10 år. Red på henne i 2.5 år. Sedan fick jag en foderponny, som jag hade i ½ år. Så då blev jag 12 .
Och då skaffade jag en oinriden Ridtravare som inte ens kunde galopp, eller trav, ELLER halt. Och har haft honom i 2 ½ år.
Så jag som 12- åring skulle utbilda en ridtravare helt själv ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

gotlandsruss
0

ska tillägga oxå att jag började rida när ja var 4^^ o hade först en sur liten shettis o sen en d ponny…

alla andra dagar i veckan så fodrar o släpper ut/mockar dom som bor på gården(där ja brukar bo) betygen är helt okej ligger runt 200p dock är ja ingen plugg person så pluggar inte så mkt överhuvud taget(A)

tiden i stallet varierar iblan dtar ja bara in tar ca 1 timme om man ska göra iordninga alla, idag tex så var ja ledig så mocka o det på morgonen behövde inte gå upp tidigt då hästarna redan var uttagna börja runt halv 10 o var klar runt halv ett då körde jag två hästar oxå o sladda banan som tar ca 30 min ibland är ja hela dagen:) annars lägger jag väl mellan 1.3 timmar per dag

Ricko
0

Ja .. det är lite olika, men det verkar vara ganska bra för allihopa.. Om jag nu inte kommer kunna ha min häst (eller blir väl hästar eftersom det inte finns andra hästar i byn) i byn som jag bor i. Blir det som sagt 2 mil enkelväg till stallet, känns surt :P Okej skit i att det blir väldigt dyrt för bensin och slitage för bilen dit, men far man dit för att ta in hästen t.ex och någon redan gjort det (ser man när man kommer dit) så kan man ju liksom inte fara hem igen och komma tillbaka senare. Utan då får man vänta på samhället medans man annars kunnat göra någon nytta medans hemma t.ex.

Förstår ni vad jag menar? Tungan ute

fridak
0

#11 till mitt förra stall så hade jag en mil, nuvarande stall har jag två mil till. jag har aldrig gjort en onödig resa, jag åker till stallet för att kolla till hästen. Insläpp kan man organisera så att man vet när man inte behöver åka för att ta in dem och när man slipper. Om jag var du så skulle jag kolla upp hur stallen runtomkring fungerar och om det är något som faller i smaken.

thilda-
0

**Hur ser en vanlig hästdag ut för dig?
**En vanlig hästdag för mig när jag är ledig från jobbet, så kliver jag upp kl 7.30. Äter lite frukost och sen går jag ut och hämtar min cykel och trampar iväg. Mockar och fixar lite i stallet, sitter och snackar lite "skit" med dom som äger stallet och äter liten frukost/lunch tillsammans med dom och tränar ponnyn varannan dag

Hur långt du har till stallet?
Jag har 2½km enkel väg

**Hur många hästar du har du?
**jag har 1 ponny, Gotlandruss

Hur gammal var du när du skaffade din första häst?
Jag 11år när jag fick min fösta ponny, även den var ett gotlandsruss

Har du hästen på hel inackordering eller tar du hand om din häst helt själv inkl. fodringar in/utsläpp osv?
Det enda jag behöver att göra i stallet är att: Mocka, byta ut vattnet i hinken, göra iordning höet + fodret. In + utsläpp fixar stallägaren

**Vad ligger kostnaden/månad för din/dina häst/hästar, varför?
**Stallhyran ligger på 2,000kr och då ingår hö, spån och in + utsläpp och av och på täcken och ev. benlindor och fri tillgång till en träningsbana. Det är det enda som ingår i hyran.. Sen så köper jag in foder själv och det ligger på ca 3 - 400kr och hovslagare 500kr i månaden

**hur du gick till väga för ditt första häst köp?
**Ja valet var väl inte så svårt, först så hade jag en ponny på foder men den lämnades tillbaka och då köpte vi en ny ponny just för att jag ville tävla med den i ponnytrav. och hon fick jag som födelsedags present av mina föräldrar

**Använder du ridväst?
**Nej det gör jag inte… Använder enbart väst när jag ska över till Norge och tävlar, då är det krav på säkerhetsväst…

[Agilityvovven]
0

Skriver en liten kommentar här nu, ska komma ihåg att skriva här när jag kommer hem från skolan, hinner inte nu.

För jag antar att det går bra att skriva även fast man inte har en egen häst, utan är medryttare? Tungan ute

Zabbio
0

Har mina två hästar här hemma på gården, och pappa har en. Vi hjälps åt med mockning och oftast är det nog pappa som hämtar och tar till hagen.

Hagen ligger ca 400m från stallet, så alla tre tas dit samtidigt. De får kraftfoder 1gång per dag (på kvällen när de kommer in) men har fri tillgång på grovfoder så jag känner inte att det behövs delas upp på fler fodringar. Skulle Crow behöva mer kraftfoder än han får nu hade det blivit en fodring till för att inte ge för mycket på en gång.

Mina hästar kostar i princip bara försäkring. Hovslagaren och jag sammarbetar lite, tjänster och gentjänster typ,  det samma går för hö och halm. Fodret består av kornkross, det går väl en säck i månaden, 80kr.

Annat jag betalar är förståss utrustning och lektioner m.m. Tänkte spara ihop och skicka pojken på tillridning nu en månad, min instruktör är bättre på det här med trav och galopp, och jag lär mig lättare att följa med i stegen om Crow redan vet hur han ska trava, så att jag slipper både ha koll på mig och försöka träna honom.. Sen kommer förståss veterinärkostnader för vaccinering och nu kastrering av lillhästen (snart 3år)

Jag köpte Crow av en slump. Vi hade tittat på och bestämt oss för en kallblodstravare, men säljaren drog sig ur samma dag vi skulle köra 12 mil för at hämta.. Eftersom pappas häst skulle komma hem var vi tvugna att ha sällskap  till den. Ingen kunde låna ut någon häst för en tidjust då, och vi hade inte mycket pengar; det hade tagit tid att hitta en häst som kändes bra för det priset vi sparat ihop. Att ta lån eller så kommer inte på fråga för oss. Som nödlösning köpte vi en 5 årig varmblodstravare, varken riden eller körd, med en sko och väldigt nervös. Tanken var att han bara skulle vara sällskap, ev. en häst att låna ut till nån kompis om han blev inriden. Men det var början på en rolig, härlig och väldigt givande resa, med både upp och nergångar. Det blev aldrig att jag bytte ut  honom, som jag tänkt. Kan inte tänka mig att leva utan honom nu.

Lillhästen köpte jag på en auktion för vanvårdade islandshästar. Han var inte gammal.. men jag visste inte vilken häst jag bjöd på egentligen. Kollade i hagen där de gick och de såg lika eländiga ut allihop.. så jag bjöd. Fast jag räknade egentligen inte med att vinna auktionen.. nåväl, hem kom den lille magre kraken och fick äta upp sig. Lite lätt träning blev det också, att bli ledd och så till en början, bara vänja sig vids saker.  Upptäckte snart att den lille parveln var en riktigt härlig häst han också, stabil på ett helt annat sätt än mitt lilla nervvrak, och ändå pigg. Tänkte ha honom som ridhäst i framtiden, men nu närmar sig framtiden och jag känner att jag inte har tid eller behov för två hästar. Vi får se, han blir antagligen såld så småningom, men det är inte så bråttom med det. Han förtjänar ett gott hem med massor av uppmärksamhet.

En normal dag ser ut ungefär så att jag mockar nån gång under dagen, beror på skola och arbetspass m.m. men lite när jag känner för det. Eventuellt rider lite, men kan jag brukar jag rida en sväng på morronen innan vi tagit ner alla hästarna, så släpper jag Crow i hagen när vi är klara. Eller på sommaren hämtar jag honom på eftermiddagen så får han gå in i boxen efteråt. Jag brukar mest rida ut, men tränar lite ute i naturen istället för i ridhus. Är mest skogsmulle men tycker att en avspänd häst i god form är viktigt att sträva mot ändå.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

jackiejohn
0

Då ska vi se om jag kan få ihop nåt här Flört

Jag är 17½ går andra året på gymasiet (6mil hemifrån = pendlar 12mil/dag)

Jag har 3 hästar varav 2 varmblod och 1 shettis, jag har stallet här hemma på gården ca. 30-40m från huset!

På vardagarna går pappa upp och släpper ut dom innan han åker till jobbet men på helgen går jag upp vi 07.30 och släpper ut dom :)

Kommer hem vid ca. 17.00 varje dag och då gör jag iordning stallet och tränar varmbloden 4-5ggr i veckan (båda två) Vilka dagar det blir beror på hur jag ligger till med tid och läxor etc.

Jag är uppvuxen med hästar och är självlärd och strävar efter ett naturligt samspel mellan människa och häst med så lite redskap som möjligt. Fick min första häst när jag var 11 år min fjordning som oxå hon var 11år som jag red in ordentligt (hon var mest sutten på och inkörd)

Puh….vad ligger kostnaden på tro? Har eget stall, egen vattenkäll, el i stallet änvänds bara mörka vinterkvällar annars lyser dagen upp stallet, hö är eget, ströbalar köper pappa in flera stycken på företaget, hovslagare agerar pappa själv förutom om någon av dom skulle behöva skor….Jag har 3 hästar men kommer undan väldigt billigt ändå i och med att jag har eget till största delen. Kostnaden ligger på ca. 500-1000:-/månaden om jag inte är ute och cyklar! Satt och räkna med pappa på de för ett tag sen men ska fråga om han kommer ihåg bättre än mig :)

Nej använder inte väst, anledning? jag tycker inet om det och har där med valt att inte använda det :)

jackiejohn
0

JUST DE!

Mitt första egna hästköp var på Jackie som jag köpte efter min fjordning gått bort, ville ha en lättare häst som är lyhörd och säker och lugn i sig själv var inte ute efter någon speciell ras men det var mest travare som hade de egenskaper jag sökte och när jag efter ett tag hitta Jackie så bestämde vi träff och det sa KLICK! direkt och då var det ingetn snack om saken :) Mina föräldrar var med och dom höll med och så var affären klar!

[trollduva]
0

**har inga egna hästar längre,men åker ut till medryttarhästarna efter jobbet dom dagarna jag har dom

en mil

**hade två egna innan,två medryttarhästar nu

uppvuxen med hästar

Har du hästen på hel inackordering eller tar du hand om din häst helt själv inkl. fodringar in/utsläpp osv?

hade mina egna på lösdrift,ingick morgonfodring i priset

**hyran låg på 600 för mina egna,skoning för den ena var 750 barfotaverkningen för den andra på 450,hö och halm köptes in gemensamt

**ena stoet tog jag över och den andra var egen uppfödning,hästarna innan dom ägde pappa

**Använder du ridväst?
**nej,aldrig

elli-kleo
0

**Jag åker till stallet efter skolan, har hästen inhyrd. Ska igentligen åka buss, men då det är mycket i skolan så har jag blivit lite bortskämd med skjus. (tusen tack mamma och mormor som ställer upp!!)

1 - 1,2 mil

**En fullstor häst

Sommaren 2009 alltså ca 1 år och 4 månader sedan (samma häst som jag har nu)

Jag lägger in kvällsmaten i boxarna och fyller på vatten på kvällen/eftermidagen samt tar ner hö från höskullen. Mockar åt min egen häst. In/ut släpp och fodrning övriga tider ingår.

Det är totalt 3 hästar (med min).

**Vad ligger kostnaden per månad för din häst?
**Stallplats ink. hö och hare/korn och spån ligger på 1500 :- per månad

Skoning ink. skor (och ev. snösulor/broddar om det behövs) ligger på genomsnitt per gång : 800 :-

**Jag kollade på annonser och provred osv.

**Använder du ridväst?
**Oftast inte, men har det på hopptävlingar och ibland vid hoppträning

Aldrig vid dressyr

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Peppe
0

Jag har 8 km till stallet. Har körkort så jag tar egen bil dit. Har en d-ponny trots att jag är 19 år, snart 20. Han ska motvilligt säljas nu för att jag ska gå upp på storhäst, har skjutit på det så länge det går nu…

köpte min första häst när jag var 12, nästan 13. en c-ponny med enorm personlighet. såldes för 2 år sedan. den nuvarande har jag haft i 3 år. var från början hoppryttare men gick över till dressyr för snart 2 år sedan.

Står uppstallad hos min tränare, kostar runt 2000 kr/ månad + skoning. allt ingår utom mockning. (eller dom mockar också om man vill för 50 kr/ gång men det har ju ingen råd med varje dag). finns ridhus med bra underlag och hinderpark, utebana, ridvägar, skrittmaskin, toalett, fikarum osv. man får även 50 kr rabatt på ridlektionerna. finns plats för 22 hästar i stallet.

min första ponny hittade vi bland annonserna på bukefalos och min andra kuse här på forumet. jag använder aldrig väst, inte alltid hjälm heller nu för tiden tyvärr….Obestämd

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bunnyheart
0

Haha mitt hästliv skulle kunna bli en jätte tjock bok, haha så jag försöker att kortfattat :P

Liite Fakta Om Mitt HästLiv

När jag var liten (typ 3 år) så hade red jag på shetlandsponnyn Lycke. Och jag var faktiskt rätt "tuff" för att vara 3 år, jag trillade av och så men jag varken grät elr skadade mig. Sen blev det en paus i något år. Våra grannar hade hästar (vilket de fortfarande har) och vi fick sköta om de minsta shetlandsponnyerna som vi både ryktade och red på. Sen så växte vi väl ifrån de ett tag. Men efter några år så saknade jag och min syster att pyssla om någon liten pålle så vi blev typ "skötare" på ponnyerna igen. Men tyvärr gick den ena ponnyn bort och vi tappade lite lusten. Något år innan att jag och min syster blev skötare på nytt så började jag på ridskola. Jag hade både framgångar och motgångar på ridskolan. Sen blev jag fodervärd i ett år och det fungerade sådär.  Nu har det gått en tid och jag står här med egen häst och allt.

Min häst (vi har henne på prov just nu) är en isabell färgad New Forest ponny. 144,9 i mankhöjd. Hon har blivit bästa kompis med  en c-ponny som heter Fairy Tail. Hennes namn är Nora (inte fullständiga namn). Hon är jätte snäll och har bla. kapacitet i hoppningen.

Har ungefär 80m till stallet. Vi håller på att renovera i stallet också. Det finns 6 boxar och med Nora så blir det 6 hästar.

Hästarna är: Botvid, född:1981, gammal shettis, Midninght is Magic kallas för Nisse, Nilsson m.m, halvblod, vit bläs, Prillan, gammal travare, Alpha Doll, kallas lillan, född 2004 (tror jag eller så var det 2006) och hon är stor häst, Fairy Tail, kallas Faran, korsningsponny , fux och Nora!

Hoppas ni fick lite fakta! /Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

WinterPrince
0

**En vanlig hästdag sker bara för mig ca 1 dag i veckan. Har hästen på lösdrift + att han bara är 2½ och inte arbetas särskilt mycket. Vad vi gör när jag är i stallet är lite olika, allt från att rycka manen eller prova selen till att tömköra eller gå en promenad.

5 mil, i längsta laget, men funkar när jag har honom på lösdrift

**1, än så länge

Fick min första ponny när jag var 11. Skaffade min första egna häst förra året, då var jag 22.

Har som sagt honom på lösdrift och på sätt och vis helinackorderad. Daglig tillsyn, genomgång av ben och kropp samt fri tillgång på hösilage och vatten samt ligghall. Dessutom en hage på ca 7ha.

**Månadshyran är 950kr, och då ingår hovslagare och avmaskning. Har inte så mycket övriga kostnader då vi inte gör så mycket. Ska börja träna tömkörning nu snart för 250kr/gång. Lär bli ca 1-2ggr i månaden.

**Det var en ganska lång process. Jag såg honom första gången som 15 minuter gammal över webkameran. Uppfödaren är en god vän och modern kommer från ett stuteri jag har jobbat på. Skulle absolut inte ha någon häst men kunde bara inte låta bli honom. La handpenning i december, sen flyttade han till mig i maj året efter (pga att jag hade hästar på foder vid den tiden).

**Använder du ridväst?
**Nej

Alex
0

Hur ser en vanlig hästdag ut för dig?
Jag jobbar på en hästgård, så släpper ut och morgonfodrar hästarna vid halv åtta, mockar och fixar annat nödvändigt pyssel i stallet, rider några hästar, lunchfodrar vid 14-tiden, tar in hästarna som står på stall vid 18, och kvällsfodrar efter 21. Däremellan blir det ju mer stall- och gårdsjobb samt ridning. Vissa dagar även lektioner, turer och liknande.

Nedför en trappa, bor ovanpå.

Hur många hästar du har du?
Två egna islandshästar, ett nio-årigt sto med hennes fem månader gamla föl. Totalt på gården har vi 25 hästar just nu.

Hur gammal var du när du skaffade din första häst?
Köpte mitt sto när jag var 18.

Det är helinackordering i stallet, men eftersom jag jobbar där så tar jag hand om dem själv.

Vad ligger kostnaden/månad för din/dina häst/hästar, varför?
Har ingen stallhyra, inga foderkostnader och betalar inte heller för verkning, så jag betalar enbart försäkring (ca 350 kr/månad för båda), vaccinationer och annat som råkar tillkomma.

Hur du gick till väga för ditt första häst köp?
Jag skulle inte alls ha häst, men åkte till Island och jobbade och kunde såklart inte åka därifrån utan en… Så köpte en av hästarna jag red och tränade på gården jag jobbade där och importerade till Sverige.

Använder du ridväst?
Nej.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

genorclover
0

Fick min första häst i dop present av min pappa ( en shetlandsponny ), är uppfödd på en hästgård så har alltid varit naturligt för mig att ha egen häst. Så efter shettisen så har det bara rullat på, har just nu 4st egna hästar, 1hopphäst på 5år, 1(hopphäst) på 2år och två varmblod som jag tävlar monté med. Jag har ca 20 m till stallet eftersom att jag bor på gården, betalar då ingenting heller, och allt ingår beroende på hur jag går i skolan, slutar jag tidigare så mockar jag själv eller så gör de anställda det :p Jag använder ridväst när jag hoppar och tävlar och rider monté :)

Ricko
0

Tack för alla svar, man får givetsvis fortsätta skriva. Ville bara ha en helhet hur hästlivet på ett ungefär kanske kommer bli etc :)

bunnyheart
0

**En vanlig dag för mig är att jag går upp på morgonen och byter täcke och släpper ut i hagen. Sen går jag i skolan. När jag kommer hem mockar jag och rider om jag hinner. Sen på kvällen fodrar jag, myser,  släpper in i boxen, fyller på vatten och ger hösilge.
**Hur långt du har till stallet?
**Ungefär 80m.
**1 egen :)

Jag var kanske 5-9 år när jag hade sköthäst, något år senare fick jag foderhäst och Nora är min första egna häst så jag är lika gammal som jag är nu :P XD

Just nu fixar jag sånt själv. Men sen så kommer min granne fixa utsläpp, fodring m.m eftersom hästarna måste få i rangording ;)

**Har precis fått henne och vi har henne fortfarande på prov så jag har inte riktigt koll på det ännu.
**Jag och min pappa hade letat länge men så svarade några på vår annons som var mycket intressanta, vi fick mycket fakta, bilder m.m Sen provred jag och nu står hon här hemma och betar men vi har henne som sagt fortfarande på prov .
**Använder du ridväst?
**Ja det gör jag, jag kommer nog fortsätta med det för att jag flera gånger trillat av och tackat för att jag hade väst, har liksom släpats efter i sken.

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Ricko
0

#26 Om du ej har fritillgång utan ger hö/hösilage i omgångar: Vem fodrar på morgon, lunch och middag? :) Bara undrar, vet inte om du bara inte skrivit det men det stod iallafall i beskrivningen att du bara utfodrar på kvällen ;)

En till fråga förresten (till alla) ;)

Hur många av er har era hästar skodda? Och hur många barfota? Samt vad verkning och ev. skoning ligger på för er :)

Ricko
0

#26 Glömde fråga, hur gammal är du?

Och bara av nyfikenhet: Visst har du kaniner också? Blir det stressigt att hinna med både skola, häst samt kaniner eller går det bara bra? :)

emeliekarlssoonn
0

**Hur ser en vanlig hästdag ut för dig?
**På vardagarna går jag i skolan, tar bussen ut till stallet. :)
Hästarna är oftast inne så jag rider först, mockar och gör maten sen.
Beroende på när jag är klar och vad som finns att göra åker jag buss hem, antingen 18.20 eller 19.45. Vissa dagar då vi (jag och mamma) står uppskrivna på kvällsfodringen kommer hon ut och hämtar mig efter hon slutat jobbet.

**Just nu är det ca. 2.5 mil hemifrån.
Skulle jag bo hos pappa hade jag haft 1.5 km, men jag vill inte bo där pga. olika anledningar.

**Hur många hästar har du?
**1 :)

**Hur gammal du var när du skaffade din första häst?
**Vi köpte honom i Augusti förra året, då var jag 16.

** Har du hästen på hel inackordering eller tar du hand om din häst helt själv inkl. fodringar in/utsläpp osv?
**Vi har honom i ett kollektivstall, så jag tar hand om mockning och ser till att maten är gjord. Fodringar + in-/utsläpp delar vi på.

** Vad ligger kostnaden/månad för din/dina häst/hästar, varför?
**Hmm. Jag vet inte riktigt.
Stallhyran ligger på 1400 i månaden, då ingår hösilage, havre/korn och betfor. Varannan månad kommer ju hovslagaren, det går på 900 kr, ibland är det vaccinationer och liknande.
Busskortet kostar 170 kr, sen blir det ju en del bensinpengar då mamma åker ut eller om jag övningskör.

**Hur gick du tillväga för ditt första hästköp?
**Hela det året var bara åt helvete. Efter mycket om och men så förlorade jag "min" förra häst till ridskolechefen -Min plastmamma stod som ägare på hästen, och mot att han gick lektioner i veckorna hade jag honom som min egen på helger och lov, samt fick rida kurser/lektioner gratis. Men under våren såldes han som sagt, och senare kom beslutet att ridskolan skulle läggas ner. Jag blev lovad att få ha hästen på foder ett år, men samma dag vi skulle skriva kontrakt osv. så drog sig ridskolechefen ur och jag stog där, totalt förstörd. - Mamma fick nog och sa att "Nej, nu köper vi något eget!". Vi skulle skrivit kontraktet på tisdagen, på söndagen åkte vi till Göteborg och provred Rapidash. Kom till vårt tillfälliga hem, ringde till ägaren och slog till. Första hästen vi kollade på.
(Antar att jag blir bannad till helvetet efter att ha skrivit detta men what the h*ll) En vecka senare åkte vi och hämtade honom, körde de dryga 30 milen tillbaka. Han var så underbart snäll! Stod som ett ljus hela vägen <3  Ingen veterinärbesiktning, nej. Men ett halvår tidigare hade hela hästen blivit genomröntgad utan anmärkning så vi kände att det inte behövdes. Man kan säga att vi köpte grisen i säcken helt enkelt. :)

**Använder du ridväst?
**Nej. Inte alls.

**Har du din häst skodd eller barfota?  Vad kostar verkning och ev. skoning för dig?
**Han är skodd med sidkappor runt om, det kostar 900 kr och hovis är ute var 8:e vecka tror jag (mamma har bättre koll på det där).
 Hade honom barfota under vintern eftersom det var så sjukt mycket snö, och jag inte red speciellt mycket. :)

Neiah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rider två privathästar så bli inte förvirrade.
+ två ridlektioner..

**En vanlig tisdag åker jag till stallet direkt efter skolan. Får gå från bussen i ca 20min & är framme vid stallet vid 15.45. Tar in ponnyn (Grodan), ryktar & myser lite. Rider ut en sväng (ca 1h) & sen ryktar, tar ut hon till hagen igen & ibland mockar jag. Är endast medryttare & jag behöver inte mocka enligt ägarna men ibland är jag snäll! :) Är väl klart runt 17.30 tiden, beror på vädret o.s.v.

När jag rider Regina är det oika från varje dag, finns ridhus så behöver inte vara där så tidigt p.g.u mörkret. Likadant med ridlektionerna!

**Men buss+gå till ponnyn ca 40min. Men bild ca 10min.
Till Regina+ridskolan ca 10min (bil).

**Har tyvärr inga.. Dock två medryttarhästar!
Grodan & Regina :)

**Hur gammal var du när du skaffade din första häst?
**Har aldrig haft en helt egen häst, men rider min farmors typ hela tiden så hon är som min egen.

**Har du hästen på hel inackordering eller tar du hand om din häst helt själv inkl. fodringar in/utsläpp osv?
**Hel inackodering, endast mockning behövs fixas.

**Jag personligen betalar busskort för att komma till Grodan. Betalar annars inget, ibland träningar/tävlingar. Men vet att stallhyran för Regina är runt 2600:-.

**Använder du ridväst?
**Oftast. Är inte alltid så roligt att släppa med den till skolan, så visa dagar stannar den hemma. Men alltid vid hoppning & uteritt annars. Vid dressyr varierar det men om man rider ute håller den oxå en varm ^^

Övrigt
Regina har fått sina vinterskor på alla fyra & Grodan har endast skor fram. Är 14år & rider ca 5-7 dagar i veckan : D

Bild på Grodan

thilda-
0

#27 min ponny skos runt om.. Släta skor fram och grepp skor bak (ponnytravare) skor kostar runt 60 - 70kr och själva verkningen och slå på skorna kostar 500kr men då betalar jag "svart".

Klasselover
0

4km (åker moppe)
Hur många hästar du har?
1st
Hur gammal du var när du skaffade din första häst?
16 år, haft min häst i snart 5 månader.
Inackordering, jag packar påsar och ställer i ordning kraftfoder, hjälper till att ta in hästar ibland och ibland tar jag någon fodring, mockar egen box, byter täcke själv.. Annars ingår väl det mesta.
**Kallhyra 500kr
Halm 150kr/månad (betalar själv)
Hö 400-500kr/månad (betalar själv)
Lusern 100kr/månad (betalar själv)
Mineraler och saltsten kanske 20kr/mån (betalar själv)
Hovslagare 400kr (framskor) var 8e vecka
Försäkring 120kr/mån
Bensinpengar moppe 40-50kr/månad 
Sen tillkommer ridhushyra, rider där 1-2 ggr/månaden, kostar 50kr/gång, vaccinationer, vet.koll ett par ggr om året, ny utrustning osv.

Använder du ridväst?
Ibland. När jag rider ut för det mesta.

Första hästköpet
Tja, efter många års tjat gick mor&far äntligen med på en foderhäst. Hade haft eget ansvar som halvfodervärd, medryttare osv innan, ridit i 10 år. Tittade runt lite och hämtade hem en bråkig unghingst i slutet av december förra året. Han blev kastrerad, inkörd och utbildad hos mig, en mycket trevlig och lättlärd häst när kulorna rök. Fick stallplats gratis mot att jag mockade 4 boxar/dag och fixade lite allt möjligt, så jag klarade allt ekonomiskt själv. Skulle köpa honom i april men pga att ägaren helt plötsligt höjt priset till det tredubbla fick jag lämna tillbaka honom. Började då leta efter egen häst, eftersom mamma och pappa förstått att jag var mogen och tillräckligt ansvarsfull. Går även på hästgymnasie så de har förstått nu att jag inte slutar med hästar när "killen kommer ivägen". Har haft förhållande och klarat hästen samtidigt utan problem. Fastnade för en fjordvallack (bebis 3 år) som jag åkte och provred och det klickade direkt, hämtade honom en månad senare och nu är han min :)

Har du din häst skodd eller barfota? Vad kostar verkning och ev. skoning för dig?
Framskodd, vill helst ha honom barfota men han blir öm på grusvägar. Betalar 400kr för framskoning, men då får man ta att hovslagaren är upptagen. Börjar dock bli riktigt arg nu, beställde tid för 4 veckor sen, han tar 1 av 3 hästar för att han inte hann fler,  jag ringer dagen efter och har fått en tappsko. Han kom efter 2 dgr och slog på tappskon fast han egentligen skulle sko om honom, nu har Cero gått 12 veckor med samma skor för att hovslagaren är upptagen.  Ceros hovar växer dock långsamt så han mår bra, men blir ändå arg.

Hur ser en vanlig hästdag ut för dig?
Vardag: Skola, 2 dagar i veckan slutar jag 12, 1 dag 14 och 2 dagar 15.30. Kommer hem (tar ett tag att ta sig hem, buss + tåg då min skola ligger en bit ifrån), äter, har jag slutat tidigt åker jag till stallet och rider/kör/pysslar/mockar osv. Slutar jag sent väntar jag tills mamma kommer hem, äter middag tsm och hon skjutsar mig till stallet och hjälper till med stallsysslorna (har kronisk smärta i kroppen och ska inte bära tungt så mamma hjälper till). Hem, pluggar, sover.

Helg: Har jag något planerat under dagen så påverkar det när jag är i stallet såklart. Oftast tar jag sovmorgon, äter frukost, sitter vid datorn/pluggar, äter lunch och åker till stallet. Rider/kör/pyssla/andra stallsysslor. Hjälper till med fler hästar ibland, kör t.ex. en ponny ibland.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

genorclover
0

alla är skodda runt om förutom tvååringen :)

bunnyheart
0

#26 Hehe jag förstod inte riktigt  frågan men hon får hösilge på morgonen också (i hagen). ;)

#27 Vill inte dela min ålder pga av ett speciellt skäl.

Jo skola kaniner och häst är svårt har haft det väldigt körigt med det i början men jag tar kaninerna på kvällen efter hästen  och min lillasyster tar på dagen och på morgonen tar antingen jag eller hon eller jag kaninerna.

Men om man inte klarar av det så får man väl göra sig av med något av djuren men jag har kommit in i ett flyt om man säger så ;p

/Johanna, http://finanora.blogg.se

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥