Matolja
Går det att blanda ca ½ dl matolja i hästen havre/krafft?
Om det går och man gör det, vad är det isåfall bra för? :) Är det onödigt att blanda i det om det inte är för en särskild anledning etc?
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Har hört att olja smörjer tarmarna på hästen, en anledning iaf. Finns säkert fler, både positiva och negativa. :)

är också bra för pälsen :) Gör den blank och fin!
är också bra för att få upp hullet lite extra på hästen :)
Vi har använt majsolja till en av våra som hade svårt att hålla hull tills hon blev mamma för första gången. Efter det har hon blivit lättare att hålla hullet på.

Om oljan ska smörja tarmarna så behövs det nog en hel del till en häst. Jag ger min katt parafinolja regelbundet pga en gammal skada som gör att han har väldigt lätt för att bli hård i magen. Jag ger ca 5 ml per gång och han väger 5 kg.. Parafinolja är det mest effektiva om man ska få smörjeffekt så ger man matolja måste man ge mer.
Skynda långsamt så går det fortare.
Enda skälet jag kan se är att enkelt få upp fetthalten i fodret till hästar som har svårt att hålla hullet. Min får det på vintern just av den anledningen.
Precis som för människor finns det ingen anledning i världen att "smörja tarmarna" om allt fungerar som det ska utan att man gör det. Det är ju inget självändamål att få maten att går fort igenom hästen, det ska ju ta sin tid så den kan ta upp fodret ordentligt. Jag märker ingen skillnad på pållens hårrem med eller utan olja, hon är blank utan rykt året om
.
Det är viktigt att inte dra på olja med alltför mycket Omega3. Hästar får i sig massor av vegetabiliskt Omega3 i sitt vanliga foder, så man bör välja en olja med balans mellan fettsyrorna.