Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3447 ggr
Rafflan
0

Fång/kolik?

Hästar som har hafr fång/kolik vill man sällan sätta på lösdrift.

Vad beror det på?

Har hästen lättare att få det igen efter att dem haft det eller är det bara att det visat sig att hästen som individ har lättare att få det?

Kan det vara ärftligt?

Elshira
0

Jag vet inte om jag missat något men lösdrift måste ju vara det bästa för kolik i.af? Det är ju oftast att hästen rört sig för lite eller druckit för lite som orsakar det. Möjligtvis på vintern isf är vattnet blir kalt?

Fång är väll dock lite knepigare. Lösdrift lär ju inte vara problem utan är väll mer mängden gräs isf.

Hakuna matata!

Cilla89a
0

Jag har aldrig hört att man inte gärna vill ha en häst som haft kolik eller fång på lösdrift.
Men visst, jag kan väl förstå tanken till viss del, en häst som får fång kan ju sällan gå på gräs, och då är det ju inte så lätt att låta den gå på lösdrift såvida lösdriften inte bara består av grus.
Och sen beror det väl på vad det är för typ av kolik, igentligen är det ju bäst för en "kolikhäst" att röra på sig så att "systemet" hålls igång..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

[Juniette]
0

Jag skulle inte vara rädd att sätta en kolik häst på lösdrift.
Inte en fånghäst heller förutsatt att lösdriften inte är placerad ihop med en sommarhage.

Rafflan
0

Men är det inte så att man vill hålla såna hästar på dåligt bete/grus hagar, hur funkar det då med fri tillgång på hö?

[Juniette]
0

Ja bete med kraftigt gräs är inte aktuellt,
inte heller kraftfoder, äpplen mm.
Men hö om det inte är rikt på klöver brukar ju gå bra, kanske inte om den precis haft fång, men efter en längre tid brukar ju det inte vara några problem med fritt med hö och halm. Om de är vana vid fri tillgång brukar de inte hetsäta heller. Fast som jag skrev ovan jag skulle inte ha en lösdrift kopplad till en beteshage om jag hade fånghäst.