Broddade i hagen?
Har ni era hästar broddade i hagen, eller sätter ni i och tar ur broddarna efter varje ridtur, eller ni kanske i broddar alls under vintern?
Hur gör ni?
vi får ha broddar fram i hagen på vintern.. men bak får man sätta i något i broddhålen så att de går lättare att brodda när man väl ska göra det.. men jag brukar ofta bara ha skor fram på vintern..
De, av våra hästar, som går med skor under vintern är naturligtvis broddade runt om , även i hagen. Ärligt talat förstår jag inte hur folk vågar ha sina skodda hästar obroddade i hagen en isig vinter. Järnskor utan brodd är som skriskor för hästarna. De kan slå ihjäl sig på en isfläck eller, i bästa fall, fläker de upp sig till en sträckning.
Oskodda brukar klara sig bra.
Broddar fram vi två i våran hage om det blir som i vintras, mest för att det blir lite omöjligt att ta sig till hagen annars. Det är relativt backigt, och för att jag inte vill att han ska slira och skada sig för mycket i hagen!
Jag har allid haft broddar både bak och fram i hagen.
För tycker det är större risk att dom kan halka och sträcka sig ordentligt än att bli illa sparkade.
eller ja nu är minhäst högst i rang i hagen och han blir aldrig sparkad, men han har aldrig sparkat hårt mot ngn heller.
Så jag har 4 broddar för varje ben. kan tillägga att jag har elit broddar, dom andra är bara skit S:
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
vi har broddar både bak och fram under vintern. Håller inte på att ta i och ur dem utan sitter i hela tiden

Nu har jag barfota hästar men jag skulle aldrig ha broddar i hagen efter att sett en brodd skada.
Jag har bara barfota hästar också. Men på den tiden jag hade skodda hästar hade jag givetvis inte brodd i hagen. Definitivt inte bak.

Vi har broddar på i hagen, fyra fram men bara två bak( man får ej ha broddar på "tårna")
kissmekate.blogg.se

Min hade brodd i hagen förra vintern men då gick hon själv med boots och skydd på alla 4 benen. I år kmr hon vara barfota.
#6 och #7 Men om det blir is i hagen då? Är ni inte rädda för att hästar med järnskor ska fläka sig eller gå omkull? (Pratar nu om då ni hade skodda hästar. Vet att era numera är oskodda)
Ett par broddhål klarar hästen av. Så ofta slåss väl inte era hästar ändå? Går benen av pga av att hästen blvit sparkad så är det ju inte direkt brodden som gör det. Då är det ju sparken i sig och de kan ju ske även md oskodda hästar.
Men fläker sig kan de ju göra dagligen om de går med järnskor på is.
#10 jo håller med dig där, jänrskor + ingen brodd är ju nästan livsfarligt. Dock tycker jag även oskodda hästar verkar ha det halkigt om det är riktigt illa väder.
#10 Kanske låter konstigt men jag har aldrig haft så isigt i hagen så det blir halt. Har hage på ängsmark och skogshage, det blir mest lerigt. Däremot kan det bli halt på stallplan men där sandar vi.
Nej mina skulle säkert klara brodd då de inte slåss,bråkar eller sparkar varann.
har alltid brodd på! dels så tränar jag varannan dag och sen så är stallbacken som en isgata på vintern = livsfarligt att gå utan brodd! även för vi

Alltid broddad runt om av samma anledning som #2. Vägrar att släppa ut en skodd häst i hagen utan brodd när det är fruset i marken.
Har haft så i sju år och det har aldrig uppkommit någon broddskada i hagen där min häst gått. En gång per vinter trampar hon sig själv på kronranden men hon har aldrig skadat någon annan och ingen har skadat henne.

#10 jag har sett en häst trampa sig själv och gjort en 6-7 cm långt sår väldigt nära senan.
Det finns andra hästar i mitt liv än mina egna
nu hade jag i början av mitt hästägande skodd häst, eftersom jag hade fördomsfulla föräldrar, var min ponny skodd men inte unghästen ett sv.varmblod (då kalladses dom halvblod) som jag senare tävlade medelsvår dressyr med.
Kör helskoning på riddjuren = alltid broddade runt om, även i hagen när de går med de andra oskodda hästarna.

Alla de hästar jag kommit i kontakt med som haft skor har haft broddar runt om under vintertid. Hagar, väg mellan hage och stall och ridbana har nämligen tenderat att bli hemskt isiga, utan brodd hade de hästarna nog inte varit så roliga i dagsläget. Tilläggas kan att jag på gymnasiet gick hästhållning och att vi inte hade ridhus. Alla vuxna hästar var skodda och vi hade oftast opålitligt snö-tö-is-väder. Utan broddar=inga hästar att plocka in från hagarna…
min häst har guldskor så fasta broddar under vintern, sätter på dom i nov och sen har hon dom ungefär 4 månader då dom håller 2 skoningar. jag tycker de e viktigt med brodd i hagen så lätt att dom fläker sig vilket inte e kul.
men har man en sparkglad häst så e det inte trevligt för resten av hästarna i hagen,
Brodd på skodda hovar.
Dels sparkar de inte mot varandra särskilt ofta (utom unghästen, men han går barfota. Vet inte hur jag gjort om han behövt skor för han ''bråkar'' hela tiden med de andra..) Men framförallt vill jag inte leda eller låta en häst springa med järnskor på fruset underlag utan brodd. Våra hagar brukar vara ganska bra, de blir mer knöliga än hala. På de flesta ställen. Men det räcker ju att han kommer i lite fart på en isfläck eller frusen vattenpöl en gång för att han ska riskera alvarliga skador. Risken att just brodden orsakar en alvarlig skada, jämfört med risken att han halkar och bryter benet.. njae, jag satsar nog på att riskera en broddad spark om jag måste välja.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag kommer ha brodd på min häst, som han har haft tidigare år och alla andra hästar i stallet har. Förutom de som inte rids, avelsston och unghästar/föl som går barfota.
Förra vintern hade en av verksamhetshästarna på gården fått en spark på framknät, ett broddhål. Hon gick omkull på en lektion, men haltade inte, det var så de upptäckte det. Fick vila några veckor och sedan sättas igång igen, och hon behövde den vilan så det var tur i oturen. Och det är den första skadan jag varit med om som berott på broddar, så jag tänker fortsätta ha brodd på min häst.

Nu går mina 3 oskodda men funderar på att sko de stora hästarna i år med brodd över vintern….
Hade skor med brodd första vintern jag ägde mitt vbl Jackie, och hon hade i broddarna hela tiden! Tog ur dom en gång när hon skulle åka transport men annars var dom i dygnet runt utan några som helst problem :)
Skor med brodd 24/7 eller barfota! Aldrig en häst i bara skor mitt i isiga vintern..
Sen måste jag säga att jag tycker nästan oskodda hästar har bäst fäste ändå gick i en relativt brant upp/nedförsbacke varje dag vid in/utsläpp med min fjordning som var oskodd och där snackar vi isgata! Inte en enda gång och slira eller halka men jag gjorde de där emot så många gånger fick hon agerar bärgare åt mig xD

Jag har oftast pålle obroddad i hage för där blir det sällan halt. däremot broddar jag under ridning. Men under vintern som var så hade även jag blindplugg på runt om, för en del av hagen blev snorhal. Men sen hör inte dem vintrarna till vanligheten heller.
Alltid broddar på de skodda hästarna. Risken att de halkar och skadar sig känns betydligt större än att de skulle sparka varandra/trampa sig själva illa.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
nu vet man inte vad man bör ha broddar i hagen eller inte och om man harde kanske man inte har till gång och sätta på brodarna innan utsläpp. För de kan inte va gätte bra att ha brodar. Ha på broddar hela tiden blir de inte konstigt ? för hästen ?+ balöansen ??

#24 Jag tror hästen skulle uppleva det som konstigare att hela tiden byta mellan brodd och inte brodd… Har man halt väglag vid och i hagar och skodda hästar blir det bambi på hal is för hästarna om man tar bort brodden…

#26 Nä det bör ju inte bli konstigt, men ta en väldans massa tid :)

Hästarna går barfota nu, men om dom kommer överens ser jag inga problem med att ha broddar båda bak och fram.

#29 jag skulle var mer rädd för att hästen skulle trampa sig själv och skada en sena än att dom skadkar varnadra
#30 ha skydd så dem inte kan trampa sig själv då?

#30 Håller med dig, har min brodd i hagen har hon alltid skydd på alla benen.
Vet dock en shettis som fick en spricka i käken av att dne blev sparkad men har man hästar som inte går bra ihop broddade så händer sådant lätt.
Min är skodd fram och kommer broddas i vinter, självklart brodd även i hagen. Får se hur klumpig han är, ev. får han gå med boots på sig.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#32 Förmodligen skulle den käken blivit spräckt även om hästen gått obroddad.

#34 Vet inte men man såg tydligt på röntgenplåtarna var broddarna tagit.

#34 Vet inte men man såg tydligt på röntgenplåtarna var broddarna tagit.
#35 Klart de syns men det var nog mer kraften i sparken som gav sprickan.

#33 senskydd är bra också att ha den häst jag såg skadad hade skadan ganska högt och på frambenet,

Mina är broddade runt om även i hagen.
Aldrig brodd i hagen.
broddar runt om hela tiden. Det är ganska halt i hagen med (inte när det är snö men när det börjar töa..)
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
NU är man lite upp skrämd och förvirad . Man vill ha broddad i hagen för att slippa halka i hagen . Men sen är man rädd för senorna också men man vill ju inte ha ben skydd i hagen. Alltså min mening men vad ska man välja då?? man blir ju förvirad
#42 tyvärr finns det nog inget annat val :/
Antingen obroddad/oskodd å riskera att dem halkar i hagen eller broddar å riskera att dem sparkar varandra/skadar sig själva.
#44 ja är du orolig så senskydd och bots fram skulle jag säga.
Dock behöver inte broddspark jämn innebära jätte hemska skador. Fick några i vårt stall förra året, inge allvarligt, som ett djupare vanlgit sår, tvätta, och låt läka :)
Jag har lyckligtvis aldrig behövt stöta på problemet att ha hästar som är broddade gå tillsammans.
Men de som gått själva och varit broddade har jag inte haft skydd på, jag kör med den kortaste varianten av isbrodd. Vi har inga energknippen som springer omkring och än mindre på vintern. Hade de sprungit mycket hade jag nog dock övervägt ett par damasker av stadigare modell. Balltramp eller trampat på sig själva har jag aldrig haft någon som gjort, men vet man med sig det så kanske boots är en bra ide.
Däremot så kommer antagligen en av hästarna behöva brodd i år som går tillsammans med andra. Hon är högst i rang och har aldrig sett henne markera mer än att länga lite med huvudet eller vända baken till (utan att kicka). Dessutom har hon ju så otroligt små hovar att "normala" skor inte finns… Ska köpa ett par vanliga så får pappa brodda.
Men det finns numera "blindbrodd" som är lika stort som hålet och som man skruvar dit med en insektsnyckel, vilket är något jag helt klart kommer skaffa och borra passande hål till dem! Stålull och allt annat är ett hel**te. Så detta är något jag verkligen hoppas på.
Men har jag fler hästar och som jag vet inte sparkas så skulle jag hellre ta den lilla sparkrisken mot den stora halkrisken. Om inte annat så har jag i.af i fram, men det är ju i bak dom halkar mest.
Hakuna matata!

#37 Kraften i sig gjorde sprickan men man såg 2 djupare märken där broddarna satt. Jag hade inte velat ha broddade hästar tillsammans i alla fall.