Inför treårstest ?
Undrar vad ni tycker man kan göra för övningar på en häst som ska vara med på treårstesten i vår. Är lite "gåpåig." Är inte rädd för något alls knappt men behöver lite mer "uppfostran" Om ni förstår? :)

Är det ett halvblod eller en ponny?
Halvbloden visas först lösa i galopp i båda varven, därefter löshoppning, sen exteriörbedömning vid hand, gångarter vid hand och till sist ett ridprov. Det är viktigt att hästen kan stå still, skritta och trava vid hand, lösgaloppera åt båda hållen och inte bara i vänstervarv plus vara beredd på att det helt plötsligt finns ett hinder. Hästen ska också vara lätt att stanna och fånga.
Ponnyer visas först vid hand och därefter löshoppning. Har för mig att deras galopp inte bedöms.
Har avrit domarsekreterare på många treårstest för både halvblod och ponnyer och det allra viktigaste är att hästen håller sig innanför avspärrningarna och inte vill hoppa in i mitten, det har jag tyvärr också varit med om flera gånger.

det är ett halvblod :) Tack så mycket, då blir det till att öva på att stå stilla. Min farfar har dömt på utställningar i många år, så han skall "testbedöma" henne nästa vecka, så får vi se vad vi har att jobba med :)
Är han gåpåig på dig, alltså går rakt över dig och ignorerar dig? Eller är det hindren han är gåpåig på?
Om det är det senare så skulle jag nog mixtra lite med avståndet så det inte riktigt stämmer och hästen får stanna upp och tänka lite, inte bara flyga över i full fart.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

Många hästar blir överraskade när det plötsligt står ett hinder i vägen så jag råder dig att lära din häst att lösgaloppera först i höger varv, sen vända och gå i vänster, därefter stanna hästen, sätta upp ett hinder, och sen löshoppa. Så går det till på treårstestet och många hästar verkar bara ha varit lösgalopperade i vänster varv. De förstår inte att de ska gå i höger och när det helt plötsligt står ett hinder där det nyss inte fanns något blir de så överraskade att det kan förstöra hela visningen.
Vilken tur att du har en farfar som vet hur det går till, lycka till på treårstestet!

#3 Hon är gåpåig på mig, hindrerna har hon bra kontroll på och hoppar av med bra avstånd. Ska ev. löshoppa henne imorgon så kan slänga upp lite bilder då :) Tack för svaren och tipsen!!
#5… då tycker jag att du ska visa henne vem som bestämmer och att du inte accepterar hur hon beter sig. Kanske träna lite NH?
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km