Jobbigt 6-månaders sto
Våran lilla Wilda har nu vuxit till sig rejält och fyller 6 månader den 20 januari. Hon har blivit ca 120-125cm hög och kraftig och fin! :)
Nu till problemet.
Enda sedan hon föddes har hon varit väldigt självständig. Galopperade runt i boxen och bockade redan efter ca 3 timmar. Hon går gärna till andra sidan hagen när de är ute och lämnar mamma ensam. Ett tag var hon väldigt jobbig, när hon var runt 4 månader var det som värst. När man ledde henne kunde hon stegra sig mot en, sparka och ibland attackera. Vi röt till henne och om hon var riktigt jobbig smällde vi till henne på rumpan (vissa säger att jag ska slå henne i ansiktet men det vägrar jag). Sedan håller vi henne kort kort i grimskaftet och går bestämt framåt. Hon har blivit duktig på på senaste och ibland går hon helt som mamma, ibland kämpar hon lite men isåfall genom att dra i grimskaftet, hon är inte i luften lika mycket.
I boxen nafsar hon på allt och alla! Jag har nästan alltid ridvästen kvar i boxen så att hon inte ska kunna smyga sig på mig och bita mig när jag t.ex kratsar mamma Windys hovar eller liknande. Hon tuggar gärna upp allt hår man har och äter gärna upp handukar, borstar och ja - en gång fick hon tag i en ryktsten som hon tog en tugga av. Nu förvarar vi alla ryktstenar och borstar en bra bit från henne.
Hon älskar att bli hanterad i övrigt, lyfter gärna hovarna, älskar att bli ryktat och bär grimma utan problem. Har blivit duktig på att vara utan mamma nu också, när vi rider lämnar vi Wilda i stallet och det går bra. Hon gnäggar lite men det funkar.
Så. Har ni några tips på vad man kan göra för att 1) få henne mindre nafsig, 2) lära henne att gå fint bredvid en.
MVH
Anna Attlid
obs! har inga bra bilder när hon stegrar m.m. men bifogar en iallafall. hon blir ju väääldigt stor på bakbenen också! på bilden är hon ca 3-4 månader.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Hittade ännu en bild när hon iallafall kämpar emot lite.
Anna

Har inget svar till dej , Men Skrållan kunnde ja börja gå promenader i höstas (då var hon 1 år nåra enstaka månader) , för då hade hon lugnat ner sig .. Innan så var hon hopplös att gå ut med , Hon slet hela tiden o bockade o stegrade när man var ute me henne,Så vi lät henne vara och bara gå som "sälskapshäst då", Så hon kunnde mogna på sig lite ; Poch ja = ) Sen helt plötsligt nu i höstas så var hon helt COOL att gå ut med :D Men vist kan hon vara pigg o dra lite o hoppa lite om man inte ha varit ut på en vecka lr så, men hon är inte jobbbig , men pigg blir är ju många hästar . :D ,men hon är Hur kul som helst att gå ut med ! kan springa med henne i skog osv och hon springer bervid jätte fint :D , Även börjat tömkört me grimma :D , Jag trodde typ aldrig attt hon kunnde bli så jäkla lugn som hon är nu förut ; P men det syns på henne att hon har växt till sig ,för förut var allt en lek för henne.. = ) ,
Hon kanske måste "mogna" sig lite ? De behöve ju skrållan …
Även hört att "föritiden" kokade man gröt lr nått väldigt varmt i nån strumpa lr påse lr så.. och när hästen skulle bita så räckte man fram det så hästen bet det varma istället och då brukar hästarna sluta bitas efter de….. ignenanning om det funkar lr så ;P hiih
aja hoppas det ordnar för er ! väldigt fin häst iaf =)
Bilden är på Skrållan när vi är ute o går än kväll = ]
#2: Visst kan det vara så att hon behöver mogna till sig lite. Hon har ju blivit lugnade nu när hon börjar bli stor. :)
Och visst är hon fin alltid! *stolt*
bilden är utklippt från en film, därav den dåliga kvaliteten.
Tror också att hon behöver mogna till sig lite..Vi hade ett föl i stallet där jag stod med min foderhäst och hon var också hopplös i början. Men nu är det inga problem. De behöver nog mogna och få busa av sig lite

Det, och att du fortsätter som du gör med konsekvens och lugn. Bra att du vägrar slå henne i ansiktet - det skulle inte jag heller annat än i yttersta självförsvar såklart. Lycka till!

Jättefin häst. Vad är det för sort?
Att få henne mindre nafsig kan ju vara att ni gett henne godsaker från handen. Eg ska man aldrig ge från handen utan i en hink isf eller i boxen.
Att lära henne gå bredvid er kommer säkert med tiden. Ju mer man hanterar dom ju mer lär dom sig. Men håll inte på för mycket och för länge. Högst eg bara 5 min sedan är det jobbigt för den lilla att tänka och förstå. Den ska mest gå med sin mamma och ha lekkamrater i hagen i den åldern enl mig iaf.
#5: Precis, skulle aldrig slå henne hårt eller på något känsligt ställe om det inte var i yttersta självförsvar.
#6: Pappan är connemara, mamma är hälften arabiskt fullblod och hälften pinto. :) Hon är e. Hagens Ryan RC 76.
Hon har fått godsaker ur handen men hon tigger lixom inte när hon nafsar utan hon lixom bara älskar att tugga på saker. Men ska tänka på det du sa.
Jo, hon lär sig säkert. :) Från och till hagen är det ca 30m och det är ganska lagom för henne just nu.
Börja klickerträna henne och låt första träningsaken bli att stå stilla med huvudet lite smått bortvänt från dig. En häst i stallet som har varit riktigt tiggig har lärt bort det genom klicker.
Rekomenderar Ellen Ofstads sätt i hästhantering. http://www.ellenofstad.com/ Vi använder hennes sätt i stallet och även på unghästarna. Nu tränar vi hästarna på långa tyglar. Ex förvänd öppna med bara långa tyglar från marken. Liknar tumkörning men man går vid hästens bakdel och utan gjord.
Sara

Hur gör man klicker till en häst utan att ge godsaker? Måste man inte ge det varje gång? Har prövat med mina hundar nämligen.
jag är väldigt oinsatt i såå unga hästar, men vad jag förstått utav böcker osv så brukar man sällan hantera hästar något så där jättemycket innan 1 års ålder.
Ett sätt att få henne att gå lugnare kan vara att så fort hon går lugnt beröm henne väldigt mycket. Visa att det hon gjort är bra och kanske i början ge henne en liten godsak. Men när hon stretar emot som så måste du visa att det absolut inte är Ok, och det gör du ju redan av vad jag förstod. Och det är bra att du inte smäller till henne i ansiktet för då kan hon ju istället bli skygg. Varför brukar hon streta imot? Kan det vara för att hon tycker det är tråkigt att bara gå? I sånna fall kan ett sätt vara att hela tiden prata med henne, eller göra något annat så att hon är sysselsatt.
Vidare till problemet med nafsandet så tror jag att det är för att hon är så pass ung som hon är. Men bitas får ska hon ju inte göra och kanske ska du sluta ge henne godsaker ur handen?
Bits hon så måste du ju säga ifrån där med, för om man har en häst som inte respekterar en kan det faktiskt bli farligt tillslut. Men då ska det väl gå väldigt långt.
http://www.regret-nothing.com
I början måste man ge godis varje gång men första saken man lär dem är att klicka när de inte tigger. Sune som var en väääldigt tiggig häst (bet i jackor, nafsade i fingrar och puttade med huvudet) tigger fortfarnade lika mycket nu men han tigger numera genom att stå rakt och jättefint och vända bort huvudet ca 5 centimeter från din riktning. Då gör det ju inget att han tigger eller hur!?
Jag tycker att man ska hantera hästen från den är nyfödd. Leda, ta på och av filtar och grimmor, borsta, lyfta ben kratsa hovar.. Allt som inte sliter på kroppen.
Sara
Lägger in lite anteckningar om posetiv och negativ förstärkning. Alltså träningsmetoder.
Något gott kan börja
Positiv förstärkning
Ex: Klicker. Hästen blir belönad när den gör rätt. Att hästen upplever något som "gott" gör att den blir motiverad att göra det igen.
Något gott kan sluta
Negativ straff
Ex: Hästen är på väg till hagen och har bråttom. Du vänder tillbaka till stallet och hästen går miste om det goda att få vara i hagen. När hästen lugnat sig vänder du tillbaka till hagen osv.
Något ont kan börja
Positivt straff
Ex: Hästen biter och du slår till den på mulen.
Något ont kan sluta
Negativ förstärkning
Ex: Du skänklar hästen och när hästen går framåt så ger du eftergift. Skänkeln är ett "ont" som hästen vill komma undan och hästen vet att om han går framåt så slipper han skänkeln.
Ingenting händer
Ignorering
Ex: Hästen har ett beteende för att få din uppmärksamhet, du ignorerar hästen och därmed försvinner motivationen för hästen. Beteendet fick ju inte din uppmärksamhet.
Positiv = något börjar
Negativ = något slutar
Förstärkning = Allt som hästen tycker om.
Straff = Allt som hästen inte tycker om.
Timing = belöna vid rätt tillfälle, alltså genast hästen gör rätt.
Sara

Visst ska man hantera dom men högst 5 min per gång.

#7 Tolkar jag det rätt nu om jag tror att du menar att pappan är connemara, mamman hälften arab, hälften pinto?
#15: Jo, precis det jag menar. :)
Tack alla ni andra för tipsen, föresten! :)
Saga är nu 9 mån och hon följer mig överrallt, går bakom mig på promenader i löst hängande grimmskaft där vi möter både lastbilar, cyklister och flakmopeder utan att hon reagerar, Jag har från första början i grimmskaft stannat när hon tvekat över något och bara väntat ut henne och lockat på henne och vid första steget mot mig igen har hon fått berömm coh löst grimmskaft ( eftergift), aldrig dragit utan bara hållt och sagt nej lungt vid försök att vända eller backa, då har hon valt att gå fram, och lita på mig. Nu kommer hon oftast galopperande och lämmnar flocken mot mig om jag går in i hagen, och vill hitta på något ,kan tilloch med bli lite avundsjuk när jag tar min andra häst i stället, följer efter ända fram till grinden. min tanke är att inte tvinga henne utan att hon ska välja att följa mig( hon leds lika snällt av andra i stallet när hon ska in och ut i hagen)Vet igentligen inte om det är bra eller dåligt sätt det har funkat för oss ännu så länge att göra så här med henne, kommer säkert protester så småningom,
Lycka till med ditt föl
Tack för alla tips!
Nu har jag dock besegrat henne på något sätt, jag blev riktigt arg på henne en gång och sa emot rejält (men såklart inga slag eller bortskrämningar o dylikt) och hon blev ganska chockad - men sedan dess har hon skött sig som en ängel. :)
MVH Anna Attlid
vad kul att läsa att det går bättre för er.
Javisst, hon sköte sig ju jättebra när jag fick ta hennes hovar :)
#21 Jadå det gjorde hon, fast hon brukar vara duktigare, den gången var det ju lite småsparkar och att hon backade undan m.m. Oftast står hon bara och låter mig lyfta utan problem. :) Sedan blev hon väl lite hetsig av att jag stod med godis i handen också.
För övrigt så går det att leda henne på långt grimskaft utan några problem alls - hon är jätteduktig!

#22, Ja =D herregud. Men det jättefint i slutet (:

Har varit med om samma sak och är väl lite fortfarnade där.
Mitt stoföl Thengilya var oxå väldigt svår att hantera. redn vid 2-3 månader gammal var hon omöjlig att led. hon sparkade en i ryggen med frmbena. stegrade sig. och så fortsatte det tills hon var 6 månader.
då tog jag ut en god vän och nh tränare som slog foten i backen och talade om för damen hur man skulle bete sig. efter den dagen var hon en annan häst. Jag fick en repgrimma och andvbände mitt eget rep och tränade henne. hon var otorligt rask och förstod mitt kroppspårk bra. jag kände att jag kunde ta i med henne. hon lbev inta skadat på något sätt.
Nu är hon 1 år. har inte jobbat så mycket med henne under vintern nu men nu ska vi börja igen och självklart stegrar hon sig och bråkar men nu vet jag hur man får kontroll över henne.
Mitt råd. ta ut en nh tränare och få tips och hjälp. skaffa en repgrimma och ett längre rep. för säkerheten! när hon stegrar sig så få henne att backa och tappa balansen. och backa då häftig och långt.
det gäller att vara hård och inte låta henne göra saker du inte vill.. Hon hartagit över och skiter fullständigt i dig. Se till att ta över och visa att det är du som bestämmer annars kommer du få stora problem!
Tack #25 Tappsveden för ditt svar!
Men som sagt, hon är en helt annan liten dam nu och jag kan leda henne på långt grimskaft och hon lunkar snällt bredvid mig. Man kan även leda henne på lite längre promenader och inte bara till/från hagen, och hon är snäll att rykta, kratsa/lyfta hovar och bär snällt grimma och klarar av att vara ensam i boxen. Står nu i egen box i stallet och i egen hage utomhus. Funkar bra!
Snart är hon 7 månader… :)
MVH Anna

Så skojjigt! jag hoppas att den lugna tiden kommer snart med min "fjöla" på 1 år om en månad.