Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 5075 ggr
elli-kleo
0

Snubblar

Vad kan man "göra åt" att sin häst snubblar.

Min häst snubblar ibland, undrar lite varför han gör det också.

Kan tillägga att han inte är så jätte mycket musklad.

Träning, tips, råd, funderingar, förslag på varför osv.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

ebengtssson
0

puffar

jag undrar samma sak :)

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

TovaHult
0

Jag har samma problem med min häst! Hon är ofta okoncentrerad och snubblar på sina egna ben, för inte så länge sen ramlade hon omkull.

Hon är ung och mest riden i skogen, så min förhoppning är att hon får bättre koll på benen om jag rider mer dressyrövningar…

elli-kleo
0

jag har en lika tråd på ridtravare.ifokus. där har jag fått mer svar. kolla gärna där!

HoRsE--LoVeR
0

Han kanske har dålig balans, eller så lyfter han inte tillräckligt på fötterna. Lite derssyr kanske skulle hjälpa… Obestämd

jackiejohn
0

Mitt ena sto släpar gärna fötterna efter sig, med andra ord så lyfter hon knappt på fötterna! Henne satte jag på endast skogsridning i svår terräng så hon fick börja lyfta på fötterna och koncentrera sig och efter mycket träning i skogen så blev det mycket bättre! Visst kan hon snubbla till ibland men inte för var varannat steg som hon gjorde i början Glad

Gronstedt
0

Kliva över höga bommar, stanna framför en bom och sedan kliva, backa och vända, gå framåt eller bakåt en fot i taget är bra övningar för att göra hästen mer medveten om var den har sina fötter. Studsserier och cavaletti hjälper också. Och så måste hästen bygga ryggmuskler så det blir lättare att lyfta framfötterna.

thilda-
0

rid ut i skogen utanför stigen. eller så rider du ut på en åker med stubbar så han/hon får lyfta ordentligt på benen

Kimpa
0

Skogsridning och kanske dax att byta hovslagare?

selfrejection
0

Skogsridning och tänka framåt.

elli-kleo
0

#8 Nä, hovslagaren är det inget "fel" på.

Behöver inte ha mer tips nu, så ni behöver inte fortsätta skriva

AusaBausa
0

säger samma sak som mga andra…vik av från skogsstigar o ut i trerrängen med hästar som snubblar..så de måste tänka var de sätter benen samt att de lä4r sig lyfta ordentligt..

sa alltid en gammal hästgubbe som jag skötte hästar hos..red han med oss så red vi aldrig på en stig utan ut mitt i skogen o trampade;-)