betsla upp?
var ute på långritt igår med ausabausa och som vanligt så har min lilla häst problem att galoppera sist. hon drar något så fruktansvärt och bockar. drar upp huvudet och sätter mig ner för att få henne att sluta bocka.
vi ska rida jakt i slutet på månaden vilket gör att jag funderar på hur det hela ska gå med bockandet osv.
tankar på att betsla upp, men jag har ingen aning om till vad. tips?
betsla upp är väl förmodligen bara en en engångs grej eftersom det är träning och åter träning som gäller för att få henne att inse att det inte är ok att dra iväg som hon gör.
Vad har du nu?
Om jag behövde betsla upp skulle jag nog ta ett pelham eller stångbett med samma mundel som det du har nu. Helt enkelt lägga på den extra kraften via hävstång. Fast man bör iofs ingte ha ledad mundel samtidgt som hävstång.
Skarpast rekommenderar jag pelham som då rids med två tyglar. Så använder du bara stång tygeln om den behövs. (Känns det helt omöjligt att rida korrekt med dubbla tyglar så kan du ju ha stångtygeln uppsatt på något sätt så att du lätt får tag i den vid behov)
Även om jag generellt inte gillar att betsla upp pga ett sån't här problem, så verkar det ok om det är ett sådant här engångs event.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#0 det är bättre att betsla rätt, ska du rida jakt då kommer du inte behöva hålla henne så hårt. Vad har du för bett i dag?
Om hästen är lite het men endå inte gätte farlig så föreslår jag D-ringsbett de är tillräkligt med kraft i de. Tycker jag de räker till en häst som bockar och drar.. den har ju en liten hävstångs efäkt men väldigt liten men de bruckar räka gott och vär för en häst som har 2 eller3 delat annars.
Sen så kan ju stång bett också va gätte bra alternativ snält men endå kan man ta tag.'
de är des bett jag tycker skule passa.
Sen har kibelwik och kandar i prensip samma inverkan ast anndra kan man riglera efekten i 3 stadier.
Men undrar som ovan vad har du för bett ?
#3 Ett D-ring har väl ingen hävstångseffekt? Sidostyckena och tyglarna sitter väl inte i vars en ring…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

rider på tredelade bett, både mässing, vanligt rostfritt och ett med mittdelen i sötmalm.
har tidigare provat rakt med fasta ringar, men det passade inte alls tanten.

Om ett vanligt rakt inte funkar kan det nog bli svårt med hävstågsbett eftersom mundelen är samma.. Men det är såklart värt att prova.
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag tror inte bettet hjälper, däremot kan du galoppera henne mycket, och när hon blir trött pressa henne lite till, då kommer hon att spara sina krafter.
Hade hon tagit bette så kan hackamor funka
#4. Vist harde hävstångsefekt alltid de fick jag lära mig på en kurs den finns men uterst liten och räker gott och väl om hästen är lite lite stark och busig.
De va en fjoding som reds på 2 delat och va lite stark ägaren provade d ring bett och de gick skitt bra va snäll lugn oich lyhörd. De brukar oftast räka med en litewn inverkan och inte mycket mer

#8 det berodde alldeles säkert på att hästen inte trivdes på ett tvådelat bett.
#8 Tvådelat åker upp i gommen så det är inte många (inga?) hästar som trivs på det.