Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: westernnh
Läst 5915 ggr
elli-kleo
0

rida med ett rep i munnen

Jag vill prova att rida med ett rep i munnen i stället för grimma eller träns.

Fick inspiration från den här … http://www.youtube.com/watch?v=UQGzGMxUlOQ&feature=related

Hur gör man ett sånt "repbett"? xD

La det under Western & NH .. vet inte om det är rätt grupp så flytta om ni vill

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Zabbio
0

Du knyter ett rep i munnen på hästen. Ta inte plast rep.

Ser lite roligt ut, men jag ror nog att ett enkelt bett är bekvämare än ett rep. Det måste knytas ganska hårt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

LillaLinn
0

Finns det inte risk att det trillar ut?

Zabbio
0

#2 Jo, därför man måste knyta det så tight.

elli-kleo
0

Frågan var hur man gör ett sånt

Zabbio
0

#4 Svarade jag ju på i #1: Du kyter ett rep rätt så hårt runt underkäken på hästen. Mycket svårare är det inte att få det att fungera.

Rafflan
0

#4 köper ett passande rep (ej plast) och knyter den runt och sen sätter ett annat rep i "bettet" :)

Kan inte vara bra för hästen och hästens tunga blir ju fast :/

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på hur man kan knyta. Detta repet har enögla som jag gjorde blå för att det skulle bli tydligare.

#6 Precis, så kan man göra. Fast det är smidigare att bara ha ett rep där slutet på ''knuten'' blir tygel.

Elshira
0

Tycker det känns som att hästen lätt skulle kunna få skavsår i munnen efter som repet kan åka fram och tillbaka.

Men att det åker ut om man knyter relativt tight är nog ingen fara, tänderna framtill kommer ju att ta i.

Men måste säga att det känns som att ett helt vanligt typ tredelat bett är snällare (om man förutsätter att man "drar" lika mycket med båda "betten"). Vad skulle göra detta rep så mycket snällare?

Och kan man rida hästen utan att ta i munen så kan man väll lika bra rida utan/med halsring.

Hakuna matata!

Lorita
0

Jag tycker inte det känns så snällt, det blir ju ett tryck mot tungan hela tiden om repet ska sitta kvar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Birke
0

Tkr inte heller det känns snällt, inte heller optimalt då hästen måste vara så gott som sätes-riden, då repet inte funkerar vid snabba svängar. Kan inte tänka mig den är så optimal för broms heller då den bara drar i underkäken.

carrrrrooooo
0

Jag hade inte valt att rida med det.. eftersom det lätt som sagt kan bli skav eller åker ur.. skulle inte vilja knyta någon i munne i huvudtaget.. Känns helt fel!:/

Elshira
0

Tänk bara om man åker av och hästen trampar på tygeln… Med ett vanligt träns så kommer det ju att dra till en början bara i bettet men sedan övergå i nackstycket (när huvudet är tillräckligt böjt) och nackstycket kan gå av om det vill sig "illa".

Om hästen trampar på detta rep så kommer det ju först dra ner käken, men sedan fortsätta att bara dra neråt framåt tänderna. Skinflådd i munnen och tänderna halvt utdragna Tyst Dessutom går det garanterat inte sönder om det är ett rep, käken går av först.

Hakuna matata!

Zabbio
0

Håller med, det verkar inte vara det bekvämaste alternativet. fast jag hade gärna ridit med det ändå bara för att jag tycker att det ser lite häftigt ut :P Och det är ändå en broms som borde fungera bättre än tex halsring.

Fast skulle inte prova det förräns jag vet ett sätt att få det bekvämt i munnen, och nån säkerhet ifall hästen trampar på det. Sen är Crow väldogt kinkig på vad han har i munnen, det får inte vara ledat så ett rep som slingrar sig runt underkäken blirnog inte poppis..'

Men tycker ändå att det ser häftigt ut. Synd att det verkar vara så obekvämt, bara.

elli-kleo
0

Det var det här jag menade. Jag ville ha svar på frågan (vilket jag fått) och inget mer .. ingen diskution om det är rätt eller fel.

Om jag ska prova att rida med det kommer jag inte använda det som "broms" eller att "svänga" med. Min häst kan göra halt/sakta av/"svänga" utan att man tar i tygeln som era hästar inte vekrar göra(?)

Och hade inte tänkt ha detta som vardagligt "huvudlag" även om det skulle funka bra. Kanske fota för att få fina bilder osv osv

Jag tycker ni kan lägga ner den här diskutinen. Hästen i filmen verkar iaf inte må dåligt -.- Visst så är det inte så säkert, men som sagt ..

Jag är inte ute efter att "försvara" mej, utan vill bara påpeka vad jag skrev … jag kasnke ska prova och jag undrade hur man gjorde

Nu verkar det som att ni matar på med negativ kritik

Elshira
0

#14 Men om du inte ska använda det (inte stoppa, inte svänga) utan bara ha det för att det är "coolt" varför använda det när det bara innebär en risk? Det är väll bra mycket coolare att rida utan någon utrustning alls ^^

Hakuna matata!

JenD
1

Men det här är ju ett diskutionsforum så det skadar väl inte att diskutera?

Det är ju ingen som hoppar på dig, man bara uttrycker sin åsikt.

Jag tycker det låter helgalet och fruktansvärt onödigt, vill man att det ska se snyggt eller coolt ut är det väl bättre att rida i repgrimma.. Risken är för stor (håller med Elshira i riskerna hon tog upp) och bara tanken av att man måste knyta ett rep hårt runt hästens käke låter helt absurt och passerar gränsen för vad man skämtsamt kan kalla "old school"…..men det är ju min åsikt det…

Vänlig hälsning

Jennifer

Arabiska Fullblod iFokus

** Pressure makes diamonds **

Lorita
0

#14 vad jag skrev var att man inte bör ta efter eftersom det inte känns anatomiskt riktigt även om det ser fräckt ut

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

elli-kleo
0

#15 Coolt?? Tänkte kanske prova att ha det om man ska fota nån gång och kanske prova att rida lite om det funkade bra. Vill kanske inte vara helt utan om man inte är på inhängnat område

#16 Jag upplever det som om "ni" hoppar på mej. Jag har heller aldrig sagt att jag tänker knyta ett rep hårt runt hästens käke. Jag har som sagt inte tänkt rida ordentligt eller träna med denna "utrustning" om jag ens kommer prova att sätta på det. Jag tänkte mest prova att rida lite smått och kanske bli fotat med det.

När jag såg den här videon i inlägg #0 tänkte jag ärligt talat inte på att man kanske måste knyta "hårt". DÄRFÖR FRÅGADE JAG HÄR I FORUMET och så blir man påhoppad … ?

Någon som kan ta bort den här tråden?

Elshira
0

#18 Varför fota och sprida vidare en dålig idé. Det finns säkert yngre ryttare som kommer tänka "aha vad coolt" och göra lika. Och det är ju inte säkert de kan rida med sätet

Hakuna matata!

elli-kleo
0

#19 Jag har inte sagt att jag ska sprida vidare!!

Nä nu blir jag trött, här sitter man hemma och ser ett klipp på youtube, tänker att man kanske kan prova nån gång och vill höra andras åsikter, det fick jag höra och mer där till. Men det känns som om ni hoppar på mej och inte nog med det. Ni lägger till massa saker som ni inte har en aning om!

Nä, jag ska inte prova den där förbaskade idé och inte fasiken ska jag sprida ut den heller (vilket jag inte ens sagt) och om jag skulle ha provat skulle jag inte knytit hårt vilket andra här verkar tro  …… så nu kan ni lägga av med era påhopp, alla kan väll "missuppfatta" en hemmagjort video på youtube .. jag hoppas ni slutar att gå på nu.

Någon medarbetare/sajtvärd kan ta bort tråden

Birke
0

#20 Herregud, vrf reagerar du som du gör? Har du en jobbig dag, eller är du bara lättstött? Om du är det senare, starta inga trådar på ett forum där vem som helst får komentera. Ingen har hoppat på dig.

elli-kleo
1

Ja, idag kanske jag har vaknat på fel sida. Men det känns inte kul när folk lägger till saker som jag inte sagt.

Ber om ursäkt om jag "lät/låter" arg eller så, men när man skriver/läser är det lätt att missförstå också.

Birke
0

#22 Var glad för att folk säger de nackdelar de ser istället för att låta dig sitta upp ovetandes. Då var det utrett, ingen har skällt på dig. Prova ifall du vill, kan inte göra stor skada om du tar det lugnt.

elli-kleo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Okej, missförstånd kan uppstå

Men vill inte knyta så hårt som man troligen behöver

En fråga - kan man rida med bara nackstycke+sidostycken, bett och grimskaft? (se bild)

Rafflan
0

#24 borde gå om du inte har nåt hävstångs bett eller liknanade ;)

Zabbio
0

elli-kleo: Ta det lugnt. Jag vet hur frustrerande det är när man kännwer sig påhoppad. Har varit i samma sits många gånger och vill helst bara explodera. (Faktum är att just såna dagar är det jag får nån liten kommentar och sen tar det fyra dagar och ett halft paket Xanor innan jag slutar vara självmordsbenägen för att jag är så värdelös. Om det här händer ofta borde du kanske söka up en terapeut, det kan vara ett tecken på depression. Jag sökte upp terapeut när jag insåg hur onaturligt det är att ofta reagera så kraftigt på vadnågon på internet säger. Det visade sig att jag har en djup atypisk depression och lite annat.. så det kan vara ett varningstecken om du mår riktigt dåligt över såna här trådar.  Bara säger det för att du ska ha en möjlighet att lösa dina problem, om du nu råkar ha några. Inget personligt.)

I vilket fall så är råden här sagda med välmening om dig och din häst.

Du kan absolut rida med bara nackstycke, de flesta islandsfolken gör det. Jag har försökt men på Crow glider nackstycket ner på halsen.. har bara varit med om det på en annan häst faktiskt.

Vill du hålla på med rep kan du också ta och knyta en enkel ''grimma'', ungefär som på din bild men istället för bettet har du kanske en rep-ögla som går ganska löst runt nosen. Blir som en repgrimma ungefär, fast ser ovanligare ut (och sitter inte riktigt lika stadigt eller med samma tryck punkter).

Gronstedt
0

#24: Det där blir väl som ett vanligt träns utan käkrem och nosgrimma? Det kan man rida med om hästen trivs med det. Det gör ingen skillnad om du har grimskaft i stället för vanliga tyglar.

Rita-S
0

ända nackdelen med at rida med bara nackstycket är om hästen kliar sig kan nackstycket lätt hoppa över öronen och ramla av, därav käkremmen finns där. Men det fungerar lika bra som alla andra träns utan nosrem att rida med om det inte händer förståss

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

lisette
0

idén med att rida med rep i munnen är intressant, därför tänker jag låta tråden vara kvar. TS, vill du ha något inlägg borttaget så kontakta mig. men tråden får vara kvar.

Linnea
0

Har sett bilder där indianer rider med bara ett rep i munnen så det är verkligen inget nytt iaf.

Ser ganska häftigt ut men skulle inte prova själv pga de risker som tagits upp här.

Skynda långsamt så går det fortare.

LinaN
0

Då kommer jag och lägger mig i också.

Indianerna i nordamerika red ofta utan träns och bett (men kom de över vanliga träns o bett så användes de också), utan knöt "repbett" i sina hästars munnar MEN skillnaden är att deras rep var i skinn/läder, vilket är mjukare och blött läder glider. Det var vegetabiliskt garvat vilket innebär att det inte fanns några giftiga kemikalier i remmarna.

Så om man vill göra sig ett sådant här bett så gör man det i vegetabiliskt garvat läder/skinn och är man jätterädd för att man tappar remmen man håller i och att hästen ska kliva på den så gör man ett 5mm djupt hack någonstans i remmen, säg 10-20 cm nedanför hästens haka, för läder brister om det har en ett jack och en kraft sliter sönder det.

Tråden ska ligga kvar, så bra beslut Lisette :) Det är nyttigt att diskutera sånt här och alla kan ha en dålig dag.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Rita-S
0

jag har forövrig sett bild på flätade bett som indianerna hadde gjort, drömmer jag att jag har sett bild på det? Altså, med liten ring att knytta rep i och allt?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

LinaN
0

#32 har också ett minne av det. flätad mundel metallringar och sen en rem att knyta fast under hakan ändå.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

elli-kleo
0

#26 Okej, tack för att du delar med dej av dina erfarenheter

Rita-S
0

#33 ja den jag såg hadde inte metallring utan flätat läderring bara :)men samma konsepten