Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 2306 ggr
LinaN
0

Vet ni varför man har käkrem?

Det fick jag lära mig igår!

Käkremmen är till för att när man förr i världen var ute i krig och hästarna blev trötta när man ledde dem så skulle man kunna "dra och släpa" hästen efter sig i tyglarna utan att tränset skulle glida över öronen på hästen. vilket tränset gjorde innan man hade satt på käkremmen.

Då skulle det itne vara en knytnäves mellanrum mellan käkremmen och ganashen, då skulle den vara dragen så tätt det gick mot hästens ganash.

Nu vet ju alla som sett ponnyer att dom ändå kan klura sig ur tränset men det är inte alla som gör det ^^

Tyckte det var en kul liten info om en rem man aldrig ifrågasatt varför den finns där.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

det visste faktiskt jag :)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

MiaMaria
0

Säger som Peppe =)

Sehvrin
0

Visste inte den historiska bakgrunden, men jag har förstått sens innan varför den är där. Fast det är ju alltid kul att få information än då, kanske någon som inte vet lär sig nåt nytt =)

Men jag har även ifrågasatt varför den finns på ponnyträns. Vår Nickolina har ett träns av storlekponny som passar utmärkt, förutom käkremmen som är jättelång, så pass att den inte gör nån nyttaFundersam Fast det är rätt smidigt då vi inte behöver hålla på att spänna och spänna upp den ^^'

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Alex
0

Det visste inte jag, men har ju träns utan käkrem, så att den inte hade nån större funktion i dagsläget har jag väl nästan räknat ut ändå..^^

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

fridak
0

jag visste det!

Aourora
0

har du läst det i dansa med hästar-boken? Det har jag :-)

den ska klippas till, smörjar och hållas efter till-ingen nytta idag :-P

gejsa
0

Hade ingen aning om det.

Murre_Uddiz
0

Visste inte heller, men kunde ana att det var för at tränset inte skulle glida av :P

Cydonia
0

Jag visste anledningen till att man har käkrem, men inte historian bakom. ^__^

Milli
0

visste väl att d va för att tränset inte skulle glida av. men visste inte det historiska:p

Anna
0

Jag visste inte bakgrunden om det hela men jag visste om varför den var där. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

linnrisedal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi i travet använder den att säta fast våra kindstrop på käken. Kanske inte så bra bild, men ni ser att det går en rem  under haka, sen ser ni en lång rem som sitter i käkremen.

Maja
0

Ungefär så här ser tränsen jag använder ut:
http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/300285.jpg

Islandsträns!! :D

[slo]
0

Juve, när ska du lära dig www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/300285.jpg " rel="noopener noreferrer" target="_blank">länka? :P

Alex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Länkar åt Juve.. http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/stor/300285.jpg

…och slänger med en bild på tränset jag använder för tillfället. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[slo]
0

Alex, tss… Kom tillbaka nån annan gång va ;)

Alex
0

Bara för att du inte la in nån bild som saktade ner dig.. Jag började säkert skriva först!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[slo]
0

Bara för att jag inte har en bild på ett isisträns, kanske :P

Nej usch vad tråkigt jag har, börjar bli dryg… Kanske dags att hitta på nåt annat snart :)

Jill_Niss
0

haha visste jag inte :) men det hjälper ju inte så mkt nu för tiden :) när naranja bockade av mig för ca ett år sedan så drog jag med mig hela tränset (?) fattade ingenting ;)  där stod hon helt plötsligt otränsad. ^^

Alex
0

#18 Jag har funderat på samma sak.. Fast gett upp den tanken. För det kommer inte hända ändå. ;P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bubbelbubbel
0

vi pratade om detdär på jobbet förra veckan tror jag, lite komiskt..:)

gejsa
0

#13# Har också ett liknande till Fille.

emsems
0

#0, visste det redan =)

reddie
0

Kul med lite fakta

Yessica
0

Kunde räkna ut lite smått att det var att tränset skulle sitta kvar men inte att det var historiskt.. =O. Men det har väl lite nytta idag. om man inte tar tar i nackstycket när man åker av tror jag det sitter perfekt.. haha..

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

LinaN
0

Jag hade ju visserligen själv räknat ut att det var för att det itne skulle åk aav, men inte när och varför det kom till.

Jag har dansa emd hästar av hempfling, men har itne läst hela boken ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.