Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 4943 ggr
ebengtssson
0

sadelkammare

vi håller på och bygger sadelkammare och då kommer ju fråga hur varmt det ska vara i sadelkammaren för att vara mest skonsamt för lädret?

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Elshira
0

Jag är tyvärr ingen sadelmakare men jag rekomenderar att du frågar en sådan!

Jag skulle tro att runt 15-20 grader är mest skonsamast, samt att man köper en typ "torrbollen" eller liknande för att hålla den fuktiga luften borta (luftavfuktarna tar verkligen bort en hel del!) =)

Det viktigaste är ju hur som helst att få bort den råa fuktiga luften efter som den mjukar upp lädret och gör att det möglar. Temperaturen lär inte spela så stor roll om den håller sig lite under eller i rumstemeratur. Överdrivet varmt lär ju torka ut men inte brukar sadlar ta skada på sommaren direkt, och så varmt lär ju vara onödigt för elräkningen :)

Men förlåt… Det var mest mina spekulationer, den exakta temperaturen får någon annan svara på!

Hakuna matata!

Lorita
0

Svalt men plusgrader och god ventilation

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

Mint över 12 grader (men gärna rumstemperatur), det ska vara god ventilation (framförallt ut från rummet), tätt från utrymmen som stall och där det kan finnas hö då det i sådana utrymmen finns fullt med mögelsporer och lägger sig det på sadlar m.m. så möglar det snabbt, gärna mörkt och absolut inte direkt solljus in.

När man ska bygga sadelhängare så ska man helst välja vanliga brädor av 2"4 som står på högkant (så sadeln vilar över 2"-sidan) då det är det bästa för bossorna. Vill man köpa färdiga så är rören absolut bäst, medan dom som är med en bygel (som dessa) är absolut sämst, anledningen till det är att på den med bygel så ligger bossorna an mot ställningen och när man kommer in med sadeln efter ridtur är den ofta fuktig (av svett och/eller regn) och då våtformas lädret så sadeln ändrar form och kanske då antar en form som inte passar hästen. (när man formar läder så fuktar man det och sedan lägger det mot något så det antar formen man vill ha och formen av en sadelhållare är inte formen man vill ha på undersidan en sadel). Bäst är om bossorna hänger fritt utan att ligga an mot något.

Andra saker man gärna vill ha i en sadelkammare är täcken (och möjlighet att torka täcken) och småprylar. Så skåp med lådor och hyllor är inte fel. Och någonstans där man kan hänga upp våta täcken kanske.

Medarbetare på westernridning.ifokus