Enligt lag?
Är inte så jättehaj på lagar och sånt, men under vilken period enligt lag måste hästen ha box/spilta/vindskydd?

under den tiden på året då gräset inte växer, lite olika var du bor
Men det är väl mellan 1 oktober fram till mars eller något sådant?

brukar ha lite koll på när bönderna tar in sina kor. =) mina hästar är ute fortfarande men får hö morgon och kväll.

Utevistelse och betesgång för hästar
Du bör ge din häst möjlighet att röra sig fritt i rasthage eller motsvarande varje dag. Observera att en ny regel gäller från och med den 1 augusti 2010 då du ska se till att din häst dagligen har möjlighet att röra sig fritt i sina naturliga gångarter.
Utforma betesmarker och rastgårdar så att riskerna minimeras
Betesmarker, rasthagar och drivningsvägar ska vara fria från föremål som din häst kan skada sig på. Du ska se till att stängsel är väl uppsatta och underhållna. Stängslen ska vara utformade så att hästen inte löper risk att skada sig på dem vilket bland annat innebär att stängseltrådar ska vara väl synliga för hästar. Stängseltrådar och stängselnät ska också vara väl sträckta.
Observera att du inte får ha taggtrådsstängsel till hästarna. Det är förbjudet sedan den 1 januari 2010.
Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap.
Utevistelse på vintern ställer särskilda krav
Under den kalla årstiden (den tid då betestillväxt inte sker) får hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn utan tillgång till ligghall. Om du vill hålla din häst ute mer än 16 timmar per dygn måste hästen vara lämpad för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga.
Om din häst är ute mer än 16 timmar per dygn under den kalla årstiden ska den ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger hästen skydd mot väder och vind. Hästen ska också ha tillgång till en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och ett tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.
Måste inte hästen ha vindskydd på sommaren *ahaupplevelse*? Jag trodde det var året om, jag som tänkt jag varit "olaglig" om jag haft dem ute i hagarna utan vindskydd dygnet runt på somrarna xD Vi tar ju iofs in dem vid dåligt väder, men är det fint kan de gå ute flera dagar i sträck.
Hakuna matata!

Jag brukar ha koll på gräsmattan behöver den klippas växer gräset 
#6, HAHA klockrent :P mormors gräsmatta som jag åkt på att klippa tycker jag växer året om >.< hinner inte mer än att ställa in gräsklipparen innan det ska klippas igen.
När brukar ni släppa ut era hästar för våren igen? vilken månad?

#6 ja o här växer den som hundan… =S
#5 Nej det måste ju inte det. Jag tycker nästan det är värre att hästar går utan skydd på sommaren än på vintern (nästan iaf). Men lika illa åt minstone.
På sommaren drabbas hästen av flygfän och gassande sol osv. Viserligen tycker jag det är helt okej att bara ha skog som skydd på sommaren, men man ser ju många gånger hästar gå på ängar dygnet runt utan något skydd. Gassande sol och 25 grader varmt och massa flygfän, ingen vacker syn.
Medarbetare på westernridning.ifokus

I somras hade vi 35 grader i skuggan som mest, det var drygt 30 grader i flera veckor och hästarna hade inget skydd. Det är värre än att stå med halvtaskig vinterpäls i höstväder.
Dåligt att det inte krävs skydd på sommaren!
Skynda långsamt så går det fortare.
Något skydd tycker jag absolut att hästarna ska ha. Men ligghall tycker jag egentligen är helt onödigt. Skog, träddunge eller annat skydd borde vara fullt tillräckligt. Detta borde vara något som gäller i alla hagar året runt.
#11 Kan hålla med dig, men tänker på vart gränsen skall dras.. Vissa kanske kallar två-tre träd för skydd, och det är ju oftast inte alls särskilt mycket (om det inte är enorma granar som står precis så att de täcker vinden och hästarna kommer emellan dem..typ..).. Har man däremot inhägnat en bit skog (där det finns träd och buskar i eller i anslutning till hagen som tar vinden) och kanske även någon brantare del av hagen där det blir lä, osv. så hade många hästar nog trivts minst lika bra med det.
Däremot borde det vara lag på att ha tillräckligt med skugga i alla hagar under sommaren. Nog för att hästar klarar sol bättre än oss, men så svårt är det inte att bygga ett enkelt tak eller ordna skugga. Vatten borde också vara lag på fri tillgång dygnet runt under varma sommardagar, som det är nu räcker det juridiskt om de kan dricka 2ggr/dag. På vintern om hästarna inte är ute så länge och när det inte är så varmt är det kanske inte så viktigt med vatten i hagarna så länge de har det i stallet. (Vi har både och, förståss, men så går våra hästar ute länge även på vintern, och kommer inte in för lunch.)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Jag tycker också det ska vara lag på skugga och det räcker att bygga ett plank i vinkel för att få skugga enkelt om man inte har träd med krona att tillgå.
För något år sedan har jag för mig att jag hörde att det var snack om lag på skydd på sommaren också, pga blixtnedslag och sånt. Någon som också hört det?

#14 jag tror inte man kan skydda sig för blixten, man ska passa sig för öppna fält för då blir man högsta punkten tex ställer man in fotboll om det börjar åska för nära och kraftigt.
Nu när jag gör nya hagar kommer träden sparas så det blir 60 stycken jämt spritt per hektar, mest löv.
#15 Det är klart, men står hästarna i en hage utan skog, eller något skydd alls, är det ju bättre med ett vindskynd än inget alls.