Vätskefyllt knä - tips?
För tre dagar sen så såg jag att Herkules h.f knä var som en handboll typ… Han var även lite varm i kotan och senorna var lite svullna, men inte jättemycket. På det knät hade han haft ett ytligt sår i ca 2 dagar innan knät blev svullet.
Jag lindade benen som vanligt och sen la jag ett jodopax omslag på knät ( bommul, vetflex och massa jodopax lösning) . Han fick stå i sjukhage.
Dagen efter så var han mycket bättre, så då lindade jag enbart benen och lät stå i sjukhage.
Men igår så var hans knä svullet igen så jag lade på ett nytt jodopax omslag.. Men om han inte är bättre idag, vad tycker ni jag ska göra då? Känns kanske lite onödigt (?) att tillkalla veterinär nu för han är inte halt.. ?
Har ni tips på vad jag ska göra?
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~

Man kan alltid ringa och prata med vetrinären och fråga vad de tror? Hör med de andra i stallet som faktiskt kan se och känna på benet.. men jag hade nog tagit ut vet ändå..

De andra har bara samma ideér som jag har.
Googlade på det och såg att det var mång
/Celine
~
~Medrabetare på galopp

…många som hade hästar med kroniskt vätskefyllt knä! Att deras hästar inte skadades av detoch att veterinären bara sagt att det inte fanns nåt att göra förutom att tömma det, men att det ändå bara sjkulle komma tillbaks..
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
I och med att han har haft ett sår där innan kan det röra sig om en infektion. Har hästen feber?
Skulle nog åtminstone ringa vet. och fråga, kan vara allvarligt när en led svullnar upp sådär..
Oavsett hälta!
Med vänliga hälsningar
Chess

Ring veterinär, risken är annars stor att det blir kroniskt

#4 Ja kanske det, men såret var så väldigt ytligt, blödde inte ens, blev bara lite rött.
Och ja absolut, jag frågade stallägare och hon verkade mest irriterad på att jag "ställde en sån dum fråga" och menade på att jag var dum som inte redan hade börjat skritta på honom eftersom han inte var halt . Och jag sa då att det måste ju finnnas någon anledning till att knät bara svullnade upp helt plötdsligt och att det inte kändes bra att bara börja skritta.. Men hon höll fast vid sin åsikt. Vet bara inte vad jag ska ringa för veterinär, har inte varit hos någotn veterinär förut och vet inte vem ska lita på riktigt.. Deras stallveterinär vill jag inte ringa iallafall.
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
#6 Även ett ytligt sår kan ge jobbiga infektioner 
Vart bor du? Kanske finns någon här som kan tipsa om veterinär
Annars är det nog bara till att ta fram telefonkatalogen och leta..
Med vänliga hälsningar
Chess

#7 Okej..
Jag bor i Stockholm, Värmdö sidan :)
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Det är inte bara hästar som kan få sånt. Jag har själv en vätskefylld handled, läkaren sa att det skulle försvinna av sig själv. Jag vet inte om det är det samma för hästar men…

#9 Ojdå! Ja det är väll mest troligt att det försvinner av sig själv, men det kan ju också röra sig om någon inflammation av något slag. Svårt att veta !
/Celine
~
~Medrabetare på galopp
Bästa är väl att kolla med en veterinär som kan avgöra om det kommer att försvinna av sig själv eller om det kommer att bestå. Anledningen brukar ju vara överansträngning av leden.
Ni har väl distriktsveterinär du kan ringa?

Jag kom på att jag kan ju ringa till den veterinär som var och avmaskade honom! Ska göra det imorgon.
Förut har han varit lite gallig och svullen i benen och det har gått bort när han rört på sig (kommit när han stått stilla) men knät känns lite annorlunda än benen ??
/Celine
~
~Medrabetare på galopp