Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 4540 ggr
ebengtssson
0

stel som en pinne i vänster sida

jag är stel som en pinne i vänster sida vilket förstör mycket i min ridning, jag har svårt att flytta vikten rätt i vänster varv, svårt för galoppfattningarna i vänster varv och blir stel m.m någon som har något tips som jag kan göra?

Jag brukar variera händer när jag mockar, sopar, bär saker m.m Är högerhänt :P

*visste inte var jag skulle lägga den*

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

viktoria91
0

Kolla upp så att inte ryggraden är sned. Jag har samma problem dock påverkar det inte ridningen mkt för mig, jag har skolios.

Linnea
0

Strecha musklerna ordentligt när du har ridit eller haft annan träning. Försök fundera ut vad spänningarna beror på.

Skynda långsamt så går det fortare.

Zaphix
0

Tipsar om att besöka en naprapat för att se om du är låst nån stans.

Annars är det som #2 skriver, stretcha!

De flesta ryttare tänker på att stretcha hästen, ta ut ET och massör till hästen, men att stretcha sig själv och kolla upp så man själv inte har spänningar och låsningar är ju precis lika viktigt.
Att stretcha och träna rätt löser många problem för folk..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

Ut och promenera, ta låååånga kliv med ena benet en stund och byt sen så att du tar  lika ånga kliv med andra. Helt enkelt försök att röra loss kroppen och undvika att du blir sneare  genom att ta lite kortare kliv med ena benet omedvetet. Stretcha efteråt, sträck ut dig och rör dig. gör lite öppnor och skänkelvikningar på dig själv ;)

Massage eller kiropraktor kan hjälpa.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

ebengtssson
0

hur gör man skänkelvikning på sig själv xD

Tack för tipsen alla! :D

Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)

satilaryttaren.se

Zabbio
0

#5 Låtsas att du är en häst :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Surviver
0

Naprapater är kanon! Jag har gått med en låsning i ryggen sedan jag åkte av en häst för 14 (!) år sedan, den hittade naprapaten på mig i våras då jag för första gången gick dit. Den låsningen är borta nu och jag är sjukt glad för det, otrolig skillnad men jag var ju så van vid att den satt där så jag trodde att det var normalt att vara så stel som jag var.

ebengtssson
0

vad sjutton kan man hitta en naprapater då xD

satilaryttaren.se

ebengtssson
0

tänkte prata med min idrottslärare på måndag om hon har något bra tips :)

satilaryttaren.se

Neiah
0

Måste nog oxå ta & testa en naprapater. Tror något har hänt med min vänstra sida eller ben xD Går typ inåt med vänster foten, & så tycker jag att jag tar ojämna steg..

Zaphix
0

Jag har gått till en naprapat rätt många gånger, första gången hade jag rejält ont i ryggen, tog tre-fyra behandlingar. Men sedan var det bra.
Egentligen bör man gå till en sån efter varje gång man åkt av hästen, men det är jag för snål för.. :)

#8: Eniro kan vara ett mycket bra ställe att leta på. ;)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

elli-kleo
0

Stretcha noga efter träning är A och O. Du kanske bör kolla upp problemen med en läkare.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

anyberg
0

Pilates är bra oxå