Ridförbud?
För ett tag sedan så läste jag i en lokaltidning att det var emot allemansrätten att sätta upp "förbud mot ridning" skyltar. Givetsvis så är det ju förbud på vissa vägar, men på en stor del av vägarna så får man tydligen inte sätta upp sånna skyltar. (?)
Vet ni något mer om detta?
En person i mitt stall sa till mig att man inte fick rida på en viss väg och attans tänkte jag då den vägen var upplyst med lampor (perfekt att rida där på kvällen) !
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
En väg som är upplyst med lampor är antagligen en motionsled, vilket (vad jag har förstått) är förbjuden att rida på.
Iaf det ljusspåret som finns i skogen där vi bor).
''Elljus slingor'' (motionsleder med lampor) får man inte rida på. Om de inte är menade ör ridning, men det är de sällan. De ingår tyvärr inte i allemansrätten :)
Däremot får man rida på alla bilvägar, längs med kanten på åkrar, över ängar (så länge man inte gör skada eller sprider vildhavre - ifall hästen äter havre kan den sprida det). Även igenom skogar och annat om där inte finns stigar eller speciella leder där ridning är förbjuden. Man får heller inte rida i någons tomt, och i ''vildmarken'' är det väl 100 meter eller så från ett hus som gäller. Annars är det fritt fram överallt där man kan komma fram utan att skada.
Ja, alltså.. man får inte rida på motorvägen heller.. :P
Sen kan man ju respektera folks vilja så gott det går. Men ser man en ridning förbjuet skylt som man inte tycker verkar stämma, så kan man ringa vägverket och få reda på om skylten är giltig. Har jag hört.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Alla förbudskyltar ska vara godkända för att gälla.

Okej… :)
/Celine
~
~www.sthlmsryttarna.blogg.se~
~Medrabetare på galopp
~Guldkustens kaninuppfödning~
Tyvärr finns det de som konstruerar egna förbudsskyltar. dessa människor är det bra om man pratar med och upplyser dem om vad som gäller. Då¨brukar dessa egentillverkade skyltar försvinna rätt snabbt. De kan nämligen åka på böter om de sätter upp egna skyltar.

#6 det är fritt fram att köpa en riktig skylt men den gäller inte om man inte fått tillstånd för den.
#7 Man får inte ens sätta upp dem utan tillstånd. Hade för några år sedan en diskussion om detta med en golfbana i närheten. De fick tillslut böter av vår kommun i vilket fall.

#8 sätta upp får man inte men köpa är enkelt 465:- LÄNK sätta upp kräver tillstånd och utan tillstånd böter så klart

Det är dyrare att varna för häst 475:- LÄNK