går bakom lod
Håjt går bakom log, ibland mycket i bland lite.
Jag har testat att driva på men då snubblar han bara fram, lätta på tyglarna men han går fortfarande där nere, höja händerna, avsaktningar, tempoväxlingar m.m men inget hjälper, han går ändå med huvudet bakom lod…
Skritten är värst (första bilden) i trav är det lite bättre (andra bilden)
Några tips? Ska jag låta han gå där tills han har byggt mer muskler och orkar med?
En grej bara:
Min syster köpte håjt för 4 årsedan. (kan redan nu säga att hon inte visste vad hon gav sig in på!)
håjt är en sådan häst som inte göra något om han inte behöver= tar man i tyglarna men inte driver på böjer han bara på nacken och sänker ryggen (+ helt fel sadel) = tappar ryggmnusklerna.
Detta gjorde att han lärde sig att gå där nere och det sitter kvar än idag, så man måste driva på som en lite djävul för att det ska hända något och nu har han börjat få en ganska aktiv skritt men huvudet hamnar oftast bakom lod (han gick bakom lod ännu mer för ett årsedan!).
Hans framåtbjudning är då inte den bästa p.g.a felridning och felmuskling= han trampar inte under sig tillräckligt.
Så allt beror på att en okunnig person köpte en häst som den inte kunde rida vilket gjorde att hon tappade intresset o.s.v. Jag säger inte att jag är kunnigare (eller jo det är jag men jag är långt ifrån världsbäst.)
Tror det var allt, eller en del av förklaringen iaf.
nu vill jag inte ha kommentarer som "det där stämmer ju inte alls bla bla bla"
Jag ska rida för en på fredag med honom
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
ta hjäp av en tränare är ganska svårt att ge tips ( eller iallafall jag )
när man inte ser helheten på hästen.
Så mitt tips är att ta hjälp av en tränare.
Men vill höra vad dom andra har för tips via internet med, min häst har också problem med att gå bakom lod ;)
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !
Börja med att bygga upp musklerna på honom i en lägre, längre form, skit i huvudets placering och koncentrera dig på att han trampar under sig och höjer ryggen. Resten kommer komma så småningom, men utan de rätta musklerna orkar inte hästen gå i en högre form.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Om han är dåligt byggd måste du bygga nya mit tips är att rida ut i skogen där brukar man få framotbjudning och inte konsentrera sig på huvudet uttan att han bygger. Muskler och lyffter på benen de gör hästen om den rids i skogen sen ta fram bobar och ridöver dom kavaleti is skrit trav de hjälper hästen att lyffta benen. ja helt änkelt bygga om honnom och mycket tömkörning. Överkavaleti ut i skogen mm
Min häst hamnar också där väldigt lätt, det beror på att han inte har muskler som gör att han orkar bära sig ordentligt.
Jag säger som #2, strunta i var huvudet är, det spelar ingen roll, det viktiga är att han trampar under sig. Jobba gärna på hellång tygel (det gör jag och det gör att man inte hindrar hästen). Då hamnar hästen i en längre lägre form tills han själv orkar bära upp sig högre. Hästen kommer då att placera huvudet där den känner sig bekväm med det, troligtvis långt fram och lågt.
Om sadeln inte passar, som du säger, så är det mkt riktigt så att den hämmar hästens muskler från att bli korrekta och välbyggda, stoppa om alternativt byt sadel! Det är jätteviktigt för att hästen ska kunna klara av att arbeta och att det ni gör ger något, annars arbetar ni i onödan.
Medarbetare på westernridning.ifokus
lite svårt att rida i skogen just nu, det är blött, råddjursjakt och nästa måndag börjar älgjakten..
han hade fel sadel har har inte inte nu
Besök min hästblogg, bra uppdatering, massa tips och en massa annat :) Med mina ridtravare i fokus :)
de blir inte så glada på mig om jag förstör deras jagt…
problemet är att det är min chef som jagar xD
han kan inte göra dig något. vadå ska han skälla på dig för att du inte vill bli skjuten och sjunger för att höras. och hur ska du veta att han just exakt befinner dig där du är ?? :) tror de kommer gå¨gätte bra att rida ut
#9 Då är det väl bara att ta reda på när de är ute och vart, så vet du när och vart det är lugnt att rida ute. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#5 Vad bra att han har fått ordning på sin sadel =) Det är en bra början!
Det är vårt det där med älgjaken. Jägarna vill helst inte att man är ute alls, ens när dom inte sitter på pass för att älgarna ska få lugn ch ro och vilja vara i dom områdena som dom har sina pass.
Men du kan lika gärna rida i paddocken. Men jobba på lång tygel och arbeta med sättet, sittsen och skänklarna för att få honom dit du vill. Sitt ner på rumpan ordentligt, ha tyngd i benen, res bröstet ngt, och var mjuk och följsam och avslappnd i hela kroppen. Snart kommer häten att bli det också. Det tar tid och det er lite annorlunda ut än man kanske är van med, men det gör mkt för slutresultatet.
tack för tipset :)
#13 a för tillfället passar den men det lär inte dröja långtid innan den inte passar längre :/
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#15 a jag får nog helt eneklt bara lära mig rida håjt bättre, lägger man till benen så går han så fruktansvärt j*vla bra, så det är nog mig det är mest fel på ;D
Så såg det ut i somras *jag sög på att rida i dressyrsadel xD och det är ingen jätte bra film precis xD*
#17 Klickade du på länken i mitt inlägg? Såg du filmen där?
jao :)
haha kolla på den igen med ljud denna gången XD Underlättade liite kan jag ju säga =P
#16 Bra att du inser att sadelns passning ändras med tiden =) Många glömmer att hästens muskler förändrar hästens rygg och att sadeln då inte längre passar och måste stoppas om/passas in för att passa på hästen igen.
#19 är du säker på att han förstår vad ta i tygeln betyder? och framförallt, vad vill du att det ska betyda?
a det vet han, mo jag ska vara ärlig så tror jag till 95% att beror på mig som han går, jag driver inte på tillräckligt mycket..
#23 men om du nu lyckas driva på honom tillräckligt och blir helt slut i benen på kupppen…vill du ha det så?

Ta hjälp av en tränare. Håller med #24, ridning ska inte vara jobbigt - då är ngt fel.
nej det är itne så jag menar jag är inte trött efter ridpasset jag driver itne på tillräckligt hela tiden= då går han bakom lod, när jag väl hittar känslan då går han bättre
tror absolut det är där problemet sitter !
driv massor och sitt fram med hela sitsen , så ska du se att det kommer gå mycket bättre :)
ramlade av honom igår, ganska illa, slog i huvudet = en söndrig hjälm så får se när jag vågar hoppa upp och rida honom igen…

#28 Ojoj, hoppas du inte ärför öm! Upp på hästen så fort du kan, anars blir man lätt mer rädd ön vad man borde.
#26 Tycker fortfarande det är konstigt att man VILL driva på hela tiden, men om det känns rätt för dig så är det :)
#28 Usch då! Krya på dig!