Damsadel!
Är det någon här som har erfarenhet av ridning i damsadel? Och då menar jag inte flumrida som alla gör nån gång, utan lite mer seriöst :P Hur funkar det med vikthjälper? Och skänkel på den sidan där man inte har nåt ben…
Bara nyfiken, satt och filosoferade när jag skrittade av idag :)

Du har spö på den sida där du inte har skänkel.
Och det går att annvända vikthjälper, men det fungerar lite anorlunda. Det är rätt mkt som ridning för de som är förlamade i stora delar utav kroppen, man får helt enkelt bara sitta stilla och vara i vägen så lite som möjligt och ge hjälper genom inlärda tricks istället.
Ahaa. Prövade lite barbacka idag faktiskt, just det med vikterna… Och det blev verkligen… Skevt :P
Erkänn, du lutade dig för mycket bakåt och flög i backen. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Fast att rida utan en riktig damsadel är absolut inte detsamma.
Damsadel sliter ju något otroligt, eftersom du hela tiden sitter och snedbelastar samma sida och hästen måste parera upp det… Är svårt att värkligen rida en häst korrekt, om det ens går, med damsadel…
Jag har egentligen bara provridit och försökt lära mig lite grunder, men kan väll teoretiskt prata på rätt mkt
som vanligt ;)
#3 Nej, lite balans har jag faktiskt ;)
#4 Självklart inte, men det är kul att sitta så… Balansträna och så känner man hästens rörelser på ett helt annat sätt :) Men frågan är om man verkligen snedbelastar… För jag fick ett sittben på varje sida ryggraden ändå, och balansen måste ju bli mitt över hästen ändå, annars gör man som Alex ;)
Vaddå som jag? :P Det var ju du..
Jag har aldrig ramlat baklänges när jag suttit damsadel.. Bara glidit ner frammåt..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Haha :P Jag har vad jag kommer ihåg inte ramlat av baklänges heller… Men minns att jag kunde göra en "volt" baklänges från damsadel ner på marken när jag var mindre, men det var med sadel ;)

Fast du har ju inte vikten jämnt. Det har jag sett forskning på och även sett metoder på hur man ska motverka så mkt som möjligt.
Och det är ju lite skillnad på att sitta i en sadel och leka lite barbacka… I sadeln får du ju en helt ennan sits..
Åka rutchkana nerför rumpan är mycket roligare. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#9 Mjo, tills hästen en dag får för sig att ta dig på volley… Aj ;)
Tss.. Du behöver en islandshäst, det hör ju jag det..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Jag ska inte ha en isis, när ska du och juve förstå det ;)
Vad gör du uppe vid den här tiden förresten? :P
Det förstår vi aldrig.. Speciellt inte den dagen du köper en. ;)
Jag sitter vid datorn och äter toblerone.. Nåt fel med det? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Haha, den dan lär ni få vänta på kan jag lova ;)
Nejnej, inget fel med det alls :P Jag har ju pysslat med terapiarbete ett bra tag nu :)
Haha jag fattar inte hur du orkar.. Jag skulle troligtvis ha slängt ett antal saker i väggen om jag hållt på så länge som du med nåt sånt..;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hehe… Det är inte konstant arbete som gäller i det här bygget… Rökpauser, byta musik, hämta nåt att äta på osv… :) Så allt som allt tog det nog knappt en timme :P
Haha det låter ungefär som när jag ska göra nåt. ^^ Med cigg, musik och mat så funkar det mesta. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Glöm inte tålamod ;)
Tålamod? Vad är det?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Det är den lilla mentala spärren som hindrat mig från att jämna huset med marken ;)
Nu är det natti natti, innan jag får fler korkade idéer :D
Haha en sån vill jag också ha..
Du har ingen på lager? ;)
Gonatt!
Mvh Alex
Värd för Ridsport