Vila efter vaccinering?
Hur lång vila ska hästarna ha efter vaccinering? finns så många olika åsikter, vissa säger inget och vissa säger en vecka.
Vad säger din veterinär?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

Vet inte vad veterinären säger men jag har alltid hört från flera olika personer att en dag eller två kan man ta det lugnt men sen är det som vanligt igen.
Skynda långsamt så går det fortare.
"Kör som vanligt om inte hästen visar sig allmänpåverkad. Blir den det så ta det lugnt ett par dagar."
Min säger 3 dgr

Så man ni skulle tro att de kan ridas dagen efter ut en skrittrunda utan att hon blir svettig? och sakta ökas på mer eller ska hon ha vila dagen efter? vaccineringen sker 16 .00 och självklart vila hela dagen
Rest in peace Valkyrie!

Ja en skrittrunda lär inte vara några problem.
Skynda långsamt så går det fortare.
Absolut minst en skrittrunda! Det är aldrig bra för en vuxen häst att vila helt, de är gjorda för att röra sig. Och motionera henne gärna samma dag som vaccinationen, även om du inte rider på kvällen efter att hon fått sprutan.

6# Ja om jag går en promenad bara på några minuter tänkte jg =)
Rest in peace Valkyrie!
jag brukar skritta i två dagar sen ta ett lungt pass den tredje och efter det återgå till det vanliga =)
// Alexandra
Hästen är människans bästa vän <3
Du är mycket mer försiktig än jag
. Jag hade minst skrittat under sadel en timme dagen efter. Före vaccinationen hade jag ridit ett rejält pass, om jag tänkt att hästen sedan ska ta det lugnt efteråt.
Det beror ju mycket på hur mycket hästen är van att arbeta. Om den normalt går lätt ett par dagar i veckan är det inga problem att låta den få några dagar med bara en liten promenad. Om den (som min) är van vid hårdare arbete kommer den att fara mer illa av att plötsligt bli avställd.
Tänk på att dra ned på kraftfodret om du drar ned mycket på arbetet.
Det som kan hända, men inte händer så ofta med moderna vaccin, är att de kan få lätta influensaliknande symptom. Om det händer ska man undvika att arbeta hästen så den blir andfådd och pulsen blir hög. Även om den har feber kan man promenera den i dess egen takt, bara den inte blir kall.
vila 1 dag, sen ta det lungt 2 dagar.
Ev vila alla 3 dagar och dessa 3 dagar gå promenader, eller fixa och dona i stallet ist :)
Skritta dagen efter, rida lugnt andra dagen och tredje dagen som vanligt.

När jag ställt ut och chippat samtidigt så har hästen blivit cippad efter utsällningen för man få inte tävla direkt efter chipp heller
Fem dagar har min vet sagt, fast inte helvila, utan arbete som inte höjer pulsen speciellt mycket. Skritt, jogga typ.
Men också hört att man kan tempa och kolla, eftersom det är pga. infektionsrisken efter hästinfluensavaccineringen. Så har hästen normaltemp kan man köra på som vanligt.
Jag är dock försiktig, fem dagar med lätt arbete är bara positivt emellanåt.
Min veterinär säger vila i 1 dygn, därefter lungt 1 dygn, om jag nu kommer ihåg rätt. Jag brukar låta honom vila samma dag som sprutan tas samt dagen efter (eventuellt att jag skrittar ut). Men sånt där kan ju vara lite olika från häst till häst också.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
min säger 3 dygn.
Jag gör så att dagen han blev vaccinerad - vila
Dagen efter - barbacka/skritt på långa tyglar
Tredje dagen - Skritt , trav lite galopp, men ingen hög form
fjärde dagen - rida som vanligt
/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Jag vet en häst som har feber 5-7 dagar efter vaccinsprutan, då ska den absolut inte arbeta.