hackamore?
Min häst krullar gärna ihop sig utan att ta stöd på bettet. Har nu börjat öva att han ska ta stöd på bettet och länga sig i formen och höja ryggen.
Jag rider på mest på tvådelat, ibland på tredelat, men har funderat på hackamore.
Men undra om det är bra med hackamore eller om en häst som gärna krullar ihop sig gör det lättare med hackamore?
Vill att han ska börja lita på handen så tänkte pröva bettlöst.
kissmekate.blogg.se

Hackemore är inte bar för stöd, då det klämmer ihop runt munnen då. Använd hällre ridkapson eller sidepull.
Hackamore är inte ett bra alternativ. Hästen kan inte ta stöd på hackamore och det är inte ett "snällt" alternativ tycker jag. Enligt mej ska det bara användas vid mun/tand problem på välutbildade hästar med duktiga ryttare.
Mina tips är
Prova novabett?
Prova ett milt bettlöst?
Rid mycket lösgörande övningar?
Kolla munnen och tänderna för att vara säker på att hästen inte har ont eller obehag eller liknande.
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Kolla sadeln också, så det inte är något som tar emot där.
Hackamore kan vara bra, men är inte bra till engelsk dressyr (dvs "vanlig dressyr"). Det fungerar inte me att ge stöd, och att ställa hästen är nästan omöjligt efter som det blir mindre på ena sidan om det blir större på andra sidan bara, trycket ändrar sig knappt.
Om hästen går bra i övrigt med de vanliga betten så skulle jag pröva latexbandage (typ denna) eller kanske ett rakt bett (eller båda delar).
Men om hästen krullar ihop sig låter det mer som att det behövs träning snarare än ett annat bett. Håller man emot för mycket (eller ger för mycket "stöd") så kommer det ju resultera i att halsen böjs bara. Övningar på att få hästen lyhörd, mycket tempoväxlingar osv brukar fungera bra. Hästen ska ju lära sig att bettet bara ska ta emot liiite vid sväng/förhållning, men de ska ju inte hänga i bettet hela tiden för att hå i form.
Men annars skulle jag personligen rekomendera en kapson (en bättre vanlig kapson i stadigt läder och med metall på nosdelen, eller en akademisk kapson/nosgrimma). Det är inte lika vingligt som ett sidepul om man är van att rida engelsk dressyr med bett, sidepull utgår mer ifrån att tyglarna "alltid" är hängandes.
Hakuna matata!
Hack funkar inte med stöd, det är ett bettlöst stångbett.
Prova rakt tränsbett eller ett bettlöst alternativ utan hävstångsverkan (fast stöd på bettlöst är oftast inte så bra eftersom nosrygen blir öm av konstant tryck på ett annat sätt än tandköttet, även om det är ett lätt tryck.)
Min häst kan ''ta stöd'' i hackamore, men det är ine ett bra stöd utan betyder bara att han hänger sig i handen i protest för att han inte känner att han kan göra annat. Han blir väldigt okänslig. (Så klart är det stödet inget jag strävar efter, men ett exempel när det kan upplevas som att hästen tar stöd mot hackamoret)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Okay, tack för svar.
Tänkte att hack var mildare än tränsbett men var lite fundersam.
Då vet jag och ska inte köpa ett hack. Men ett rakt tränsbett kanske för omväxling
kissmekate.blogg.se