Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3511 ggr
Ida94
0

Trick?

Hej!

Jag har en sak som jag har börjat att fundera på, kan man lära sina shettisar olika trick när dom är föl och upp till 10 år? Och hur gör man när man ska börja med att lära sina shettisar trick, ska man använda en klicker? :)

Hoppas att ni förstår vad jag vill ha hjälp med eller vad jag frågar efter.

Om jag har lagt mitt inlägg i fel grupp så får ni gärna flytta det!

viktoria91
0

Tror du får bättre hjälp på Naturalhorsemanship iFokus. =)

Ida94
0

#1 Okej då ska jag lägga in min fråga där då. =)

Lorita
0

Jag lär och det gäller alla djur in vad djuret själv kan utföra naturligt, ett litet steg i sänder och när det är nästan rätt berömmer jag, ibland med godis belöning (ordet bra är min klicker)

För varje ny sak man lär hästen/hunden/katten så blir den mer och mer vaken för att lära nytt och mer och mer få beröm och kunna lite till.

Glöm inte nästan rätt och sen ökar man kraven minimini mycket för varje gång och ett djur blir aldrig för gammal för att lära.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ida94
0

#3 Tack för ditt svar.

Men när man lär en häst/ponny några tricks får man mera kontakt med hästen/ponnyn då? :)

Lorita
0

#4 ja helt klart och det gäller alla djur

[chouwa]
0

Att lära hästarna tricks leder till fantastiskt samarbete och ett mycket större intresse från hästens sida. Jag har tränat tricks både med och utan klicker. Själva klickern är ju bara ett redskap för att hjälpa hästen på vägen, om du använder ett belöningsord eller en klicker spelar inte speciellt stor roll, det viktiga är den positiva förstärkningen! Vill du läsa mer om klickerträning kan du hitta en bra artikel som CelsiusT har skrivit på våran sajt (Westernridning iFokus)
Lycka till med tricksträningen!

Ida94
0

#6 Tack för ditt svar.

Tack! :)

fantaa
0

Jag har lärt min islandshäst en massa olika trick bla spanskskritt, yoga och apport. Jag använder en klicker.

Gronstedt
0

#4: Redan superenkla "trick", som att vända/backa/stanna medan ryttaren stänger ridhusdörren, eller att stå stilla utan att vara kopplad i spolspiltan, ger närmare kontakt och förståelse mellan djur och människa. Det blir bara mer och djupare ju mer olika saker man gör tillsammans.

Ida94
0

#8-9 Tack för svaren! :)

Men vilket är det enklaste att börja med?

Lorita
0

#10 det enklaste och bästa är att börja med något hästen gör ändå och får den att göra det på kommando och lite mer, dressyr är bara att få djur att utföra det dom kan på begäran Tyst

Gronstedt
0

En väldigt bra början och en bra grund för allting annat är att stanna, starta, vända och backa på begäran.

Ida94
0

#11-12 Okej, ska nog ta och testa lite idag. Skrattande