putsa utrustning?
Hur ofta putsar du utrustningen?
Vilka väder utsätts utrustningen för?
Tex har du ridhus så du rider inne om den snöar/regner, eller har du så att du rider ut oavsett väder, eller väntar med att rida tills vädret blir bättre

När det behövs ca en gång i månaden jag rider alltid utomhus, men jag upplever att det är mer luften som torkar ut läder.

Har ingen speciell intervall, utan mer vid behov. Skulle nog också säga ca en gång/månad, ibland behövs det oftare bl.a beroende på väder och vind eller hur svettig hästen blivit under ridturen, även fällperioden påverkar, det får ju aldrig finnas risk för skavsår av tränset p.g.a smuts och gammal päls. Just nu behövs det oftare eftersom det är fuktig kall luft i sadelkammaren, lädret möglar, det är dags att dra igång värmen! Jag rider alltid utomhus, men inte i ösregn eller snöstorm om jag kan undvika det. Jag brukar använda sadeltvål, ekololja och ibland läderbalsam.
När selen börjar bli allt för skitig
, förut smörjde vi oftare men eftersom vi har separat tränings och tävlingsutrustning nu blir det mer sällan. När hästarna har vintervila brukar allt gås igenom.
Torkar bort stöv och damm med glycerintvål efter varje användning, fettar in sadel och träns kanske varannan vecka, en gång i månaden eller mer sällan på däckel och sele som inte används så ofta. Rider nästan alltid i ridhus, grejorna blir sällan blöta. Uppvärmd sadelkammare.
Varannan vecka typ, har en remsele och en bröstsele, med tillhörande tömmar, baksele och draglonor. Ett huvudlag också, och tyglar.
Slipper som tur är smörja sadeln och rider oftast med repgrimman. :)
Putsar tränset med lädertvål varje dag, tar dock inte i sär. Tar läderbalsam vid behov, några gånger i månaden. Putsar sadeln om jag har ridit i regn annars ungefär en gång i månaden.