Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5246 ggr
trojlik
0

Vad är sadeln värd?

Jag har köpt en häst och fick en dressyrsadel med på köpet. Jag har tänkt att sälja den men har inte en aning om va den kan vara värd.

Tänkte jag skulle få lite hjälp med det här ;)

Det är en: Stubben Colombo dressyrsadel i svart skin. Väldigt fin. Ser inte mycket använd ut.        

Någon som har ett kostnads förslag? Glad

Chestnut
0

Kan vara allt ifrån 2500 till +10 000:-… Beror på hur vid den är (smal vidd = lägre pris och mera svårsåld), ålder, senaste stoppning mm.

Med vänliga hälsningar
Chess

trojlik
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på sadeln. Det står 30 i den, om det kanske är bomvidden? Jag kan inte detta ;)

Chestnut
0

Stämmer nog bra att 30 är bomvidden :)

Hur stor är den i sitsen kan ju vara bra att kolla upp med.. Har du några papper på sadeln där det står senaste omstoppning, när den är köpt, årsmodell mm?

Sadeln ser dock väldigt fin och fräsch ut så du lär nog få ut 6000-10000:-

Med vänliga hälsningar
Chess

trojlik
0

Men du jag höll på att ramla av stolen! Kan det vara möjligt???

Har mätt sitsen nu i alla fall och den är 16,5 eller 17 tum.

Det står: 130892 i den.

Inga papper på den. Köpte ett varmblod och fick med sadeln på köpet.

lisette
0

vad står det på det blåa märket? kolla sen på hästnet o blocket vad andra begär för liknande sadle,

trojlik
0

Det står ingenting på det blåa övesrta märket. Det under är det ett emblem på.

lisette
0

står det inget på emblemet? hur ser det ut? ser inte så mkt när jag förstorar. det borde vara någon märkessadel med tanke på emblemet, en märkelös har ju inte sådant.

trojlik
0

Du borde nog läsa start inlägget en gång till.

lisette
0

det ser ut att vara en stübben, har sökt lite och hittade denna. men sen är ju frågan vilken modell du har på din.

lisette
0

ja det borde jag ju verkligen göra.. sorry ;)

Elshira
0

30 i bomvidd = normal mot smal. 29 smal, 31 normal mot vid, och 32 vid. Tycker dock att stübbens modeller brukar vara relativt smala i jämförelse m3ed många andra. Normal mot vid eller vid är det vanligaste att ha på "vanliga" stora ponnyer eller små hästar.

Stübben är för övrigt ett väldigt eftertraktat begagnat märke, men jag skulle satt kanske lite mer än 1/3 av nypriset. Typ nypris = 10 000 då hade jag satt 4 000 kr osv. Mer än så är det tyvärr svårt att få för dem oavsett skick.

Hakuna matata!

Chestnut
0

Tycker att du borde efterfråga papprena på sadeln om det är möjligt! Iofs är det en stübben och om jag inte minns fel är det livstids garanti på bommen men papprena är alltid bra att ha :)

Stübben dressyrsadlar kan man få sig en slant för om de är välvårdade - absolut Glad Så var en riktigt bra sadel du fick på köpet!

Med vänliga hälsningar
Chess

trojlik
0

Ja sadeln var värd lika mycket som hästen så det måste ju vart en bra affär :D

Hon som sålde hästen till mig visste nog inte va det var för sadel. Hon hade fått med den när hon köpte hästen för 6 år sedan.

[Juniette]
0

Jag sålde själv min sadel liknande din förra året,
Äldre men bara använd 20 gånger och inköpt ny av mig.
Jag va envis och ville ha 5000 kr men det va helt omöjligt.
Struntade att annonsera långa perioder, men sen tröttnade jag på att ha den hängandes så jag fick 3500 kr med alla tillbehör också de i stubben. Den såg ut som helt ny.
Din ser också jättefin ut.
Du kan ju maila serienumret till stubben så kan de åtminstone tala om årsmodellen. Sen kan du ju gå till en sadelmakare som kan värdera den.

Valkyrie
0

Tycker absolut du ska höja priset, 3 000 är ingenting för den ..

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

SannaHolmgren
0

Du kan ta med sadeln till sadelmakare som inbytessadel, och få ett billigare pris på en ny som du också kan få hjälp att prova in.