Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1691 ggr
lisette
0

pitbulls

här är en länk till en video som handlar om pitbulls. sätt på högtalarna och se. jag grät otroligt mycket när jag såg den…

http://www.pitbullproblem.tk/

linasvovvar
0

Usch, jag blir så ledsen när jag ser sådana bilder, men ändå så glad när man ser dom andra bilderna. Tyvärr har man ju dragit all pittbulls över en kant. Man vet inte riktigt vilket ben man ska stå på

Kiara
0

Problemet med pitbulls till skillnad från andra hundar det är att när dom väl biter så låser sig käkarna och skadorna blir så svåra, anars är dom jag träffat mycket trevliga. Men om det händer det som inte får händaGråter

Linda
0

Konstigt att de inte visade några bilder på söndertuggade barn osv..

-Tyvärr fungerar inte mina högtalare.

Som alltid:Jag råder alla oavsett hundras gå på valputbildning.. 

-Men ingen kan berätta för mig varför man valt att skaffa en pittbull,anstaff osv..

-Är man riktigt hundint. väljer man en brukshund efter passande ändamål, skaffar man sig en sällskapshund som ligger  på sofflocket så ja då väljer man en mindre aktiv liten ras men ingen kan motivera en pittbull till familjehund..

-Ingen av de skl."pittbull" "Raserna" är framavlade till kel den saken är klar.

Ingen av de pittbull hundarna jag träffat har varit särskilt trygga i sig själva (Min farbror har en) och de jag träffat (klappar inte främmande hundar) har haft bra uppväxt.

Jag jobbar i Kista och blir så ledsen när jag ser minst fem hundar per dag med fel husse..

-Undrar vads som händer dem när de tröttnat på sina leksaker..

Tack för länken Lisette..

Matilda
0

Hemskt!

Brukar ibland se på animal channel, djur policen eller något sånt. Och gud vad lessen och arg man får bli. Det är hundar som lämnats att dö, de som har sår efter halsband, de som klipp bort öronen på hunden (bla pitbulls) så att de ska kunna användas i slagsmål utan att motsåndaren ska kunna bita tag i dem…Är riktigt hemskt att se. Min mor brukar inte gå prata med normalt den närmaste halv timmen för att hon är så upprörd.

Att det finns sånna människor.

Sessan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej, pitbulls är nog ingen egentlig familjehund, de är allt för aktiva och vaksamma. Och de, samt liknade hundar typ doberman, behöver en matte som verkligen visar vem som bestämmer. Dessa hundar tar lätt över annors och det är då sånt här tråkigt händer. Min granne hade en pitbull, den anföll honom och bet sår i hans hals. Hunden avlivades. 

Själv nöjer jag mig med dessa harmlösa varelserna.

lisette
0

# 2. det är väl inte bara pitbulls käkar som låser sig? även boxrarnas käkar gör det. rottweilers oxå? om jag inte är helt fel ute? rätta mig om jag har fel!

# 3. syftet med denna videon är nog att folk ska förstå att hunden inte bara är en mördarmaskin..

personligen tycker jag att det är fruktansvärt vackra hundar! älskar dessa breda käkben (påminner om brad pitt Cool). jag hade aldrig köpt en pitbull dock och ALDRIG släppt den till mitt barn isf..

en anekdot om en gammal vän till mig och en amstaff. jag jobbade på en mack, tvärsöver vägen gick alla ridskolehästar i en jättestor hage. killen skulle vara tuff och sa: ska vi släppa ut henne till hästarna???
jag blev totalt vansinnig - behöver jag säga att jag inte umgås med honom längre???

tycker det är så himla sorligt att människor använder hundarna som vapen och pittförlängare, för det är verkligen vad de använder hundarna till!

Faxlin
0

Japp många använer hundarna som vapen tyvärr. Och det är ju faktiskt så att det är ett fruktansvärt vapen att släppa lös. Det tänker ju själv också liksom. Så vissa gånger när de släpper dem lösa kan de inte häva det sedan.

Nej, fram för ansvarsfulla djurägare (inom alla kategorier, för idioter finns det inom alla djursorter). Och att alla hjälps åt för att hjälpa de djur som inte har det bra.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

# 7 man kan förvisso få en collie till att bli som en pitbull. allt är relativt! jag har sett en dalle som var riktigt sjuk…

det finns hästpass - inför hundkörkort!

Faxlin
0

Tror inte man kommer åt de som inte kan med hundar genom hundkörkort. Vet att detta varit på tapet förrut, men tror fortfarande inte på det. Lika lite som jag tror på att det hänger på en viss ras om någon hund är tokig. Det hänger på hundens ägare i de fall det inte hänger på en sjukdom hos just den individen.

Sedan ska det väl till äggas att det oftast är de tyngre raserna som lockar dem som vill använda dem som vapen. Typ pittbull, schäfer, rottis, risen, dobberman (inte så tung, men ni kanske förstår vad jag menar ändå), och liknanderaser. Har inte sett så många i mina Gävle området där knarkarna går omkring med golden precis. Men ja, dessa människor ger många raser dåligt rykte. Och det kan man inte göra så mycket åt, annat än att anmäla när man ser djur fara illa.

Hästpasset, har det med hur bra du sköter din häst att göra? Har jag missat något nu? Trodde det mer var som en identitetshandling på hästen. eller finns det fler pass som jag missat?

Audiatur et altera pars

lisette
0

hästpasset - det har ju även med slakten att göra! du ska i passet redogöra för vilka mediciner hästen gått på för att kasst kött inte ska hamna på din macka!

vad jag menar med hundkörkort är att om det hade införts hade man kanske kommit åt alla dessa personer som är oseriösa och som har hundarna för en sak! det är ingen lösning, men ett steg på vägen.

Faxlin
0

Ja, jo att passet även har med slakten att göra vet jag. Men jag förstod nog ändå inte likheten mellan hästpass och hundkörkort. Många som har häst skulle inte ha det, ska det då finnas hästkörkort också. Tror det blir för mycket; storebror ser dig. Utan att vi för den sakens skull kommer åt de ljusskygga personerna liksom. Men kanske är det ett steg på vägen, känns som om allt är värt at testa för att komma någon stans med detta.

Audiatur et altera pars

lisette
0

jo det har du iofs rätt i. men det finns nog många ljusskygga hästmänniskor som gömmer sina hästar långt in i skogen.

jag har faktiskt funderat på att gå en kurs som heter just hästkörkort. det handlar om en massa saker om hästar. det kan vara både nyttigt och intressant!

Faxlin
0

Det låter jätte intressant, har du mer info om detta. Någon bra länk eller så?

Audiatur et altera pars

lisette
0

hoppas länken funkar

http://www.sv.se/avdmallar/sok/detalj.asp?ArrID=6446293

happ. så ser jag att kursen är fullbokad. det var ju typiskt!

reddie
0

satt och läste broschyren från vuxenskolan igår medan jag väntade på bussen och kollade på hästkörkorts kursen. Det kan nog vara nyttigt att gå den även fast man hållit på med hästar i massvis med år.

Faxlin
0

Ska helt klart kolla in något sådant. Låter så ruskigt intressant faktiskt. Tror aldrig man kan bli full lärd inom något.

Audiatur et altera pars

lisette
0

jag blev mest lite ledsen att den var fullbokad, men man får väl en chans senare..

kan ju säga att jag inte kan så fruktansvärt mkt om hästar. jag har alltid haft andra som varit huvudet över mig och sagt till hur mkt/vad hästarna ska ha. de har fixat skoning/skador/veterinär/avmaskning. jag har massa kvar att lära och det är skitskoj! ska fixa ordning i stallet mitt så småningom och älskar att läsa i djurskyddsmyndighetens häfte. man hittar nya saker varje gång..

lisette
0

oj tråden började med hundar…

Faxlin
0

Lite som mig då. Innan jag skaffade min egna för två år sedan. Lär mig nya saker hela tiden. Det är det jag tycker är så bra med det här stället. Man törs faktiskt fråga om saker utan att bli idiot förklarad.

Audiatur et altera pars

lisette
0

bara man har kunnigt folk i sin närhet så är det ju inga problem och man får inte vara rädd för att fråga.

tyvärr är det så på många ställen att man blir idiotförklarad. det finns tex ett forum om hundar där väldigt många "raspersoner" håller hus. nämner jag att jag har två blandraser blir jag påhoppad och när jag nämde att jag utan tvekan skulle kunna para dom så trodde jag att jag skulle bli mordhotad. tycker det är så himla trist!

Faxlin
0

haha, ja tråden började med hundar. Men som vanligt slutar en tråd sällan med samma som den började med. Fast vi pratar ju fortfarande om körkort, hmm, fast för häst visserligen. Men folk som inte tar hand om sina djur överlag i alla fall. :-)

Audiatur et altera pars

lisette
0

ja det var ju så vi snurrade till tråden.. med körkort.. *minns*

gejsa
0

Kan inte se videon. Vad visar den?

Tror eg inte att det är så stort fel på pitbulls men det är ju oftast ägaren som inte kan sköta den. Eller som ni skriver att det är killar som vill visa sig på styva linan.

Men eftersom det räcker med rätt så lite för att en pitbulls ska "tända" så tycker jag att dom är lite ruskiga. Har också hört att dom låser sina käftar. Fy vad det är otäckt.

Ser också på Animal Planet och hur dom räddar stackars hundar och andra djur. Har dom en gång slagits en pitbull så kommer den att fortsätta säger dom där iaf. Så alla pitbull som har varit i hundslagsmål avlivas.

lisette
0

filmen var ett bildspel med citat och bilder på välvårdade pitbulls som bodde i familjer, sen visades den mörka sidan. käftar som visades, hundar som var halvt ihjälslagna, de hade ingen päls. allt mixat..

Krista
0

Usch, hemska bilder… Personligen har jag bara positiva erfarenheter av pittbulls. Faktum är att den trevligaste och mysigaste hunden jag någonsin har träffat är en pittbull. Men A och O med en pittbull är ju att de kommer "i rätt händer". En bekant till mig har bara haft super goa pitbulls. Sen så tror jag att vissa pittbulls föds med ett starkare psyke, gäller även andra hundraser som dobermann………..

gejsa
0

Har också ett par bekanta som har två stycken. Dom verkar inte särskilt elaka.

bebbe
0

Detta är Tyson, han är en pittbull, men han har nog inte läst boken som talar om att han skall vara farlig, han ägs av min väninna som tog hand om honom när han var vuxen, han tror han äg en liten gullig pudelvalp, det finn inte tillstymmelse till elakhet hos honom.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Faxlin
0

Individer, både hos djur och ägare. det är där det sitter. Tror jag envist på. Fel ägare- fel på hunden.

Audiatur et altera pars

[slo]
0

Gah, jag blir så förbannad på sånna här grejer när folk försöker framhäva "sin" sak som den bästa, att dom alltid klankar ner på andra! I detta fallet var det cockerspaniel och labrador som fick sig en känga för att dom biter fler än pitbullsen gör. Undrar varför? Kanske för att dom är mycket vanligare än pitbulls, jag sätter nästan min vänstra hand på att det är vridet åt det hållet. Ingen lögn, men en väldig vinkling av sanningen…

//Jonas

Faxlin
0

Men slo, visst det finns fler cockrar och labbar än pitbulls. Men det är också så att man får se det procentiellt. Säger att det antagligen är fler labbar som biter tex barn på grund av att det är fler vuxna som inte övervakar sina barn i hop med labbar som de gör ihop med en pittbull till exempel. Vinkla detta kan man göra i evigheter.

Men jag tror i alla fall att man inte kan hänga en hel ras utan att det hänger på ägarna.

Audiatur et altera pars

lisette
0

# 25 vilken hund som helst kan ju bli aggressiv helt plötsligt. sen kvittar det om det är en pitbull eller en sheltie

lisette
0

# 29. vem har försökt hävda att den personens sak var den bättre? jag ville visa er denna video pga jag tror att många missuppfattar pitbulls…

Sessan
0

#31Jag har två sheltien, den ena morrar bara i sömnenSkrattande

Här är syrrans sheltie, väldig farlig hund om man är en karl.Flört

lisette
0

hehe nu tog jag bara en ras i luften och så var det ngn som hade en sån.. :)  de hunden är i stil med hunden på bifogad bild ju… i löööv this dog

Krista
0

#31 Jovisst kan vilken hund som helst bli aggressiv men jag tror endå att vissa raser har lättare till att tända till en andra. Därför tror jag att det är extra viktigt att vissa raser hamnar hos människor som klarar av dem…… Jag tror dock inte på att någon varelse föds "elak" utan bara att vissa djur har vassare psyke en andra….. Men vad vet jag…… Hur som helst så diggar jag alla hundar ovasett ras. Glad

Sessan
0

Ja e int de typiskt ;)

Gud vad jag skrämde mig av bilden! Nu kommer jag att ha mardrömmar inatt. Hur ha de fått den så asig att se ut?!

Krista
0

#33 Skrattande

lisette
0

# 35 jo visst sjutton är det så att vissa raser är mer extrema än andra.. därav min diskussion om hundkörkort med åsa! (vi behöver inte dra upp den igen va??)

lisette
0

# 36, han jättegammal! därför han ser ut så.. jag tror att den hunden är fruktansvärt snäll faktiskt. har du sett att han tuggar på sitt eget ben? han ser ut som ett lik som blivit uppgrävt och bränt..

hans hemsida: http://www.samugliestdog.com/

lisette
0

# 36, han jättegammal! därför han ser ut så.. jag tror att den hunden är fruktansvärt snäll faktiskt. har du sett att han tuggar på sitt eget ben? han ser ut som ett lik som blivit uppgrävt och bränt..

tyckte faktiskt att sheltien och sam hade likadana ögon… ;)

hans hemsida: http://www.samugliestdog.com/

Krista
0

#38 Nä det är inte nödvändigt, jag kan läsa dom inläggen istället Flört

lisette
0

*ledsen* läste nyss på sams hemsida att han dog i november.. renrasig chinese crested.. (heter vad på svenska?)

Krista
0

#34 Det där är en nakenhund va? Påminner fruktansvärt mkt om en hund jag passade en gång, fast det var en tik.

lisette
0

ja det är det ju. kinesisk nakenhund!

såg hon ut som sam?

Faxlin
0

#42 Ja det är en nakenhund.

Fast visst såg han lite skrämmande ut.

Audiatur et altera pars

Krista
0

Japp! När man var ute och promenerade med henne så kom det nästan alltid fram någon och undrade om det var en hund eller vad det va för nått Glad Himla söt vovve, synd att jag inte har någon bild på henne i datorn som jag kunde ladda upp….

lisette
0

#36 dom kanske trodde det var en liten kulting som rymt från röken??? ;)

åsa, tänk dig att vakna upp med honom vid sidan om…

Faxlin
0

hehe, nej tack. Jag tror inte mit hjärta hade överlevt det faktiskr hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

här snackar vi skräcködla..

Faxlin
0

Fast jag har en bekant som har en naken hund och hon är jätte söt. Fast själv föredrar jag de större raserna (med päls), är så himla mörkrädd och då känns det lite truggt med en schäfer vid sin sida liksom.

Audiatur et altera pars

lisette
0

mina föräldrar flyttar till gård nu snart. de hade en schäfer tidigare och ska ha en ny eller en rottis. problemet är att dom inte kan ha en valp eftersom de jobbar hela dagarna. en 8-10 månaders valp hade varit lagom. sen har jag lagt in om ett krav. den måste tåla mina hundar! :)

Faxlin
0

Oh, vilka sötnosar.
Har ju försökt få gejsa att ta min tik, vill de inte ha henne? hihi.

Nej, skämt och sido törs aldrig göra mig av med henne. Vågade ju inte ens sälja henne som valp och nu har hon ju blivit ännu tokigare (har ju mig som matte, säger allt).

Audiatur et altera pars

lisette
0

*garv* men varför vill du bli av med henne? eller det är bara på skoj?

Faxlin
0

Jag avgudar henne, nästan jämt. Men alvarligt talat så är hon inte så omtyckt av min gubbe här hemma. Hon gör aldeles för mycket sattyg liksom. Men hon har ju varit levande död enligt veterinärerna i flera år nu så vi får väl se hur länge hon hänger med.

Audiatur et altera pars

lisette
0

hon är gammal då? alla sattyg är ju hennes charm. min hane, hugin han har personlighet som heter duga. han sjunger, han förstår att man inte ska tigga när man säger "tigger du?" med normal röst. skitmysig vovvsing och husses älskling.

Faxlin
0

Hon blir 7 i år och de sa att hon skulle varit död när hon var 2. Men det fattar hon inte liksom.

Hmm, viss charmigt med hundar som gör sattyg. Men det måste finnas måtta på det. Jag går konstant här hemma och ber om ursäkt över vad hon har hittat på inför min gubbe. Och det blir lite jobbigt i längden. Sedan har vi alla de saker hon gör som jag hinner gömma undan innan husse märker det så att jag slipper be om ursäkt. *suck* tur att hon är söt i alla fall. hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

varför skulle hon vara död när hon var två?

hon kan inte hitta på såna sattyg.. berätta. blev nyfiken!

Faxlin
0

Var in på höftledsröntgen med henne då. Och när vi kom med henne dit sa de att hon var så vacker och hade sååå ren gång att det skulle förvåna dem om hon inte gick igenom. Efter röntgen blev jag inkallad och fick se det värsta jag sett någonsin. Veterinären (expert på just höft och armbågsleder) sa att hade han fått se dessa röntgenplåtar och fått veta att hunden levde, utan att fått träffa hunden hade han anmält mig för grav djurmisshandel. Hennes ena höft är totalt förstörd. Hon ska enligt konstens alla regler ha så ont att hon ej kan gå eller röra sig. Detta fattar hon dock inte utan hon far omkring som en virvelvind mer i luften än på backen ändå. Hoppar lättigt jämfota över vårat staket på 1.20 för att jaga grannens hund. Springer omkring jämt, är aldrig stilla.
Så hon får leva tills jag märker att hon får ont, fram till dess så kör vi på som vanligt liksom.

Ja, hennes bus. Då blev vi sittande resten av veckan och blev verkligen portade från ridsport för att vi pratar om för mycket annat. hihi
Något som är lite roligt är i alla fall att hon stal julskinkan ur kylskåpet natten före julafton. hihi, lite kul nu i efterhand men inte sååå roligt då. Speciellt inte då det gäller att jag stammande skulle be gubben om ursäkt igen. Men som sagt var hon öppnar allt, kylskåpet, micron, alla andra dörrar.

Audiatur et altera pars

lisette
0

*ASGARVAR* vilken hund! snacka om att inte ha en lugn stund…

men du, det är ändå otroligt att hon är så pigg och busig trots sitt höftledsfel! ni hade ju märkt om hon haft ont!

Faxlin
0

Ja, garanterat hade jag märkt om hon hade ont. Men det är i alla fall skönt att hon inte lider av det. Ska fortsätta att berätta för dig om alla sjuk grejer hon gjort någon dag eller kväll hmmm, eller natt. hihi

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Vad ni snackar här!!! Flört

gejsa
0

Vad ni snackar här!!! Flört

lisette
0

du får ju gärna vara med! :)

gejsa
0

Jo, fast jag är inte här så mycket som ni. Har inte råd. Har modém.

Faxlin
0

Det är lite trist tycker jag att du har det gejsa är så roligt när du är ute. Men jag förstår att man inte kan surfa på modem för länge, bäst att tänka på kostnaderna liksom. Men du får så gärna vara med när du är ute.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jo, då men man har fullt sjå att hänga med i svängarna på vad ni skriver nu när du och lisette är i farten. Håller på och städar faktist. Ville bara vänta på golvet, att det skulle torka. Ska fortstätta nu.

Faxlin
0

Usch, så tråkigt att städa. Själv ska jag snart ringa till Dell och bråka.

Audiatur et altera pars

Linda
0

Ja buss på dem bara!

-Hälsa från mig annarsFlört (Pitt-Bull Linda)

Faxlin
0

haha, jag fick order om att vänta vid telefonen så skulle det ringa upp en tjej. Stackarn vågade inte prata med mig längre.

Audiatur et altera pars

lisette
0

angående modem.. jag har modem. var ute från 11 till 2,30 igår! :)

Faxlin
0

Hualigen, vill inte se din räkning sedan. ;-)

Audiatur et altera pars

lisette
0

243 kronor. betalade räkningen igår

Faxlin
0

haha, då var det inte så farligt i allafall då.

Audiatur et altera pars

HH
0

Jag tycker att videon var bra, det är en sådan som får folk att tänka efter (vilket också antagligen var meningen med den).

Oavsett hundras då kan en hund bli extremt farlig om den behandlas på fel sätt, men då är det ju inte hunden man ska klanka ner på och säga: Usch fyy! Vilken hemsk kund den är störd, dum i huvudet och borde dö m.m. osv. Människan då? Ingen brukar ha någor att säga om denne, och ändå är det i 99% av fallen människans fel.

Är det riktigt rätt?

Jag känner flera pittbulls och tycker att de är extremt charmiga hundar med stor personlighet och hjärta. Men den beskrivnigen passar å andra sidan in på alla hundraser. Det är inte rasen som gör hur hunden ska bli, givetvis har den rätt stor betydelse för personligheten och egenskaperna osv, men hur hunden blir och mår beror helt och hållet på människan.

gejsa
0

En pitbull är otroligt hård. Det sa dom i kväll på animal planet och programmet djurräddningen.

Nåja, ang modem. Jag är här för ca 450 kr i månaden och gubben min för ca 350 kr. Så för oss är det inte billigt precis. Jag har spray och han har telia.

Jag har ett program som säger hur länge och hur mycket jag har varit här ute per dag, per vecka, per månad, och år. Inte roilgt att titta på.

Faxlin
0

Hmm, vad deprimerande. Se till att ställa krav på bredbandsbolagen runt om dig. det gjorde vi. ringde och tjatade och tjatade i stil med, jaha och när får vi bredband då. De orkade inte med oss hur länge som helst liksom hihi

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Nej, det går nog inte. Vi bor så tokigt till i skogen. Vi blir nog bland dom sista som får det i Eskilstuna kan jag tänka mig.

Faxlin
0

Vilka taskmörtar. Gråter

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Ja, vi som verkligen skulle behöva ha det. Grannen jobbar mycket ute på internet också så hon är också i stort behov av det.

lisette
0

byn 3 km bort har adsl o vi kan inte få, hur enerverande är det?

Faxlin
0

Men har ni ringt de olika bolagen och tjatat, vi höll på och terrade våra i ett år, innan de i princip gav upp för att få tyst på "kärringen" som tjatar. hihi

Audiatur et altera pars

Sandra
0

Jag har alltid tyckt att pittpulls är ganska fina hundar. Men jag skulle inte vilja ha en själv för jag skulle inte orka hålla igång den så mycket som den behöver (är lat). Men alla raser kan ju bli galna…. mina föräldrars hund (en norwichterrier) skulle absolut inte bli knähund. För det sa uppfödaren att såna raser hatar att kela… jo jo… eller hur. Vem står på golvet och gruffar när man sitter i soffan och tittar på tv? Vem grymtar och försöker kravla sig upp i sängen när man ligger där? Och VEM gnyr när man sitter vid bordet och pratar? Nikki hatar att va på golvet ensam. Men hon älskar att kela… så… hunden blir som man uppfostrar den. Men lite får vi nog skämmas för lille vovven… hon vägrar nämligen dricka vatten ur sin egen skål. Bara vatten i duschen duger åt damen.

gejsa
0

Adsl ska dom få några km bort härifrån i sommar också men inte vi. Vi bor för långt bort enl dom. Gråter

davidia
0

det är samma här,jag har också modem.blir tokig på räkningen som kommer……två km bort har dom bredband,men inte här.men nu ringde jag till bredbandsbolaget och dom sa att det gick,så vi får väl se om några veckor om jag är ute dygnet runt ahahaha

Faxlin
0

haha vad bra, då får jag sällskap ju. Flört

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Lyllos dig @nn@!

Vi pratade med dom förra veckan där var det blankt nej än så länge.

Faxlin
0

Ring en gång i månaden hihi. Var pestig. haha

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Tror inte att det fungerar så. Det är ju olika som svarar i telefon varje gång. Dom sitter ju inte ens här i Eskilstuna. Så dom bryr sig nog inte. Tyvärr!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.