Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 11715 ggr
Salish
0

Övning för ryggmuskler

Hej! Rider en häst som tappat de främre ryggmusklerna, och tänkte träna upp dem lite. Någon som har tips på bra övningar? Både dressyr och hoppning.

[Juniette]
0

Klättring

elli-kleo
0

Klättring, kanske lite bommar?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Valkyrie
4

Behöver också tips om det :)
Helst något idressyren.. Klättring och låg form är ju bra

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Valkyrie
0

Behöver också tips om det :)
Helst något idressyren.. Klättring och låg form är ju bra

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

elli-kleo
0

Tempoväxlingar är väll aldrig fel? Vet dock inte vad man tränar mest då? Man brukar få en häst som lättare trampar under sej med bakbenen med mkt tempoväxlingar och det är ju bra :D

Varierande övningar är bra

Stretscha ryggen efter hårda pass

Klasselover
0

Galoppfattningar är jättebra för musklerna, just ryggmusklerna vet jag inte, klättring (gärna halt i backar), cavaletti..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

EwaAngantyr
0

Det viktigaste för att bygga ryggmuskler är att hästen är både mentalt och fysiskt avspänd. Lång och låg form utan stöd i munnen gör att den arbetar med ryggen på ett bra sätt. Sedan kan man träna på banan, bommar, klättra eller bara gå lång skogspromenader där hästen får lyfta på benen och jobba med ryggen.

elli-kleo
0

#7 Alla hästar kanske inte är tillräckligt utbildade eller orkar inte arbeta i lång och låg form utan stöd. Rätta mej om jag har "fel"

EwaAngantyr
0

#8 Jodå, alla hästar kan jobbas utan "stöd". Man får naturligtvis anpassa arbetet efter hur mycket den orkar. När man börjar ge "stöd" i munnen så är det så lätt att den tappar rygg och bakdel "på köpet".

Jag vet inte ens varför det kallas för "stöd". Vi kan ju inte bära hästen i framdelen med bettets hjälp??  När hästen själv tar stöd (lägger tyngd i bettet) kommer den även att flytta tyngden till frambenen…
Stöd och support ger man hästen genom att ha en balanserad och följsam sits som inte stör hästens fria gångarter.  Bettet är ett väldigt fint redskap i hästens mun när man vill komminicxera på en högre nivå.

elli-kleo
0

#9 jag förstår vad du menar .. men hur ska man göra med en häst som inte vill arbeta "neråt"

niare
0

hoppa lägre studs eller löshoppa i studs :)

EwaAngantyr
0

Först måste du lära den att du vill att han ska sänka nacken. Du kan börja vid huvudet och hålla ett tryck i grimman. (repgrimma funkar bäst) Inte hårt men så han känner det. Minsta lilla han vill ner med huvudet släpper du. Ganska snart förstår han vad du vill. Jag bruka oxå knacka lite med pinnen precis bakom örat. Inte hårt bara irriterande. Så fort han sänker så slutar jag. På håll behöver du sedan bara peka mot nacken för att han ska komma ihåg..

Att han inte "vill" arbeta neråt beror på antingen dålig balans, ont någonstans i rygg eller nacke, vana att gå med sänkt rygg (se hur du får bort det ovan) hårda händer eller händer i otakt med hästen, kan även vara ras (tex travare)
Hästar vill alltid må bra och jobba i balans och det gör dem om vi inte stör dem utan supportar och hjälper dem.

elli-kleo
0

#12 Jag förstår bättre nu. Min häst är lite dåligt musklad men kan arbeta i "rätt form" i trav (en ganska lång och låg med höjd rygg och påskut bakifrån osv) men kan/orkar inte i galoppen. Han har inte ont (vi har kollat upp det) vad ska jag göra? Träna på det du sa och träna ryggen?

EwaAngantyr
0

Absolut!! Jobba först galoppen på långt rep. Bara övergångar i början. Det tar tid att få upp styrkan i galoppen så se det långsiktigt..

elli-kleo
0

#14 Okej, tack för att du tog dej tid att skriva .. du är riktigt duktig .. både på hästar och att förklara. Tack igen :)

EwaAngantyr
0

Tack själv!  Glad

AnnaLundin
0

En häst "tappar" inte muskler utan anledning och den allra vanligaste anledningen till att muskler minskar i volym är INTE träningsrelaterad utan foderrelaterad. Jag skulle föreslå en översyn av foderstaten i första hand. det är nästan alltid proteinbrist som spökar när rygg´muskler saknas eller försvinner. Börja med en grovfoderanalys och se till att alla behov är täckta, SEN kan man börja diskutera lämpliga övningar för muskeluppbyggnad.

Men kom ihåg att det är MATEN som ger muskelvolymen, träningen ger sedan musklerna styrka och uthållighet!

(jag kan visa en bild på en helt otränad häst som är väldigt rund och fin i sina muskler, om någon vill se…..)

elli-kleo
0

#17 håller med dej, vill gärna se bild på hästen :)

AnnaLundin
0

#18 - jag ska plåtografera henne i morgon, för mörkt i kväll…. (hon går ute)

kaka1234567
0

mycket intresangt

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Salish
0

17# Anledningen är att den andra medryttaren lägger sadeln alldeles för långt fram och den då trycker där hon annars skulle fått muskler, och sen rider hon inte så bra heller. Sen är detta en nordsvensk också som varierar väldigt mycket i vikt också.

AnnaLundin
0

#21 - då är nog problemet snarare att sadeln inte passar än att du behöver övningar som tränar upp musklerna.

(fast skeptiska jag tror ändå att fodret har ett finger med i spelet)

EwaAngantyr
0

Foder i all ära! Naturligtvis kräver muskler en viss mängd foder. Men hästar som inte gör något alls och bara äter hö kan många gånger se bättre ut i ryggar än hästar som rids en timme varje dag. Beroende på (som du säger) dåliga sadlar, dåliga ryttare eller ryttare som inte kan få hästen att gå i en arbetsform som ger muskler.