Sittben?
När jag frågar om sittben, så får jag olika svar varje gång. Jag har fått alla svar som finns i princip. Sitt ner när ytter ben är fram, stå upp när ytter är fram. Sitt ner när inner är fram, stå upp ner inner är fram. Jag blir så förvirrad! Men nu har jag kört med sitta ner när ytter är fram ett tag. Är det rätt?
Tacksam för svar! 
(Hoppas att ni fattar, jag är dålig på att förklara mig!)
//Caroline
När ytter bog rör sig bakåt, då sitter du. Fast egentligen borde det inte spela någon roll, traven är ju den samma på båda sidor av hästen ändå.
Okej, tack för svaret :)
//Caroline
#1 - jodå, det spelar faktiskt roll vilket framben som är i marken när man sitter ner, man hjälper hästens balans genom att sitta ner på rätt framben.
En skicklig ryttare kan å andra sidan testa hästens balans genom att med flit sitta ner på fel framben.
Rider du i höger varv så sitter du ner (när du rider lätt) när det högra frambenet är i luften. Att man gör detta är dels för hästens balans, men också för att slita så lite på hästen. När man rider hästen på böjt spår så kommer det inre benet att belastas mera, och får man då välja vilket som ska belastas mest så ska det ju givetvis vara bakbenen =)
Hakuna matata!
Du sitter ner på när det yttre frambenet är bak, enklast. Man gör det för att hjälpa hästen med balansen. På rakt spår ex i skogen kan man med lite träning känna vilket ben som underlättar för hästen att sitta på.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag brukar tänka "sitta på det yttre", dessa t:n hjälper iallafall mig att komma ihåg! 
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Okej, tack för alla svar :) Vill ju hjälpa hästen med balansen ju, hihi ;)
//Caroline